Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eberspächer dieseldriven vattenvärmare D3WZ ger felkod F54
#1
Typiskt, idag ville den dieseldrivna kylvätskevärmaren (Eberspächer D3WZ) i min bil fungera som den skall. Den startade, men när den skulle gå upp i läget för full effekt stannade den och gav felkod F54.

F54
Flamavbrott i regleringssteg ”HÖG”
Värmaren har tänts (flamma registrerad) men indikerar flamavbrott i ett driftsteg.
  • Kontrollera avgas- och förbränningsluftledningarna.
  • Kontrollera bränsleförsörjningen / bränslemängden, se sidan 31.
  • Kontrollera flamsensorn. För diagram och värdetabell se sidan 28. Om den är OK –> byt styrdonet, se sidan 26.
(www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/D5FelRep.pdf)

Det var lite annat ljud från värmaren nu när den inte fungerar som den skall. Doseringspumpen som matar brännaren med diesel tyckte jag tickade betydligt snabbare än vanligt. Vidare kom det ett kraftigt vinande ljud från värmaren, vilket jag antar kom från fläkten i brännaren.

Det blir till att försöka krypa under bilen och göra en okulärbesiktning. Eftersom jag tyckte att doseringspumpen gick mycket mer, går min tanke till problem med bränsletillförseln. Det lär sitta ett litet sintrat filter på doserpumpens sugsida som kan vara igensatt (www.nomadic-one.com/reflect/eberspacher-parking-heater-trouble).

Kontroll av bränsleförsörjningen
Kontrollera följande punkter innan bränslemänngden mäts.
  • Kontrollera silen i doseringspumpen.
  • Kontrollera bränsleledningarnas läge.
  • Kontrollera att bränsleledningarna inte läcker.
  • Kontrollera slangkopplingarna och efterdra dem.
  • Har bränsleuttaget utförts enligt uppgifterna i den tekniska beskrivningen?

Mätning av bränslemängd
1. Förberedelse
Dra ut bränsleledningen från värmaren och led in den i ett
mätglas (storlek 25 ml).
Koppla in värmaren. När bränslet transporteras jämnt (börjar
ca 60 sekunder efter start), är bränsleledningen fylld och
avluftad.
Koppla från värmaren och töm mätglaset.

2. Mätning
Koppla in värmaren.
Bränslematningen börjar ca 60 sekunder efter inkopplingen.
Håll mätglaset i höjd med värmaren under mätningen.
Efter ca 90 sekunder stängs bränslematningen av automatiskt.
Stäng av värmaren! *
Läs av bränslemängden i mätglaset.
Om den uppmätta bränslemängden ligger utanför nedan
angivna värden måste doseringspumpen bytas.
(www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/D5FelRep.pdf)

För D3WZ skall den uppmätta mängden bränsle vara 6,8 - 7,8 milliter.
(www.t4-wiki.de/wiki/Pumpe_V54_(Dosierpumpe))
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Jag har idag kollat hur mycket diesel som kommer fram till brännaren och det såg ut att vara för lite. Lyckades klippa av presslangklämmorna på doserpumpen och kunde plocka bort den. Såväl filtret på ingångssidan som backventilen (kulan och fjädern) på utloppsidan såg bra ut. Satte tillbaka doserpumpen och provade, men då kom det inte fram någon diesel alls. Såg att det läckte lite vid inloppet till doserpumpen. Klippte av lite av slangen och bytte till en annan slanklämma för bränsleslang som jag kom på att jag hade liggande på annan plats. Nu verkade det som att det blev tätt och det kom även fram diesel till brännaren. Jag tyckte att det kom mer diesel än tidigare, men brännaren startade inte. Nu fick jag fel kod F52. Får kolla vad den betyder.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
F52
Säkerhetstiden överskriden
Under startfasen registrerades ingen flamma.
  • Kontrollera avgas- och förbränningsluftledningarna.
  • Kontrollera bränsleförsörjningen / bränslemängden, se sidan 31.
  • Kontrollera glödstiftet (se felkod 020 och 021).
  • Kontrollera flamsensorn. För diagram och värdetabell se sidan 28. Om den är OK –> byt styrdonet, se sidan 26.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
När jag skulle prova värmaren igen efter att ha tankat bilen gjorde inte värmaren något startförsök. När värmaren har gjort 10 startförsök utan att start går den in i ett låst läge. I bilen har jag Eberspächers modultimer med vars hjälp man kan ta värmaren ut sitt låsta läge. Efter att ha låst upp värmaren drog den igång, även om den gick lite orent tills all luft hade kommit ut ur bränsleledningen.

I bilagan finner man felkoder och information om hur värmaren låses upp med moduluret. 

[Bild: BOmbcgL.jpg]

Dokumentationen är till D5W-värmaren men är även tillämplig för D3W-värmaren.


Bifogade filer
.pdf   d5w_FaultCodes.pdf (Storlek: 2,62 MB / Downloads: 1)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Under vår senaste resa har värmaren använts till att leverera varmt duschvatten och nu verkar det som attt den fungerar igen Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)