Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 745 115 hkr som dragare?
#1
Wink 
Haha, det går väl inte? Förra bilen en 945 Lättrycksturbo gick fint utan vagn, men med 1200 kilo Cabby påkrokad blev den knepigt slö o drog 1,4 liter milen, man fick växla ner i måttliga motlut. Är det nån som minns hur det var att dra med gamla sugmotorer utan turbo? Om de motorerna har sitt vridmoment på låga varv borde det funka. Har lite mkt lösa ideer om att skaffa en gammal skattefri Volvo 745 att dels dra vagnen och att frakta musikutrustningen i. Alla andra bilar är för små för mina spelgrejer. Och nyare bilar än den V70 diesel från -07 jag har nu kan bli vansinnesdyra att laga vad jag förstått. Pensionen är ca 7500 i månaden så det gäller att vara lite listig. En gammal motor utan turbo som pajar är nog bra för börsen. Frun åker nästan ny mindre bil å, så det borde inte vara allt för skamligt med en 745 Smile Men dom kanske är rent ohyggligt slöa?

En annan grej, många av de äldre Volvona har fått diffen svetsad ser jag i annonserna, antagligen bra när det är halt, men hur funkar det att vända med fullt rattutslag på sommarasfalt med fullt lass högtalare o slutsteg i hela bilen, inkl fällt baksäte. Drar man drivaxlarna till spiraler då?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Ser ut som att vi sitter i en likartad sits och måste vara försiktiga med utgifterna för att inte "stå med rumpan bar". Jag vill minnas att din V70 är en diesel. Var din 945 en diesel eller bensinare? Funderar du på en 30 år gammal 745? Är det en diesel eller bensinare som du har i åtanke.

Svetsad diff verkar man mest göra för att åka och sladda med bilen. Håll dig borta från dessa bilar för dom har fått ta stryk.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Nuvarande V70n är en 2,4D 163 hkr o urstark på låga varv, åker iväg med husvagnen på enbart tomgången, behöver väl inte gasa alls förrän fyran går i typ. Den går i 80 i de flesta backar med vagnen på utan att jag behöver växla ner. Så jag tycker jag är rejält bortskämd nu. Bilen går som en klocka, o stadig med vagnen på.
Förra Volvo 945an var en Lättrycks turbo bensinare. På den tiden var väl inte Volvodieslarna nåt att hurra för heller, och ännu sämre på 745ans tid.
Så om jag köper gammel volvo blir det en bensinare. Det finns visst en förgasarmodell på 115 hkr o en insprutningsmodell på 135 hkr. Och ev en turbo (?) på 180 hkr.

Med fungerande fjädrar o sttdämpare åker man ganska bra i en 745, stora bekväma stolar o bra värme. Kollade lite på Biltema, dom har både fjädrarna, även förstärkta, och skivor, bromsok mm till 740 serien. Fyrhjulsdrivna V70 kostar idag ca 50.000 för en lika gammal som min nuvarande -07, det var vad jag gav för min för fem år sen. Känns segt o dyrt att köpa o ta lite avbetalning, bilens värde sjunker fortare än man mäktar att betala av som fattigpensionär. Små skitpengar säkert för många, men verklighet för mig och många pensionärer. Ska man fortsätta roa sig med diverse leksaker som båt, bilar, husvagn och musikstudio får man vara snål som faen. Nya segel till båten går på kanske 60.000 kr. Vinden är gratis, men inte seglen som håller ungf 10 år.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
En gammal Volvo bensinare får slita mer med last än en diesel, men det går allt att köra med speciellt i Sverige där det inte finns så många branta backar. Det sliter dock extra på bilen att släpa på mycket vikt. Optimalt är nog att du behåller din gamla V70 så länge som den går, men fordonsskatten på PB1 registrerade dieselbilar suger. Om du har möjlighet att ställa av V70n och slippa betala fordonsskatt när den inte används skulle du kunna få ner årskostnaden för fordonsskatten. Du kanske kunde skaffa en liten skåpbil som komplement till V70n. Om det sitter drag på bilen kan du dessutom få med både musikutrustningen och husvagnen på samma gång. Det är betydligt lägre skatt på en dieselbil med viktbaserade fordonsskatt som är registrerade som lätt lastbil än som personbil (PB1). Det kan dock vara lite surt att behöva ha två bilar som kostar mer i underhåll än en bil, även om inköpspriset är relativt lågt. Ett alternativ till att ha två bilar är att du helt sonika "glömmer" att ställa på V70n om den behöver användas inom en 15-dagarsperiod som bilen måste vara avställd för att man inte skall åka på att betala fordonsskatt även för de dagar som bilen är avställd. Bötesbeloppet att köra med en avställd bil lär vara 1.200 kr.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Det gör du rätt i, skaffa en gammal Volvo. Synd bara att dom ligger så högt i pris nu då dom är väldigt populära som isbilar för pojkar med fantasi.

