Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dieseloptimering
#11
Från 0,58-0,62 till 0,48-0,49 (utan vagn) när jag mätt upp på samma sträcka som jag pendlar dagligen. Större minskning än förväntat. Känns fortfarande konstigt att en bil får mer kraft, mer vridmoment och lägre förbrukning av en box. Man kan ju undra, i hetsjakten på dieselbilars miljöpåverkan, varför de inte utrustas med detta från början. Bara på den körningen jag har, förbrukar jag ca 300 liter diesel mindre varje år. Det rullar ju trots allt ett X antal bilar...
Tänker på att nya bilar inte ens har ljus bakåt längre när det är ljust ute för att bli bränslesnålare.
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • JOCKE.F, Månsson, Sokrates
Svara
#12
Tror också jag ska prova med chip tuning(box) på vår nya Ford Mondeo. Är det någon som har provat några märke? Kcr,Diselkraft mm. Är det värt det? Verkar finnas en uppsjö på internet. Finns dom som ger 204 hk till vår 150 hk för lite pengar.
Svara
#13
(2019-04-10, 21:04)JOCKE.F Skrev: Tror också jag ska prova med chip tuning(box) på vår nya Ford Mondeo. Är det någon som har provat några märke? Kcr,Diselkraft mm. Är det värt det? Verkar finnas en uppsjö på internet. Finns dom som ger 204 hk till vår 150 hk för lite pengar.

Har hört att vissa VW fick problem med att motorlampan tändes när de monterade KCR. Har själv KCR sen Augusti. Har bara positivt att säga. Var orolig i början men det var obefogat. Mer kraft, mindre förbrukning och ett bredare varvtalsområde. Kian är tråkig i original på det viset att man får växla upp och ner väldigt mycket, speciellt i lägre hastigheter. Nu tål den lägre varv utan att gå ansträngt. Förbrukningen minskade ca 1 dl per mil. Bara den decilitern betalar boxen första året. Jag lät en verkstad montera den vilket var helt onödigt. Det var en simpel operation. Det följde med beskrivning med bilder på aktuell motor. När jag köpte så läste jag att om man inte var nöjd var det fritt att skicka tillbaka den och få tillbaka pengarna. Den har en justering som du ställer 0-9. Har för mig den står på 7 eller 8 när man får den. Denna har jag inte rört. Har också läst om andra boxar som ger ännu mer kraft men fastnade för ett etablerat märke som ändå används flitigt.

Så, ja det är värt det. Du kommer snabbare över de dryga sydtyska backarna och kan korka upp en Amarone istället för att ligga och sega bort tiden där.
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#14
En arbetskamrat satte KCR i sin BMW 320d. Han har kört med den i några månader. Även han är väldigt nöjd. Den har fått bekänna färg då han har ganska tung högerfot. Inga motorlampor eller felkoder för honom heller.
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)