Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reservdelar till Primuspannor?
#11
(2020-12-06, 16:12)LMC400 Skrev:
(2020-12-06, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Basist-Hans hörde av sig, cirkpumpen i hans Solifer 500 från 89 väsnades skrev han. Blev dock tystare o tystare ju längre den gick . Och varmt blev det ganska fort i vagnen...jag rådde honom att snabbt skaffa en i reserv. På hans ganska moderna Primuspanna sitter pumpen nertill på pannan på utgående röret.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
De pumparna är inte speciellt hållbara tyvärr. På vår första vagn hade vi en sådan. Varje gång den skulle igång efter ett uppehåll gnisslade den eller ville inte starta alls. På vinst och förlust hällde jag i en flaska vattenpumpssmörjning från Biltema. Efter det funkade den som den skulle så länge vi hade den iallafall.

Med tro och hopp kommer man långt men i det här fallet så hadde det varit lika bra att  byta Glukol i vattnet det har också en smörjande effekt. originalpumpen är en "torr" pump där motor och skovel är skilda, skoveln sitter i vattnet och motorn under och drivs via en magnet till skoveln.

Det bästa med dessa pumpar är att dela dom (har skrivit det någonsans tidigare) och smörja upp motorn med lite 5,56 eller något för motorn har ädelstensborstar (samma sitter i skivspelare av dyrare märke). Man delar den på mitten och man behöver inte släppa ur något vatten.

Däremot så sitter den monterad på returen och trycker in vattnet i botten på pannan som sedan går ut via det öve uttaget och pga mottrycket där så går en del vatten ut via den lilla slangen som sitter precis efter utgången som går till expansionskärlet. När pumpen går så flödar en del vatten till expansionskärlet och flödar det inte där så går inte pumpen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#12
Jag bytte vatten/glykol och den smörjande effekten märkte jag tyvärr inget av.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#13
Hagbard:
"Det bästa med dessa pumpar är att dela dom (har skrivit det någonsans tidigare) och smörja upp motorn med lite 5,56 eller något för motorn har ädelstensborstar (samma sitter i skivspelare av dyrare märke). Man delar den på mitten och man behöver inte släppa ur något vatten."

Är det pumpen eller motorn man kan dela på mitten?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#14
(2020-12-11, 23:12)Ljusne-Håkan Skrev: Hagbard:
"Det bästa med dessa pumpar är att dela dom (har skrivit det någonsans tidigare) och smörja upp motorn med lite 5,56 eller något för motorn har ädelstensborstar (samma sitter i skivspelare av dyrare märke). Man delar den på mitten och man behöver inte släppa ur något vatten."

Är det pumpen eller motorn man kan dela på mitten?

https://campingforum.net/showthread.php?tid=203
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)