Haft många Volvo och den bästa dragaren var en Volvo 960 -95, märktes inte att det var något bakom egentligen och då drog jag en Ametist på 1600 kg. Bensinförbrukningen i 960;in var lite lägre än i den 945 som jag hade innan.

945 drog utan vagn ca 1,0 och med vagn ca 1,3.
960 drog utan vagn 0,95 och med vagn 1,3.

Skillnaderna var inte så stora egentligen

Nuvarande Volvo ligger på landsväg utan vagn på ca 0,8 och med vagn (1400 kg) på ca 1,2.

Har i regel alltid kört automat och det man får tänka på när det gäller Volvo och automat är att aldrig köra på "D" utan en växel under så inte Lock Uppen går i.

Min nuvarande kör jag på "3" och max 18-1900 varv.

I en manuellt växlad bil får man inte köra på en högre växel än 3:an om den är fyrväxlad och max 4:an om den är femväxlad (står oftast i instruktionsboken) aldrig på 5:an. Har bytt många kopplingar och torra lådor där man kört släp med för hög växel och bränt både koppling och låda.

Men en gammal 745, helrenoverade en 740 -90 för en del år sedan (automat så klart) totalrenovering av motorn bl a och den gick sedan som en limosin. Hade tidigare gått 54 000 mil och var bara oljebytt på. Men så hamnade den i händerna på en "sladdare" som inte visste att man behövde byta kamrem så det blev lite sallad som inte såg så kul ut.

På besiktningen så var killen tvungen att "riktigt" kolla alla papper, har den verkligen gått 54360 mil?

Ja sa jag lite blygt, kör så försiktigt och helst på sommarn, är ju lite gammal själv...  Rolleyes
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Skulle vara kul att se en vridmomentkurva på 745 ans 115 hk motor. den motorn på 135 hästar har väl kanske elektrisk insprutning, nåt mer som jävlas. Min sista 745 hade förgasarmotor, man ställde soppablandningen enkelt med en 10 mm lednyckel under förknasaren. Körde motorn varm, åkte en bit, ströp lite. Åkte en bit till, ströp lite mer, tills den tenderade att gå taskigt utan choke, då var det bara att öppna lite grann igen. Fick den att dra bara 0,7 eller 0,8 minns jag. Skönt med stora bilar o stora säten. V70ns säten är mindre, hela bilen är det.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
Intressant om motorerna på wiki. de var sk lågfriktionsmotorer med mindre bla lager som tyvärr försämrade hållbaraheten, men from 1989 gick man tillbaka till större lager. Man bör alltså köpa en en 1989 års då. Kanske kan man byta kam till nån med vridet vid låga varv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_B23
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
Här var det en som ser fin ut. [censurerat ord] anamma. Värdeminskningsförhållandet jmf med en XC70 från tex -08 lär vara enormt. Och att slippa beta sex, sju tusen kronor i skatt varje år det blir ju lite bensin det. Eller bromsskivar o husvagnsfjädrar.
https://www.blocket.se/vasternorrland/Vo...0.htm?aw=1
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
(2019-03-15, 17:03)Ljusne-Håkan Skrev: Här var det en som ser fin ut. [censurerat ord] anamma. Värdeminskningsförhållandet jmf med en XC70 från tex -08 lär vara enormt. Och att slippa beta sex, sju tusen kronor i skatt varje år det blir ju lite bensin det. Eller bromsskivar o husvagnsfjädrar.
https://www.blocket.se/vasternorrland/Vo...0.htm?aw=1

Ja, den ser fin ut på bilden. Ser att den har gått ca 35.000 mil. Kan undra hur länge som volvos bensinmotorer vanligvis håller. Eftersom det är en -89a blir bör den vara 30 år i år och då blir fordonsskatten 0 kr, samt besiktning vart annat år Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#10
Det borde gå att hitta bytesmotorer i bra skick utan att det kostar sjuka belopp som till nyare bilar...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)