Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slang till varmvattenberedare alde 2957
#1
Till pannan är monterad en varmvattenberedare som jag tror är från alde. Längst upp på beredaren sitter en blå hård pastslang cirka 30 cm lång. Den kopplas till en annan skarvkoppling och därefter går den vidare ut i vagnen. Vet någon var man kan få tag på en sådan plastslang ? Som ni ser har slangen en liten krage som skall täta till beredaren och till skarvkopplingen.


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
Svara
#2
Jag kan inte svara på var man kan få tag på denna slang, men tanken slog mig att det kanske kan fungera med en PEX-slang om dom har samma gänga.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
(2018-07-23, 20:07)biake Skrev: Till pannan är monterad en varmvattenberedare som jag tror är från alde. Längst upp på beredaren sitter en blå hård pastslang cirka 30 cm lång. Den kopplas till en annan skarvkoppling och därefter går den vidare ut i vagnen. Vet någon var man kan få tag på en sådan plastslang ? Som ni ser har slangen en liten krage som skall täta till beredaren och till skarvkopplingen.

Ser ut som vanliga "Rapidkopplingar" och slang blå, finns hos Kama fritid sid 161 i deras katalog.

Eller hos Campout.

Mät gärna inner och ytter diameter så du får rätt, finns många att välja på.

Väljer du någon annan så söker du på "Rapidkoppling" och välj diameter ytter och inner (dessa kopplingar är vanliga till lågtryckspneumatic).
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#4
(2018-07-24, 16:07)Hagbard Skrev:
(2018-07-23, 20:07)biake Skrev: Till pannan är monterad en varmvattenberedare som jag tror är från alde. Längst upp på beredaren sitter en blå hård pastslang cirka 30 cm lång. Den kopplas till en annan skarvkoppling och därefter går den vidare ut i vagnen. Vet någon var man kan få tag på en sådan plastslang ? Som ni ser har slangen en liten krage som skall täta till beredaren och till skarvkopplingen.

Ser ut som vanliga "Rapidkopplingar" och slang blå, finns hos Kama fritid sid 161 i deras katalog.

Eller hos Campout.

Mät gärna inner och ytter diameter så du får rätt, finns många att välja på.

Väljer du någon annan så söker du på "Rapidkoppling" och välj diameter ytter och inner (dessa kopplingar är vanliga till lågtryckspneumatic).

Sida 161 i katalogen handlar om förtält. Jag laddade ner katalogen från hemsidan, Kama Fritid. Är du säker på sida 161 ?
Svara
#5
(2018-07-25, 09:07)biake Skrev:
(2018-07-24, 16:07)Hagbard Skrev:
(2018-07-23, 20:07)biake Skrev: Till pannan är monterad en varmvattenberedare som jag tror är från alde. Längst upp på beredaren sitter en blå hård pastslang cirka 30 cm lång. Den kopplas till en annan skarvkoppling och därefter går den vidare ut i vagnen. Vet någon var man kan få tag på en sådan plastslang ? Som ni ser har slangen en liten krage som skall täta till beredaren och till skarvkopplingen.

Ser ut som vanliga "Rapidkopplingar" och slang blå, finns hos Kama fritid sid 161 i deras katalog.

Eller hos Campout.

Mät gärna inner och ytter diameter så du får rätt, finns många att välja på.

Väljer du någon annan så söker du på "Rapidkoppling" och välj diameter ytter och inner (dessa kopplingar är vanliga till lågtryckspneumatic).

Sida 161 i katalogen handlar om förtält. Jag laddade ner katalogen från hemsidan, Kama Fritid. Är du säker på sida 161 ?

Laddade själv ner från internet och fick upp sidan 161...!

https://www.kamafritid.se/sv/product/var...GPS-712850

Slang 10/14:
https://www.kamafritid.se/sv/product/vat...l--K07-99A

Men har du 10/8 så får du nog höra med KamaFritid om dom har den kvar annars så får du sätta övergångar och dom är inte billigga,
54:- för 8 till 10.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
(2018-07-25, 14:07)Hagbard Skrev:
(2018-07-25, 09:07)biake Skrev:
(2018-07-24, 16:07)Hagbard Skrev:
(2018-07-23, 20:07)biake Skrev: Till pannan är monterad en varmvattenberedare som jag tror är från alde. Längst upp på beredaren sitter en blå hård pastslang cirka 30 cm lång. Den kopplas till en annan skarvkoppling och därefter går den vidare ut i vagnen. Vet någon var man kan få tag på en sådan plastslang ? Som ni ser har slangen en liten krage som skall täta till beredaren och till skarvkopplingen.

Ser ut som vanliga "Rapidkopplingar" och slang blå, finns hos Kama fritid sid 161 i deras katalog.

Eller hos Campout.

Mät gärna inner och ytter diameter så du får rätt, finns många att välja på.

Väljer du någon annan så söker du på "Rapidkoppling" och välj diameter ytter och inner (dessa kopplingar är vanliga till lågtryckspneumatic).

