Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppla termostat
#11
Skickat via Pm.
Svara
#12
Funderade lite på vippströmställarna på panelen och du nämnde "6 poler", det är väl bara enpoliga, ström på och ström av.

Desssa kopplas till ett litet kretskort på baksidan där det sitter 6 utgångar som kablarna från vagnen skall kopplas till, eller?

Vippströmställare har annars Elfa, spåna lite och fundera...Mät hålets längd och bred så hittar du nog någon som passar...

Till varje produkt så finns det ett datablad med måt mm, mm...

https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaella...&simi=99.9
Svara
#13
Tyvärr så är det 6 poler på varje knapp, och det finns inget kretskort. Det sitter bara en kopplingsplint på baksidan av termostatvredet där inkommande + finns och sedan tjyvar över till funktionerna i knappar etc.

Bild på hur det ser ut, dock på Finska vilket inte är min starka sida.

[Bild: gExypBI.jpg]
Svara
#14
(2019-03-28, 23:03)Rolle R Skrev: Tyvärr så är det 6 poler på varje knapp, och det finns inget kretskort. Det sitter bara en kopplingsplint på baksidan av termostatvredet där inkommande + finns och sedan tjyvar över till funktionerna i knappar etc.

Bild på hur det ser ut, dock på Finska vilket inte är min starka sida.

Där fick man ett elschema att "grotta ner sig i" Smile

Google Translate brukar ofta vara bra för att få en uppfattning om text på olika språk.

Jag antar att strömbrytarna är 3-läges dubbelbrytare ("toggle switches"). Är dom av typen "On-Off-On" strömbrytare? Vid närmare eftertanke så kanske strömbrytarna är 2-läges av typen "On-On". Logiken i systemet fås av hur strömbrytarna är kopplade sins emellan.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#15
Jodå, Google Translate har använts så man har fått ett hum om vad allt är Smile

Knapparna är av två-lägestyp, "On-Off".
Det var ett ormbo av kablar på baksidan och vissa var inte ens kopplade samt att vissa var överflyttade på fel knapp.
Då det inte är några avancerade saker i panelen så tycker jag att beg-priset (1200) är hutlöst när man kan hitta en panna med panel från 1500 och uppåt. Smile
Svara
#16
(2019-03-29, 10:03)Rolle R Skrev: Knapparna är av två-lägestyp, "On-Off".

Nej, knapparna är snarare 2-läges av typen "On-On". Det är dubbelbrytare där vänster och höger sida är separerade, som om det vore två separata strömbrytare men som regleras med samma knapp. I strömbrytaren längst till höger, som jag antar kan vara för cirkulationspumpen används bara den ena brytaren i dubbel-strömbrytaren.

(2019-03-29, 10:03)Rolle R Skrev: Det var ett ormbo av kablar på baksidan och vissa var inte ens kopplade samt att vissa var överflyttade på fel knapp.
Då det inte är några avancerade saker i panelen så tycker jag att beg-priset (1200) är hutlöst när man kan hitta en panna med panel från 1500 och uppåt. Smile

Eftersom kontrollpanelen endast består av fyra stycken dubbelbrytare av typen "On-On" så är 1.200 kr ett saftigt överpris. Det går att få tag i fyra nya strömbrytare till en bråkdel av kostnaden.

För att komma till klarhet med hur kablarna skall kopplas kan man med fördel markera med olika färgpennor på kopplingsschemat där man använder olika färger för de olika funktionerna.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#17
(2019-03-29, 10:03)Rolle R Skrev: Jodå, Google Translate har använts så man har fått ett hum om vad allt är Smile

Knapparna är av två-lägestyp, "On-Off".
Det var ett ormbo av kablar på baksidan och vissa var inte ens kopplade samt att vissa var överflyttade på fel knapp.
Då det inte är några avancerade saker i panelen så tycker jag att beg-priset (1200) är hutlöst när man kan hitta en panna med panel från 1500 och uppåt. Smile

Ja vist är priserna hutlösa...

Man kan fundera då vagnarna av dom årsmodeller när pannan kom ut kostade runt 10 000:- då kan ju inte bara pannan kostat runt 7-8000 som dom vill ha idag för en ca 40 år gammal panna.
Något är konstigt md hur saker ökar i pris.
Svara
#18
Sokrates,
Jag har en begagnad elpatron Primus 8085 med okänt status
och undrar följande:

Det sitter 2 kabelsko stift i manöverkretsen, jag antar
att det sitter en inbyggd kontaktor så när dessa stift
Får + och - 12 volt så sluts 230 AC till värme element?

Har Primus 8085 Elpatron även inbyggd cirkulationspump?

Eller måste jag säkerställa att gasolpannans cirkulationspump ligger i manöverkretsen och aktiv?

Har du tillgång till elschema över en Polar 470 MED inkoppling
av elpatron, hade den elpatronen som då användes
inbyggd cirkulationspump tro?

Tacksam för svar
Svara
#19
Schema Polar Primus 2450 med elpatron Primus 8085.


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#20
Hagbard;
Elschemat indikerar 1 separat extea 12 volt vattengymp när elpatron körs?
Är detta elschema för 8085 elpatron?
Då betyder det att elpatronen 8085 saknar inbyggd cirkulationspump?
Finns det någon anledning att inte istället köra med cirkulationspump som används vid gasol drift?
Ritningen är aningen otydlig vad avser hur rumstermostaten går in i kretsen, ska termostaten både bryta cirkulationspump och manöver del är till elpatronen?
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)