Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Läckage Sävsjö 552 vid pumpmotorn
#1
Jag har fått ett läckage vid cirkulationsmotorn till elementvattnet. Jag är inte helt säker men det såg ut som att vattnet trängde fram där motorns blå hus gick ner i patronen. Jag skyndade mig att tömma systemet. Men det är ju omöjligt att mecka med grejorna på plats. Det går ju inte att få in två händer där. Huvud och en arm går. Vet någon hur man gör på bästa sätt ? Kan man få fram hela värmesystemet på något sätt så man kommer åt på ett vettigt sätt ? Bör man ta loss cirkulationsmotor och patron innan man börjar ? Har någon av er någon erfarenhet av detta. Jag skall förstås fylla på systemet innan och försöka hitta exakt var läckan är, men jag är ganska säker på att det var mellan motorn och patronen.


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
Svara
#2
(2019-07-31, 16:07)biake Skrev: Jag har fått ett läckage vid cirkulationsmotorn till elementvattnet. Jag är inte helt säker men det såg ut som att vattnet trängde fram där motorns blå hus gick ner i patronen. Jag skyndade mig att tömma systemet. Men det är ju omöjligt att mecka med grejorna på plats. Det går ju inte att få in två händer där. Huvud och en arm går. Vet någon hur man gör på bästa sätt ? Kan man få fram hela värmesystemet på något sätt så man kommer åt på ett vettigt sätt ? Bör man ta loss cirkulationsmotor och patron innan man börjar ? Har någon av er någon erfarenhet av detta. Jag skall förstås fylla på systemet innan och försöka hitta exakt var läckan är, men jag är ganska säker på att det var mellan motorn och patronen.

I en Sävsjö (inte Smålandia) så har du en Aldepanna och Elpatronen sitter "under" varmvattenberedaren och det är vanligt att det droppar ner från den om den läcker. Har du ingen dränering där eller en schuntventil i underkant båda dessa kan läcka. Schuntventilen läcker glykolvatten och dräneringsventilen bör då läcka färskvatten, har du båda sorterna så är varmvattenberedaren förmodligen sönderfrysen.

Elpatronen har en gummiringspackning (neoprengummi) som ligger precis under flänsen som håller motorn till Elpatronen och läcker den så kommer vattnet ut i mellan skruvflänsen inte uppepå (sitter med fyra skruvar mot pumpen). Denna går att ta den med två självlåsande klämtänger från B-tema utan att tappa ur systemet men det rinner lite under så en skål eller en djup liten ungsform brukar vara bra samt lite trasor.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#3
Hur gick det med läckaget?
Svara
#4
Precis samma sorts pumpmotorläckage hade jag i i min Cabby Aldepanna nyss. Det blev ganska katastrofalt, kretskortet som styr tillslaget av elpatronen brann sönder när vagnen stod med värmen avslagen, och det gjorde att elpatronen kopplades in på 1 kw effekt. Jag missade att det droppade där, tror det blev tätt när det blev varmt, bytte kortet själv en gång, sen hände samma sak igen! Då gav jag upp o lämnade in vagnen till riktig husvagnsverkstad som upptäckte två helt andra läckage men inte pumpmotorn, så när jag fått hem vagnen o den blivit kall hände samma grej för tredje gången! Det blev en sväng till till Niboverkstan. Luktade [censurerat ord] i vagnen av tre uppbrunna kretskort, det fick jag bort med en liten ozongenerator.
Nu funkar det igen o verkar tätt överallt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)