Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byta till 13-poligt på släp
#1
Har 13-poligt eluttag på både bil och husvagn. På min släp sitter det 7-poligt. Skulle vilja ha backljus på släpen och slippa ha adapter mellan bil och släp. Så min tanke var att dra om till 13-polig kontakt även på släpen. 
Tänker att det borde räcka att koppla in stift 1,3,4,5,6,7 och 8 i kontakten för att få bakljus, sidomarkering, bromsljus, blinkers samt backljus. Stämmer detta eller är jag fel på det?

[Bild: WZ0BIoM.jpg]
Svara
#2
(2019-01-11, 21:01)LMC400 Skrev: Tänker att det borde räcka att koppla in stift 1,3,4,5,6,7 och 8 i kontakten för att få bakljus, sidomarkering, bromsljus, blinkers samt backljus. Stämmer detta eller är jag fel på det?

Ja, detta bör stämma. Det är så jag hade gjort.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
Om man fullkopplar hela kontakten med samtliga funktioner finns det tre olika jordstift. Är det bara för att säkra jordförbindning om ett skulle "trilla bort"? Jag tänker att en släp har samma jordplan oavsett var i ramen man än borrar fast den. Eller har det att göra med att det är mindre kontaktyta i stiften på en 13-polig än en 7-polig kanske?
Svara
#4
(2019-01-11, 22:01)LMC400 Skrev: Om man fullkopplar hela kontakten med samtliga funktioner finns det tre olika jordstift. Är det bara för att säkra jordförbindning om ett skulle "trilla bort"? Jag tänker att en släp har samma jordplan oavsett var i ramen man än borrar fast den. Eller har det att göra med att det är mindre kontaktyta i stiften på en 13-polig än en 7-polig kanske?

Det är bara jorden på stift #3 som används för trafikbelysningen och som är aktuell för din släpvagn.

Här är en länk till ett annat kopplingschema där du bättre kan se vad det övriga två jordstiften används till:

sv.wikipedia.org/wiki/Släpvagnskontakt_(ISO)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#5
Tack. Den var tydligare. Som du säger så räcker det med #3 till min tillämpning.
De skriver faktiskt: "^ [a b c] Pinne 3, 11 och 13 får inte kopplas samman i släpet, utan måste vara åtskilda[4] för att undvika överbelastning på resterande stift om ett stift faller bort."
Visst, om alla funktioner är inkopplade så kan det vara smart med fler jordstift. Bara till belysningen är det nog lite överkurs.
Svara
#6
(2019-01-12, 08:01)LMC400 Skrev: Tack. Den var tydligare. Som du säger så räcker det med #3 till min tillämpning.
De skriver faktiskt: "^ [a b c] Pinne 3, 11 och 13 får inte kopplas samman i släpet, utan måste vara åtskilda[4] för att undvika överbelastning på resterande stift om ett stift faller bort."
Visst, om alla funktioner är inkopplade så kan det vara smart med fler jordstift. Bara till belysningen är det nog lite överkurs.

#9, 10, 11 och 13 tillhör bodelen och skall hållas åtskillda från övriga stift som tillhör trafikljuset. I ditt fall skall du enbart använda #3 för jord av trafikbelysningen på släpvagnen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#7
(2019-01-12, 11:01)Sokrates Skrev:
(2019-01-12, 08:01)LMC400 Skrev: Tack. Den var tydligare. Som du säger så räcker det med #3 till min tillämpning.
De skriver faktiskt: "^ [a b c] Pinne 3, 11 och 13 får inte kopplas samman i släpet, utan måste vara åtskilda[4] för att undvika överbelastning på resterande stift om ett stift faller bort."
Visst, om alla funktioner är inkopplade så kan det vara smart med fler jordstift. Bara till belysningen är det nog lite överkurs.

#9, 10, 11 och 13 tillhör bodelen och skall hållas åtskillda från övriga stift som tillhör trafikljuset. I ditt fall skall du enbart använda #3 för jord av trafikbelysningen på släpvagnen.
Så får det bli. Tack för hjälpen!

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
Många släp är byggda så enkelt som möjligt, så de har inte både 5 och 7, utan ofta bara 5, som försörjer all positionsbelysning på släpet. Eller bara 7. För bilar som inte skiljer på de två spelar det ingen roll. Har man en bil som övervakar båda kan den få för sig att belysningen slocknat på ena sidan på släpet.

Jag har gjort just den här ändringen på mitt släp, mest för att jag bytte bilar, så jag har bara bilar med 13-poligt uttag numera. Men jag har även lagt till backljus på släpet.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 4 Gäst(er)