Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kolmonoxidförgiftning
#1
Kom att tänka på en olycka med sovande personer i en rallycrossbuss, som råkade ut för kolmonoxidförgiftning. Bussen tillhörde Lasse Larsson som är tvåfaldig Europamästaren i Rallycross. Osaken till kolmonoxidförgiftningen tros ha varit en dieselvärmare i bussen.

sverigesradio.se - Tillståndet fortfarande allvarligt för gasskadade

sverigesradio.se - Inget brott bakom gasolycka

sverigesradio.se - Överläkaren: "Kroppen får en relativ syrebist"
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
(2019-02-03, 23:02)Sokrates Skrev: Kom att tänka på en olycka med sovande personer i en rallycrossbuss, som råkade ut för kolmonoxidförgiftning. Bussen tillhörde Lasse Larsson som är tvåfaldig Europamästaren i Rallycross. Osaken till kolmonoxidförgiftningen tros ha varit en dieselvärmare i bussen.

sverigesradio.se - Tillståndet fortfarande allvarligt för gasskadade

sverigesradio.se - Inget brott bakom gasolycka

sverigesradio.se - Överläkaren: "Kroppen får en relativ syrebist"

Det säljs fortfarande denna typen av dieselvärmare för garage och "väl ventilerade utrymmen". Det man ska tänka på  förutom att avgaserna från förbränning av diesel går ut i utrymmet som ska värmas är att även all förbränningsluft (syre) tas från rummet den värmer upp. Tycker det verkar konstigt att de är tillåtna i utrymmen för människor eller djur. Det är upplagt för en dödsfälla.

[Bild: 7QRhimL.jpg]

För att de inte ska förväxlas med värmare som t ex den typen av dieselvärmare jag köpte från Aliexpress (Webasto-kopia) vill jag i sammanhanget påpeka att dessa tar insugsluft utanför fordonet samt släpper avgaserna utanför fordonet. Man ska se till att "avgasröret" på dessa kommer så pass långt ut att man inte riskerar att få in avgaser i fordonet.
Vill inte att någon ska råka illa ut.
Svara
#3
(2019-02-05, 18:02)LMC400 Skrev: . . . den typen av dieselvärmare jag köpte från Aliexpress (Webasto-kopia) vill jag i sammanhanget påpeka att dessa tar insugsluft utanför fordonet samt släpper avgaserna utanför fordonet. Man ska se till att "avgasröret" på dessa kommer så pass långt ut att man inte riskerar att få in avgaser i fordonet.
Vill inte att någon ska råka illa ut.

Jag tror att det var en typ av Webasto/Eberspächer luftvärmare som satt i olycksbussen. När dessa värmare slits kan det kanske uppstå läckage mellan brännkammaren och varmluftskammaren. Om jag inte har fel för mig så är det samma fläktmotor som driver både förbränningsfläkten och varmluftsfläkten.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
(2019-02-05, 23:02)Sokrates Skrev:
(2019-02-05, 18:02)LMC400 Skrev: . . . den typen av dieselvärmare jag köpte från Aliexpress (Webasto-kopia) vill jag i sammanhanget påpeka att dessa tar insugsluft utanför fordonet samt släpper avgaserna utanför fordonet. Man ska se till att "avgasröret" på dessa kommer så pass långt ut att man inte riskerar att få in avgaser i fordonet.
Vill inte att någon ska råka illa ut.

Jag tror att det var en typ av Webasto/Eberspächer luftvärmare som satt i olycksbussen. När dessa värmare slits kan det kanske uppstå läckage mellan brännkammaren och varmluftskammaren. Om jag inte har fel för mig så är det samma fläktmotor som driver både förbränningsfläkten och varmluftsfläkten.

Om den börjar gå sönder kan det säkert hända. Det är alltid svårt att säga hur något som havererar kommer att bete sig. Jag syftar på skillnaden generellt mellan dessa typer av värmare. Grundtanken för Webaston eller Ebersprächern är att leda bort avgaserna dit där ingen ska kunna andas in dem. På garagevärmaren åker förbränningsgaserna med in där värmen kommer dvs man kommer att andas in dem.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)