Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bästa snökedjorna? Michelin Easy Grip komposit.
#11
Tack för all info och praktiska prov kring dessa Snöstrumpor Michelin Easy Grip Evolution 8, Ljusne-Håkan.

Låter dock lite omständligt att behöva lyfta bilen för att få dit dem.
Där jag skulle ha nytta av att sätta på snökedjor eller snöstrumpor vill inte jag göra ett äventyrligt lyft, då det är inne på små grusvägar eller skogsvägar med rikligt snöunderlag med tveksam bärighet för att lyfta säkert.

Jag funderade på snökedjor för ett par år sedan, men tvekade då jag tycker avståndet mellan hjulen och den nedre fjädertallriken är så litet på min Honda CR-V, så känns som att snökedjorna riskerar att slå i där.
Och just nu har jag lite pausat att luffa runt på vinterfricamping med min husvagn, då jag sett hur vägsaltet angriper min Trumatic S3002 värmepanna.
Men för några år sedan hade jag funderingar på att besöka en kompis i hans röda fritidsstuga på den Östgötska landsbygden vintertid med husvagnen, och vägen dit är oplogad samt var runt 15cm snö då och en jäkla brant ganska lång backe på slutet, så tvekade att köra in där utan snökedjor. Men jag blev kraftigt förkyld så den träffen blev aldrig av...

Sedan var jag ute och luffade runt på lite vinterfricamping ett par år och konstaterade hur otroligt bra min 4WD drog husvagnen in i upp till 20cm djup snö vid fricampingplatser, samt på vägar i snöstorm med 10-15cm tung nysnö på samt en del snödrivor, så kände inte så stort behov av snökedjor efter de erfarenheterna. Var även inne och drog vagnen på det småttigt backiga, krokiga och lite sämre plogade grusvägsnätet i den Östgötska skogsbergsbygden och imponerades vilka backar bilen klarade att släpa upp husvagnen för trots runt 5cm oplogad snö över den hårdpackade snön på vägarna.
Så blev därför aldrig köpt några snökedjor för mig, även om det hade varit en extra trygghet på sådana färder.

På lite vinterfricamping för några år sedan.
[Bild: iUt6zb1.jpg]
Just här hade jag haft nytta av snökedjor, då det visade sig att det aldrig hunnit bli tjäle i marken innan snöandet, så bilen och husvagnen sjönk ned runt 1 dm i den mjuka lite vattensjuka marken här under natten. Blev väldigt svårt att komma loss men gick efter mycket gungande fram och tillbaka och fyrhjulsdriften arbetandes maximalt. Men här skulle ju jag inte vilja försöka lyfta bilen!
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 5 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • Hagbard, Ljusne-Håkan, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#12
Man ser på Michelins reklamfilm att de valt en bil som har så pass stort utrymme mellan däcket o skärmen att karln med lätthet får in både händer och armar när han sätter dit snökedjenätet som det borde kallas. Och så ser det ju INTE ut på de flesta bilar.
Jag har monterat mina kedjor en gång till och provåkt sist det kom så enormt med snö, dock utan vagnen även denna gång. Ganska enkelt att montera och enorm dragkraft, drar mkt bra även på ren is. Att byta till en fyrhjulsdriven bil har jag inte råd med alls, den gamla -07 V70 diesel jag har går dessutom perfekt, och är suverän att dra med sen jag bytte till "husvagnsfjädrar" bak. Byter man till en annan begbil brukar det gärna bli dyra repprasjoner det första som händer. Och byta bil öht nu, bensinmotorer gillar jag inte alls, psykopaterna i regeringen kan ju när som helst tvärförbjuda dieslar, om folk har tagit lån på hundratusen plus för en diesel som plötsligt blir omöjlig att sälja skiter ju de styrande miljöidioterna som åker limousine o privata jetplan helt i. Det sista är ju att de helt ska förbjuda både diesel o bensindrivna bilar. Sinnesjuka dårar, vitsen måste vara att endast överklassen ska ha råd med bil, dvs elbil som ska laddas med kolkraft. Och det genom ett elnät som inte ens finns än.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)