Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ändrad skattevikt senaste besiktningen
#1
Nu är jag lite undrande...

Jag har fått ett meddelande från Skatteverket om:
"Transportstyrelsen har meddelat Skatteverket att fordonets skattevikt har ändrats från 790 kg till 720 kg vid en besiktning den 8 november 2018. Ändringen innebär att ingen fordonsskatt ska tas ut från och med december 2018."

Det var en vanlig besiktning och inget vi diskuterade där då.
Är detta något som görs automatiskt och vad påverkar det?

Spara ju 360 kr/år i fordonsskatt då, så inte jättemycket.

Hos Transportstyrelsen fordonsdata står det för min husvagn idag:
"Mått och vikt

Längd
5250 mm
Bredd
1840 mm
Höjd
Uppgift saknas.
Tjänstevikt (faktiskt vikt)
580 kg
Max lastvikt
210 kg
Totalvikt
790 kg
Ursprunglig totalvikt
790 kg
Skattevikt
720 kg
Skattevikt låst
JA 
"

Så verkar bara vara skattevikten som är sänkt, så jag har kvar min totalvikt på 790 kg och därmed lastvikt på 210 kg som jag uppfattar det. Så ifall är det ju bra!
Så verkar bara vara skattevikten som är sänkt så jag nu slipper betala fordonsskatt för husvagnen.
Kan det hänga ihop med att kultrycket "Axel 1" anges till 70 kg och Totalviktsfördelningen på hjulaxeln "Axel 2" till 720 kg? Att skattevikten härrör ifrån viktfördelningen på hjulaxeln?
Eller hur ska man tolka detta?
Någon som vet?
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
Svara
#2
(2019-01-24, 14:01)BoUte Skrev: Nu är jag lite undrande...

Jag har fått ett meddelande från Skatteverket om:
"Transportstyrelsen har meddelat Skatteverket att fordonets skattevikt har ändrats från 790 kg till 720 kg vid en besiktning den 8 november 2018. Ändringen innebär att ingen fordonsskatt ska tas ut från och med december 2018."

Det var en vanlig besiktning och inget vi diskuterade där då.
Är detta något som görs automatiskt och vad påverkar det?

Jag är benägen att tro att något har blivit fel i ditt fall.

Så här ser uppgifterna ut hos Transportstyrelsen för min husvagn med 750 kg totalvikt:

[Bild: LJFNl4z.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BoUte
Svara
#3
Skatt utgår bara från 751 kg och uppåt.

70 kg på axel ett bör ingå i axel tvås vikt så det är noga bara en rättelse som gjorts.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • BoUte
Svara
#4
Spontant känns det som något blivit fel. Men grattis till dig om det är rätt.
Jag hade nog mailat ovanstående skärmdump till Transportstyrelsen och frågat om en förklaring.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • BoUte
Svara
#5
(2019-01-24, 17:01)LMC400 Skrev: Spontant känns det som något blivit fel. Men grattis till dig om det är rätt.
Jag hade nog mailat ovanstående skärmdump till Transportstyrelsen och frågat om en förklaring.

Jag hade nog inte mäjlat dem en skärmdump, utan i stället ringt och pratat med dem. Innan jag hade gjort något hade jag tagit mig en rejäl funderare på om det är någon nackdel med den ändring som dom har gjort. Eftersom toalvikten är 790 kg, så gör det nog inget om skattevikten är 720 kg, d.v.s. befriad från fordonsskatt
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BoUte
Svara
#6
(2019-01-24, 17:01)Sokrates Skrev:
(2019-01-24, 17:01)LMC400 Skrev: Spontant känns det som något blivit fel. Men grattis till dig om det är rätt.
Jag hade nog mailat ovanstående skärmdump till Transportstyrelsen och frågat om en förklaring.

Jag hade nog inte mäjlat dem en skärmdump, utan i ställett ringt och pratat med dem. Innan jag hade gjort något hade jag tagit mig en rejäl funderare på om det är någon nackdel med den ändring som dom har gjort. Eftersom toalvikten är 790 kg, så gör det nog inget om skattevikten är 720 kg, d.v.s. befriad från fordonsskatt

Hehe...nej lite felformulerat av mig. De har ju förhoppningsvis uppgifterna redan.   Blush 
 Titta igenom så inga andra villkor ändrats. Det verkar inte finnas några nackdelar så långt. 360 kr är ju en trevlig liten present av staten.  Big Grin
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • BoUte, Sokrates
Svara
#7
Tack för alla kommentarer och synpunkter!