Sida 161 i katalogen handlar om förtält. Jag laddade ner katalogen från hemsidan, Kama Fritid. Är du säker på sida 161 ?

Laddade själv ner från internet och fick upp sidan 161...!

https://www.kamafritid.se/sv/product/var...GPS-712850

Slang 10/14:
https://www.kamafritid.se/sv/product/vat...l--K07-99A

Men har du 10/8 så får du nog höra med KamaFritid om dom har den kvar annars så får du sätta övergångar och dom är inte billigga,
54:- för 8 till 10.

I min nerladdade web-katalog (PDF) är sidan 161 om förtält. Strunt i det. Jag har ytter 10 mm och då förmodar jag att jag har 8 mm inner. Men,  min slang är 30 cm lång. Ändarna har en liten krage (som man kan se på min bild), och denna krage tätar ju. Hur får man till kragen ? Jag trodde att slangarna fanns i färdiga längder och färdiga kragar. Muttern tar ju tag om kragen och pressar den mot, både kopplingen på beredaren och skarven som går vidare i vagnen.
Svara
#7
(2018-07-26, 09:07)biake Skrev:
(2018-07-25, 14:07)Hagbard Skrev:
(2018-07-25, 09:07)biake Skrev:
(2018-07-24, 16:07)Hagbard Skrev:
(2018-07-23, 20:07)biake Skrev: Till pannan är monterad en varmvattenberedare som jag tror är från alde. Längst upp på beredaren sitter en blå hård pastslang cirka 30 cm lång. Den kopplas till en annan skarvkoppling och därefter går den vidare ut i vagnen. Vet någon var man kan få tag på en sådan plastslang ? Som ni ser har slangen en liten krage som skall täta till beredaren och till skarvkopplingen.

Ser ut som vanliga "Rapidkopplingar" och slang blå, finns hos Kama fritid sid 161 i deras katalog.

Eller hos Campout.

Mät gärna inner och ytter diameter så du får rätt, finns många att välja på.

Väljer du någon annan så söker du på "Rapidkoppling" och välj diameter ytter och inner (dessa kopplingar är vanliga till lågtryckspneumatic).

Sida 161 i katalogen handlar om förtält. Jag laddade ner katalogen från hemsidan, Kama Fritid. Är du säker på sida 161 ?

Laddade själv ner från internet och fick upp sidan 161...!

https://www.kamafritid.se/sv/product/var...GPS-712850

Slang 10/14:
https://www.kamafritid.se/sv/product/vat...l--K07-99A

Men har du 10/8 så får du nog höra med KamaFritid om dom har den kvar annars så får du sätta övergångar och dom är inte billigga,
54:- för 8 till 10.

I min nerladdade web-katalog (PDF) är sidan 161 om förtält. Strunt i det. Jag har ytter 10 mm och då förmodar jag att jag har 8 mm inner. Men,  min slang är 30 cm lång. Ändarna har en liten krage (som man kan se på min bild), och denna krage tätar ju. Hur får man till kragen ? Jag trodde att slangarna fanns i färdiga längder och färdiga kragar. Muttern tar ju tag om kragen och pressar den mot, både kopplingen på beredaren och skarven som går vidare i vagnen.

Får du inte tag i "Blå slang" så går det lika bra med den gula, den borde återförsäljare ha på löpmeter.
Kragen får du genom att värma slangen i t ex varmt vatten och sedan trä på så du ser att de kliver över förstoringen och sedan drar du dit överfalsmuttern.Dra bara inte för hårt så klämanslutningen skär sönder slangen innan den kallnat.
Den gula som också säljs har samma beskaffenhet som den Blå och kan vara lättare att få tag i.
Och förmodar att det är den äldre typen som har inner 8 mm och ytter 10 mm.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#8
Klart !  Jag fick ett tips om Hydroscand, som gör alla möjliga slangar, och Hydroscand finns där jag bor. Åkte dit med slangen. Hydroscandkillen undrade om jag hade nippeln med mig där slangen skall fästas. Nej, och då gick han till hyllan och hämtade en. Kragen skapas när man skruvar fast slangen på nippeln. Behövde inte värmas. Det tog kanske 5 minuter för honom och så var slangen klar !  Han tog inte ens betalt.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig biake för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates
Svara
#9
(2018-07-28, 12:07)biake Skrev: Klart !  Jag fick ett tips om Hydroscand, som gör alla möjliga slangar, och Hydroscand finns där jag bor. Åkte dit med slangen. Hydroscandkillen undrade om jag hade nippeln med mig där slangen skall fästas. Nej, och då gick han till hyllan och hämtade en. Kragen skapas när man skruvar fast slangen på nippeln. Behövde inte värmas. Det tog kanske 5 minuter för honom och så var slangen klar !  Han tog inte ens betalt.

Lycka med reservdelar runt hörnet. :-)
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)