Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Svensk diesel
#11
Misstänker att jag fått tag i diesel som inte var ren någonstans på resan. Har bokat in filterbyte på verkstad på måndag. Var där igår. Då kollade de felkoder och hällde i en flaska akutrengöring. Idag har jag varvat runt några mil för att se om det skulle släppa. Bilen gick lite bättre men ett filterbyte för säkerhets skull känns bra. Det finns många passager i Tyskland där man inte vill bli stående och vara orsak till kö. Hu...

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#12
(2019-07-19, 12:07)LMC400 Skrev: Misstänker att jag fått tag i diesel som inte var ren någonstans på resan. Har bokat in filterbyte på verkstad på måndag. Var där igår. Då kollade de felkoder och hällde i en flaska akutrengöring. Idag har jag varvat runt några mil för att se om det skulle släppa. Bilen gick lite bättre men ett filterbyte för säkerhets skull känns bra. Det finns många passager i Tyskland där man inte vill bli stående och vara orsak till kö. Hu...

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk

Vad är det som fått dig att tro att du har tankat oren diesel?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#13
(2019-07-19, 13:07)Sokrates Skrev:
(2019-07-19, 12:07)LMC400 Skrev: Misstänker att jag fått tag i diesel som inte var ren någonstans på resan. Har bokat in filterbyte på verkstad på måndag. Var där igår. Då kollade de felkoder och hällde i en flaska akutrengöring. Idag har jag varvat runt några mil för att se om det skulle släppa. Bilen gick lite bättre men ett filterbyte för säkerhets skull känns bra. Det finns många passager i Tyskland där man inte vill bli stående och vara orsak till kö. Hu...

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk

Vad är det som fått dig att tro att du har tankat oren diesel?
Inte länge sedan filterbyte och den tappar kraft. Har råkat ut för det tidigare. Kia är lite ökända för att ha "för täta" filter i papp som sätter igen lätt.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#14
(2019-07-19, 14:07)LMC400 Skrev: Inte länge sedan filterbyte och den tappar kraft. Har råkat ut för det tidigare. Kia är lite ökända för att ha "för täta" filter i papp som sätter igen lätt.

Jo, jag är medveten om att det har varit problem med att bränslefiltret i Kia har "kloggat igen", men att detta skulle vara orsakat av inblanding av Bio-bränsle i dieseln. Utanför Sverige borde du inte ha samma problem.

För egen del tankar jag billigaste dieseln och tillsätter en liten skvätt med Red Line RL-2.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#15
(2019-07-19, 15:07)Sokrates Skrev:
(2019-07-19, 14:07)LMC400 Skrev: Inte länge sedan filterbyte och den tappar kraft. Har råkat ut för det tidigare. Kia är lite ökända för att ha "för täta" filter i papp som sätter igen lätt.

Jo, jag är medveten om att det har varit problem med att bränslefiltret i Kia har "kloggat igen", men att detta skulle vara orsakat av inblanding av Bio-bränsle i dieseln. Utanför Sverige borde du inte ha samma problem.

För egen del tankar jag billigaste dieseln och tillsätter en liten skvätt med Red Line RL-2.

Det funkar säkert alldeles utmärkt. Vet att biodiesel och bakterietillväxt ställer till det.
Tänkte att det kunde bero på att man tankar på mackar med hög omsättning. Om de fyller ofta hinner inte smutsen lägga sig på botten utan virvlar upp. Men det är bara en gissning.
Blandar de inte alls i biodiesel i tex Tyskland?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#16
(2019-07-19, 17:07)LMC400 Skrev: Blandar de inte alls i biodiesel i tex Tyskland?

Kan inte svara på frågan om hur det är med Bio-inblandning i dieseln i Tyskland. Det skilljer dock mellan Europa-diesel och svensk MK1-diesel, där bilarna drar mindre bränsle med Europa-diesel i tanken. Följande är från ett inlägg i Facebookgruppen "Bensinupproret 2.0":

Just tillbaka från en 480-mila resa i Europa med husbilen. En Fiat-diesel jtdi 2,8.
På de ställen det fanns Super Diesel eller Ultimated Diesel så tankades detta för ca 1,45€/L medan Diesel med inblandning av 10% Bio-smörja kostade ca 1,25€/L. Med ”ren diesel” drog den ca 2 dl mindre/mil vilket i praktiken betydde en vinst på ca 10C/mil (ca 1kr). Ren diesel är effektivast och motorn mår då som bäst!

Vad jag också vill belysa, är att i Tyskland, Österrike och Italien (där dessa val är möjliga till olika priser) ger man valet till kunden att betala för det man får. Här i Sverige betalar vi ett och samma pris för den diesel som erbjuds. Preems tallolje-diesel kostar dessutom mer, bara för att den är miljövänlig, vilket då kan diskuteras eftersom motorerna drar minst 2dl mer per mil. Staten lurar oss på skattepåslagen för bränslet och bolagen lurar oss på bränslet som gör att våra dieselbilar går sämre!


Berätta gärna om det finns anslaget på dieslpumparna hur mycket Bio-produkter som diesel innehåller. Skulle även vara intressant att se hur det ser ut om graden av bio-inblandning finns angivet på pumparna.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#17
(2019-07-20, 12:07)Sokrates Skrev:
(2019-07-19, 17:07)LMC400 Skrev: Blandar de inte alls i biodiesel i tex Tyskland?