Först tänkte jag också ringa / maila och fråga Transportstyrelsen kring detta, då jag befarade att även lastvikten skulle ha minskat. Men där står ju fortfarande samma lastvikt och totalvikt och är bara skattevikten som ändrats.
Vad jag kan se finns det inga andra ändringar. Ska kolla mot registreringsbeviset jag har här hemma imorgon för säkerhets skull.

Besiktningskillen sa att det stod att min husvagn hade tryckluftsbromsar och skrattade åt det med kommentaren "ovanligt kraftiga bromsar för en liten husvagn", så kanske gick han in och ändrade något och detta då också blev påverkat.

Med angiven totalvikt 790 kg, vikt axel 1, 70 kg, vikt axel 2, 720 kg och skattevikt 720 kg, så kan det ju stämma logiskt för mig att skattevikten är 720 kg - man ska väl inte behöva vara expert på detta utan om siffrorna logiskt verkar hänga ihop så och jag har kvar min totalvikt och lastvikt så låter jag bli att rota i det mer, är min tanke just nu.

Hade inte siffrorna hängt ihop så det ser logiskt ut skulle jag helt säkert kontaktat Transportstyrelsen.
Men visst känns det konstigt att skattevikten ändras efter 28 år, men å andra sidan så är jag ju inte insatt i om det gjorts några småjusteringar i regelverket. De skriver ju inte anledningen till ändringen, så jag kan ju inte avgöra varför den gjorts eller från det se att det är uppenbart fel.

Såhär får jag ju ungefär en extra fyllning av en av mina P6 gasolflaskor per år :-)
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 2 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#8
(2019-01-24, 23:01)BoUte Skrev: Tack för alla kommentarer och synpunkter!

Först tänkte jag också ringa / maila och fråga Transportstyrelsen kring detta, då jag befarade att även lastvikten skulle ha minskat. Men där står ju fortfarande samma lastvikt och totalvikt och är bara skattevikten som ändrats.
Vad jag kan se finns det inga andra ändringar. Ska kolla mot registreringsbeviset jag har här hemma imorgon för säkerhets skull.

Besiktningskillen sa att det stod att min husvagn hade tryckluftsbromsar och skrattade åt det med kommentaren "ovanligt kraftiga bromsar för en liten husvagn", så kanske gick han in och ändrade något och detta då också blev påverkat.

Med angiven totalvikt 790 kg, vikt axel 1, 70 kg, vikt axel 2, 720 kg och skattevikt 720 kg, så kan det ju stämma logiskt för mig att skattevikten är 720 kg - man ska väl inte behöva vara expert på detta utan om siffrorna logiskt verkar hänga ihop så och jag har kvar min totalvikt och lastvikt så låter jag bli att rota i det mer, är min tanke just nu.

Hade inte siffrorna hängt ihop så det ser logiskt ut skulle jag helt säkert kontaktat Transportstyrelsen.
Men visst känns det konstigt att skattevikten ändras efter 28 år, men å andra sidan så är jag ju inte insatt i om det gjorts några småjusteringar i regelverket. De skriver ju inte anledningen till ändringen, så jag kan ju inte avgöra varför den gjorts eller från det se att det är uppenbart fel.

Såhär får jag ju ungefär en extra fyllning av en av mina P6 gasolflaskor per år :-)

Ändringen beror nog på att det skett en förväxling av siffror. I kod F.5 (Blåa delen) på registreringsbeviset så talar man bara om kulvikt och axelvikt men det betyder inte att det skall räknas ihop i totalvikten.

Ser man till direktiven som vi nu måste följa så stämmer det ganska bra även om vi har tillfört något begrepp som inte framgår i direktiven.

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex...101:SV:PDF
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • BoUte, LMC400, Sokrates
Svara
#9
Hur skattevikt ska beräknas finns dock inte omnämnt i det direktivet.

Tittar jag på mina vagnar så står det skattevikt låst och totalvikt 1300 kg, totalviktsfördelning 100 + 1200, garanterad axelbelastning 100 + 1300 kg på den ena.
På den andra är skattevikt och totalvikt 1700 kg. Garanterad axelbelastning 100 + 1700 kg.

Så nog verkar det som om det borde vara samma skatte- och totalvikt. Du hade nog tur som fick ett fel på "rätt" håll...
Svara
#10
Visst gör det det... om man läser "allt".

Men det är nog inte lätt att förstå för många.

Men beräkningen i fält "F" (som är dispositivt för medlemsstaterna) utgår ifrån "vad" som belastar vägen och i det här fallet är det 720 kg som är totalvikten  resten till 790 kg (70 kg) belastar bilen som skall inräknas i bilens max lastvikt.

Och, i det ena fallet så beskattas tjänstevikten (bilen) och i det andra fallet totalvikten (släpet).
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)