Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Väsnig vattenpump
#1
Har en dränkbar vattenpump till färskvattnet i vagnen. Vattentanken står rakt under min säng. Det innebär att om någon smyger upp på toa på natten och sen spolar så brummar det synnerligen irriterande. Ljudet från den hörs ganska bra även utanför vagnen.
Har bytt pumpen då den gamla gav upp för nåt år sedan. Funderade på om en tryckvattenpump skulle kunna lösa problemet med det höga ljudet.
Någon som kan den här biten?
Svara
#2
Vad du gör så byt inte till en tryckvattenpump, ställer till med mer problem än en vanlig dränkpump och låter mycket mer om man inte monterar ett tryckutjämnarkärl.

Dränkpumparna idag håller mycket bätre klass än en tryckvattenpump och man slipper "trycket" i ledningarn som vid minsta läckage rinner ut efter väggarna om man glömt att slå av pumpen.

Är det tryckbrytare i kranarna så förslår jag att du byter till en dränkpump med backventil som slår på när någon kran vrids på. Den enda nackdel med detta är om man har små barn som inte kan stänga ordentligt efter sig får då får man fylla på vatten i tanken ganska ofta samt att slasklungan alltid är full, men det märker man efter ett tag så då lär man barnen hur det går till när kranarna är stängda (lite pedagogik).
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
(2019-08-11, 09:08)Hagbard Skrev: Vad du gör så byt inte till en tryckvattenpump, ställer till med mer problem än en vanlig dränkpump och låter mycket mer om man inte monterar ett tryckutjämnarkärl.

Dränkpumparna idag håller mycket bätre klass än en tryckvattenpump och man slipper "trycket" i ledningarn som vid minsta läckage rinner ut efter väggarna om man glömt att slå av pumpen.

Är det tryckbrytare i kranarna så förslår jag att du byter till en dränkpump med backventil som slår på när någon kran vrids på. Den enda nackdel med detta är om man har små barn som inte kan stänga ordentligt efter sig får då får man fylla på vatten i tanken ganska ofta samt att slasklungan alltid är full, men det märker man efter ett tag så då lär man barnen hur det går till när kranarna är stängda (lite pedagogik).

Tack! Då blir det ingen tryckpump. Mer oljud och problem vill jag inte ha.
Det sitter microbrytare i kranarna. En backventil har jag monterat direkt på utloppet på pumpen. Det gjorde jag nästan omgående efter att vi köpt denna vagnen. Ledningarna är ganska långa och en del vatten rann baklänges till tanken. Det resulterade i att varje gång man öppnade en kran så kom det vatten och luft som stänkte åt alla håll. Backventilen gjorde nytta. Utan backventilen ville pumpen också tappa vattnet och stod bara och surrade. Nu funkar det bra. Grabbarna är ganska skötsamma eftersom de vet att man får bära både vatten och avloppsvatten så det funkar bra.
Min fru har åkt husvagn sen barnsben med en pappa som var militär. Man kan säga att hon lärt sig från början vikten av ordning och reda. Det försöker hon föra vidare till barnen med varierande resultat dock . Det är skönt när det är ordning. Man ser många som vräker in cyklar, möbler och kläder rakt in i vagnen och lika illa ser det ut när de bara vräker ut prylar helt oorganiserat.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#4
På min Cabby satt det tryckvattenpump i original som gav upp. Köpte ny på Seasea, en likadan som jag har i segelbåten. Väldigt bra i båten till sjövattnet som det finns obegränsat av, men i husvagnen blev det för häftigt, vattnet stänkte ut på golvet. Fixade det med en ballofix som jag satte efter pumpen o kan strypa med. Men det hade varit bättre med en fyraliters.
Och att använda det som trycksystem, nej det gör jag inte i båten heller, har en brytare man får dra ut. Som tryckvattensystem kopplat till sjövattnet är det inte långt till katastrof om det går hål på en slang; då startar pumpen och jobbar på tills båten sjunkit. Har svårt att fatta att någon vågar ha det så.

Till färskvattnet i båten har jag en tryckknapp jag trycker på med knät för att inte glömma o göra slut på de 150 litrarna. Och färskvattnet, enbart kallvatten, får jag fram med en cirkulationspump som är nästan ljudlös. Bra om man vill göra kaffe tidigt med sovande båtgrannar intill.
Johnsonpumpen är väldigt driftsäker i alla fall, den sitter fram under soffan o låtter inte så mycket. Man kan ställa ner effekten på den också, direkt på pumpen.... Och med nya kökskranen kan jag smyga så det bara droppar.
https://www.seasea.se/pentrypump-9l-12v-aqua-jet
Skulle jag bytt idag o vetat vad jag vet nu skulle jag köpt denna lilla. den kan du sätta en bit framåt i vagnen, den är självsugande o tål att torrköras.
https://www.seasea.se/vatten/pumpar/pent...opump-mini
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#5
(2019-08-11, 21:08)Ljusne-Håkan Skrev: På min Cabby satt det tryckvattenpump i original som gav upp. Köpte ny på Seasea, en likadan som jag har i segelbåten. Väldigt bra i båten till sjövattnet som det finns obegränsat av, men i husvagnen blev det för häftigt, vattnet stänkte ut på golvet. Fixade det med en ballofix som jag satte efter pumpen o kan strypa med. Men det hade varit bättre med en fyraliters.
Och att använda det som trycksystem, nej det gör jag inte i båten heller, har en brytare man får dra ut. Som tryckvattensystem kopplat till sjövattnet är det inte långt till katastrof om det går hål på en slang; då startar pumpen och jobbar på tills båten sjunkit. Har svårt att fatta att någon vågar ha det så.

