Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dieseloptimering
#11
Från 0,58-0,62 till 0,48-0,49 (utan vagn) när jag mätt upp på samma sträcka som jag pendlar dagligen. Större minskning än förväntat. Känns fortfarande konstigt att en bil får mer kraft, mer vridmoment och lägre förbrukning av en box. Man kan ju undra, i hetsjakten på dieselbilars miljöpåverkan, varför de inte utrustas med detta från början. Bara på den körningen jag har, förbrukar jag ca 300 liter diesel mindre varje år. Det rullar ju trots allt ett X antal bilar...
Tänker på att nya bilar inte ens har ljus bakåt längre när det är ljust ute för att bli bränslesnålare.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • JOCKE.F, Månsson, Sokrates
Svara
#12
Tror också jag ska prova med chip tuning(box) på vår nya Ford Mondeo. Är det någon som har provat några märke? Kcr,Diselkraft mm. Är det värt det? Verkar finnas en uppsjö på internet. Finns dom som ger 204 hk till vår 150 hk för lite pengar.
Svara
#13
(2019-04-10, 21:04)JOCKE.F Skrev: Tror också jag ska prova med chip tuning(box) på vår nya Ford Mondeo. Är det någon som har provat några märke? Kcr,Diselkraft mm. Är det värt det? Verkar finnas en uppsjö på internet. Finns dom som ger 204 hk till vår 150 hk för lite pengar.

Har hört att vissa VW fick problem med att motorlampan tändes när de monterade KCR. Har själv KCR sen Augusti. Har bara positivt att säga. Var orolig i början men det var obefogat. Mer kraft, mindre förbrukning och ett bredare varvtalsområde. Kian är tråkig i original på det viset att man får växla upp och ner väldigt mycket, speciellt i lägre hastigheter. Nu tål den lägre varv utan att gå ansträngt. Förbrukningen minskade ca 1 dl per mil. Bara den decilitern betalar boxen första året. Jag lät en verkstad montera den vilket var helt onödigt. Det var en simpel operation. Det följde med beskrivning med bilder på aktuell motor. När jag köpte så läste jag att om man inte var nöjd var det fritt att skicka tillbaka den och få tillbaka pengarna. Den har en justering som du ställer 0-9. Har för mig den står på 7 eller 8 när man får den. Denna har jag inte rört. Har också läst om andra boxar som ger ännu mer kraft men fastnade för ett etablerat märke som ändå används flitigt.

Så, ja det är värt det. Du kommer snabbare över de dryga sydtyska backarna och kan korka upp en Amarone istället för att ligga och sega bort tiden där.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#14
En arbetskamrat satte KCR i sin BMW 320d. Han har kört med den i några månader. Även han är väldigt nöjd. Den har fått bekänna färg då han har ganska tung högerfot. Inga motorlampor eller felkoder för honom heller.
Svara
#15
Hur gick det Jocke? Har du skrämt upp motorn i Forden?
Svara
#16
Jag tittar runt Huh verkar finnas en uppsjö med produkter.Finns billiga o dyra. Smile vet inte vad jag ska välja.Bra om någon annan som  har provat skriver det.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#17
(2019-04-24, 19:04)JOCKE.F Skrev: Jag tittar runt Huh verkar finnas en uppsjö med produkter.Finns billiga o dyra. Smile vet inte vad jag ska välja.Bra om någon annan som  har provat skriver det.
Ja det finns verkligen en uppsjö! Många mer eller mindre seriösa. Mitt val av KCR gjorde jag pga att man har möjlighet att testa och skicka tillbaka om man inte var nöjd samt att den verkade utlova en rimlig effektökning. Dessutom vill jag minnas att det är en svensk tillverkare där man, som i ditt fall med nyare bil, kan teckna motorförsäkring som tillval. KCR kan du flytta med när du byter bil. Då skickar du bara upp den så programmerar de om den till rätt bil.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • JOCKE.F, Sokrates
Svara
#18
Det blev en från KCR .Det var den dom rekommenderade på Ford till vettiga pengar (3200 kr).Den ökar bilen från 150 hk till hk 180 hk och 350Nm till 420Nm,så jag hoppas att den fungerar bra.Hittade på nätet,så nu är det bara att vänta tills den dyker upp. Big Grin
[-] Följande 2 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#19
(2019-05-04, 10:05)JOCKE.F Skrev: Det blev en från KCR .Det var den dom rekommenderade på Ford till vettiga pengar (3200 kr).Den ökar bilen från 150 hk till hk 180 hk och 350Nm till 420Nm,så jag hoppas att den fungerar bra.Hittade på nätet,så nu är det bara att vänta tills den dyker upp. Big Grin
Tror du blir nöjd Smile

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#20
Har nu satt dit KCR boxen.Känns redan att bilen drar bättre på högre växel och låga varv.Ska bli roligt att testa med vagnen efter.Men det blir inte fören till Kristi himmelsfärd helgen då vi dra till Råå camping. Cool
[-] Följande 1 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)