Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalkylator solcellseffekt & batterikapacitet
#1
Med min "Kalkylator små Solelsystem" kan man gratis räkna fram hur mycket solcellseffekt och batterikapacitet man behöver för olika campingmönster i husvagnen under årets olika månader, bara man vet mängden Ah/dygn man vill kunna förbruka!
Den innehåller väldigt mycket kunskap och erfarenhet, samt bygger på riktig data från EU hur mycket ström solpaneler levererar på olika platser i landet för det statistiska medelvädret där. Samt är inbyggt kunskap i kalkylatorn hur solcellseffekten behöver dimensioneras för att man ska ha en hyfsat säker strömförsörjning med de variationer vi har i väder, med förklarande hjälptexter.
Är många som använder den och jag har gjort den så lättanvänd det bara går, men ger utöver allt det arbete jag lagt ned på att utveckla kalkylatorn inget övrigt stöd eller hjälp med dimensionering av solcellsanläggningar (det är användarvillkoret för den)!
OBS! Kalkylatorn räknar med solceller som ej skuggas från direkt solljus!
Jag är nu inne på min 11:e campingsäsong med all 12V elström från enbart solcellerna, så har en del erfarenhet!
Är en fantastisk frihet att klara sig på enbart solcellsström, upplever jag :-)
http://frittliv.autonomtech.se/HintsKnow...r_need.php
[-] Följande 4 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • Hagbard, Ljusne-Håkan, P3 i Karlskoga, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)