Kan inte svara på frågan om hur det är med Bio-inblandning i dieseln i Tyskland. Det skilljer dock mellan Europa-diesel och svensk MK1-diesel, där bilarna drar mindre bränsle med Europa-diesel i tanken. Följande är från ett inlägg i Facebookgruppen "Bensinupproret 2.0":

Just tillbaka från en 480-mila resa i Europa med husbilen. En Fiat-diesel jtdi 2,8.
På de ställen det fanns Super Diesel eller Ultimated Diesel så tankades detta för ca 1,45€/L medan Diesel med inblandning av 10% Bio-smörja kostade ca 1,25€/L. Med ”ren diesel” drog den ca 2 dl mindre/mil vilket i praktiken betydde en vinst på ca 10C/mil (ca 1kr). Ren diesel är effektivast och motorn mår då som bäst!

Vad jag också vill belysa, är att i Tyskland, Österrike och Italien (där dessa val är möjliga till olika priser) ger man valet till kunden att betala för det man får. Här i Sverige betalar vi ett och samma pris för den diesel som erbjuds. Preems tallolje-diesel kostar dessutom mer, bara för att den är miljövänlig, vilket då kan diskuteras eftersom motorerna drar minst 2dl mer per mil. Staten lurar oss på skattepåslagen för bränslet och bolagen lurar oss på bränslet som gör att våra dieselbilar går sämre!


Berätta gärna om det finns anslaget på dieslpumparna hur mycket Bio-produkter som diesel innehåller. Skulle även vara intressant att se hur det ser ut om graden av bio-inblandning finns angivet på pumparna.

Jag ska sen hur det ser ut. När vi väl kommit på plats här förflyttar vi oss inte så mycket med bil så det blir inte mycket tankat heller. Ska hålla lite koll när vi kör hemåt den 4/8. Det finns ofta så många handtag att välja på att jag inte tänker på att titta efter biodiesel eller inte. Är glad när jag hittar ett svart med diesel.
Jag tycker också att vi borde erbjudits diesel i Sverige som inte innehåller massa annat. Det är ju lite knepigt när man ser en dieselbil komma med en rinnande stråle ur avgasröret. Hörde att detta var oförbränd RME. Enligt den som berättade det så fordras det en varm motor för att RME ska förbrännas. Fram tills motorn är varm rinner den oförbrännd igenom. Sant eller inte kan jag inte svara på men vanlig dieselolja rinner inte rakt igenom iallafall. Den ryker vitt eller åt det blåa hållet så fort den värms upp lite men inte brinner ordentligt.
Borde vara bättre med ett bränsle som bilen mår bra av som verkligen förbränns och inte ligger längs med vägarna. Klart är att vi får dyrare bränslekostnader ju mer oljebolagen blandar i hemma i Sverige.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 4 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • JOCKE.F, Månsson, Sokrates, yngrot
Svara
#18
Det värsta med svensk diesel är nog inte rme-inblandninhgen, det är att resten av dieseln är en utspädd kraftlösare skitsort som bara vi Idiotsverige har. Nåt psykopaterna i 08 som bestämmer har bestämt. Slöare motorer = mera avgaser till våra barn.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • JOCKE.F, LMC400, yngrot
Svara
#19
Ja ibland kanske någon kunde stanna upp och tänka efter hur vår hur vår hysteri, att ligga i framkant miljömässigt, verkligen fungerar i verkligheten. Det verkar vara lite så att politikerna väljer den lätta vägen pga okunskap (?) många gånger.
Elbil låter fantastiskt. Inga avgaser. Japp...så långt är allt toppen.
När det sen börjar ifrågasättas hur helheten påverkas vid t ex framställning av alla batterier och laddstationer påverkar miljö och hälsa för de inblandade biter sig politikerna fortfarande kvar i argumentet att elbilar är räddningen. Det känns inte helt schysst när det som vanligt är utvecklingsländerna som får ta miljö- och hälsosmällen för att vi ska rädda världens miljlö. Då funkar det bra att blunda för de miljöproblemen vi faktiskt orsakar.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#20
Idag hämtade jag ut bilen från verkstaden.
De hade beställt ett originalfilter från Kia för 48€ + frakt. De bytte filtret, kollade datan efter eventuella felkoder och testkörde bilen. De redovisade 1,5 timmars arbetskostnad vilket är fullt rimligt då filtret sitter ganska dumt till. Inget man gör själv hemma. De kom t o m och hämtade mig på campingen i en liten Smartcar i morse. Totalt fick jag betala 113 € vilket blev 1188 kr.
Han tog inte ens betalt för att han hämtade mig. Han tyckte istället att jag skulle ta med en svensk souvenir till honom nästa år
Ska skicka något kul, en Mackmyra whisky eller något när vi kommer hem. Med tanke på servicegraden han gav mig är jag helt förbluffad att de inte passar på att plocka oss turister på mer pengar. Jag skrev en ärlig och vänlig resension i Google Maps. Den tackade han för och var så glad och tacksam att han fått hjälpa till. Inte som i Sverige precis

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 3 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Månsson, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)