Till färskvattnet i båten har jag en tryckknapp jag trycker på med knät för att inte glömma o göra slut på de 150 litrarna. Och färskvattnet, enbart kallvatten, får jag fram med en cirkulationspump som är nästan ljudlös. Bra om man vill göra kaffe tidigt med sovande båtgrannar intill.
Johnsonpumpen är väldigt driftsäker i alla fall, den sitter fram under soffan o låtter inte så mycket. Man kan ställa ner effekten på den också, direkt på pumpen.... Och med nya kökskranen kan jag smyga så det bara droppar.
https://www.seasea.se/pentrypump-9l-12v-aqua-jet
Skulle jag bytt idag o vetat vad jag vet nu skulle jag köpt denna lilla. den kan du sätta en bit framåt i vagnen, den är självsugande o tål att torrköras.
https://www.seasea.se/vatten/pumpar/pent...opump-mini
Är inte 3.8 lit/min väldigt lite? Den dränkbara jag har idag är märkt med 19 lit/min. Den ger ju givetvis mindre i verkligheten så frågan är om det kommer fram något vatten alls med en så klen pump?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#6
Ja det är möjligt. Det beror kanske mer på hur högt tryck den ger än de angivna litrarna. 19 liter minuten låter väldigt mycket om man tänker på att jag fick strypa min 7-liters. Utan strypningen med Ballofixventilen gjorde jag slut på vattentanken i ett vips....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#7
(2019-08-16, 18:08)Ljusne-Håkan Skrev: Ja det är möjligt. Det beror kanske mer på hur högt tryck den ger än de angivna litrarna. 19 liter minuten låter väldigt mycket om man tänker på att jag fick strypa min 7-liters. Utan strypningen med Ballofixventilen gjorde jag slut på vattentanken i ett vips....

Sant. Man behöver inte vara någon större matematiker för att konstatera att några 19 minutliter har man inte ut i kranarna. Jag såg att den du länkar till ger drygt dubbla trycket mot min nuvarande. Jag vet inte hur man räknar om det eller vad det skulle motsvara. Jag kan nog inte ha en sån och köra fullt tryck iallafall. Märkte när jag bytte kranen på toaletten att man får spänna slangklämmorna ordentligt för att få det tätt. Så att öka trycket till mer än det dubbla är nog inte smart i min vagn.
Möjligt att man kan få ett högre flöde om man sänker trycket. Men som sagt, jag vet inte hur man beräknar sånt.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#8
Om vattnet ska vägen genom en varmvattenberedare och med ganska långa slangar måste man nog ha skapligt tryck för att det ska orka igenom. Dricksvattnet i båten går bara en pyttekort bit från tanken till pumpen sen en meter till o då räcker det med den nästan ljudlösa cirkulationspumpen. När fotpedalen man från början trampade fram vatten pajade hade jag den pumpen över. Bra när man ska tömma tanken på hösten, att pumpa 150 med en fotpump är inget vidare kul.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#9
(2019-08-16, 21:08)Ljusne-Håkan Skrev: Om vattnet ska vägen genom en varmvattenberedare och med ganska långa slangar måste man nog ha skapligt tryck för att det ska orka igenom. Dricksvattnet i båten går bara en pyttekort bit från tanken till pumpen sen en meter till o då räcker det med den nästan ljudlösa cirkulationspumpen. När fotpedalen man från början trampade fram vatten pajade hade jag den pumpen över. Bra när man ska tömma tanken på hösten, att pumpa 150 med en fotpump är inget vidare kul.
Då är det nog inget som funkar för mig. Har både varmvattenberedare och långa slangar. Sen vågar jag inte öka trycket mer. Jobbigt om man får läcka någonstans där det inte syns. Slangarna tål det säkert med frågan är hur varmvattenberedare och alla kopplingar påverkas.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#10
Den dränkbara du har idag, har den nån bar-märkning? Vild gissning av mig så tror jag Seaseas mindre pump funkar. I båtar har man ju ofta både vvb-burkar o långa slangar.
När det gäller tryckpumpar så finns det visst en regel som säger att femkammarpumpar låter mkt mindre än de med fyra.
Seasea har en hel del pumpar till bra priser, även dränkbara, en på 17,5 liter. Det går kanske att googla fram mer data om alla pumparna än vad som står på deras sida. Det viktigaste att veta är nog hur många bar de ger.
Sen ska man ju dessutom få ihop det med slanganslutningarna. Inte helt enkelt. När jag väl kunde strypa min pump med Ballofixen så blev det perfekt ändå, med en genomströmnings vvb-beredare så får ju inte vattnet forsa igenom för fort, då hinner det ju inte bli varmt. I min gamla Cabby så har jag originalkranarna på toan, antingen helt stängda eller helt öppna. Med det tryck jag ställt in nu så blir det lagom duschvarmt med bägge kranarna öppna och med Långe-Jans panntermostat på ca 5. Ställerjag den på max 7 blir det så varmt att man nästan bränner sig.
https://www.seasea.se/pentrypump-9l-12v-aqua-jet
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)