Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tecken på vikande högkonjunktur?
#11
Konjunkturinstitutets barometerindikator, som sammanfattar läget i svensk ekonomi, sjönk till 99,8 i maj. Det är första gången sedan 2015 som indikatorn låg under 100.
- -
”Nedgången förklaras av svagare signaler från tillverkningsindustrin och hushållen”, skriver KI i ett pressmeddelande.
(www.di.se - Tunga konjunkturmätaren faller under 100 för första gången sedan 2015)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#12
"Många pilar pekar söderut nu. Vi har en ganska klar bild av att svensk ekonomi haltar. Under ett antal kvartal har den inhemska efterfrågan varit i princip stillastående, men tillväxten har hjälpts upp av exporten. Man kan dock verkligen frågan sig hur länge det kan pågå givet det vi ser i till exempel inköpschefsindex för euroområdet", säger han.

Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin i euroområdet sjönk preliminärt till 46,4 i juli från 47,6 i juni, den lägsta nivån sedan 2012. Det stora sänket är Tyskland, där industri-PMI oväntat sjönk till 43,1 från 45,0, även det svagast sedan 2012.

Svensk industri-PMI har än så länge hållits uppe klart bättre och var 52,0 i juni (inga preliminära utfall publiceras för svensk del). Michael Grahn tror dock att det kanske bara är en tidsfråga innan även svensk industri sjunker under 50-strecket, som traditionellt ses som skiljelinje mellan tillväxt och avmattning.

"Vi har noterat skillnaden mellan Sverige och euroområdet ett tag och tycker att det är lite märkligt att svensk industri lyckats hålla sig uppe så pass väl som den gjort. En tanke är att den svaga kronan kan ha hjälpt till och att i synnerhet tysk industri kan ha större omställningsproblem i bilindustrin än vi har i Sverige. Men statistiken brukar följas åt och när läget förvärras i EMU borde det vara ett sänke även för svensk industri. Grundtipset är att svensk industri-PMI följer med ned kommande månader", säger han.

(www.di.se - Chefsekonom: Bilden tydlig – pilarna pekar nedåt för Sverige)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#13
Efter att Sveriges BNP minskat oväntat under det andra kvartalert samtidigt som sysselsättningen fortsatt backa står det klart att den svenska ekonomin gått in i avmattning. Det skriver Konjunkturinstitutet, KI, i en uppdatering av konjunkturläget.

- - -

Inbromsningen under det andra kvartalet drevs främst av att de fasta bruttoinvesteringarna minskade med över 1 procent vilket var klart svagare än KI:s prognos i juni. Även hushållskonsumtionen kom in lägre än beräknat.

(www.di.se - KI sänker BNP-prognos – ”Oväntat snabb inbromsning”)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#14
Tyskland som är Europas lokomotiv undvik med nöd och näppe att falla in i recession förra året. Definitionen av recession är vanligtvis två kvartal i följd med minskad Brutto National Produkt (BNP).

The technical definition of a recession is two consecutive quarters of negative economic growth as measured by a country's gross domestic product (GDP)

(www.investopedia.com - Recession)

Tyskland har haft negativ BNP-tillväxt under 2:a kvatalet i år, om BNP-tillväxen även blir negativ under det 3:e kvartalet har tyskland per definition hamnat i recession.

Germany's economy shrank during the April-to-June period of this year.

A decline in exports dampened growth, according to official data, which comes amid concerns of a global slowdown.

Gross domestic product (GDP) fell by 0.1% compared with the previous quarter, according to the Federal Statistics Office.

That takes the annual growth rate down to 0.4%. Germany, Europe's largest economy, narrowly avoided a recession last year.

Early signs for the third quarter "look ominous", said Andrew Kenningham, chief Europe economist at Capital Economics. "Manufacturing business surveys for July were all gloomy.

"And while the services sector should continue to hold up better, there are some signs that the slump is spreading to the labour market."

(www.bbc.com - German economy slips back into negative growth)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#15
Räntegapen mellan två- och tioåriga statsobligationer inverterade i såväl Storbritannien som USA på onsdagen, för första gången sedan 2008 respektive 2007.

Detta har traditionellt setts som en indikation om en förestående recession.

(www.di.se - Recessionssignal från USA – räntekurvan inverteras)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#16
Tysklands industrikonjunktur är den svagaste på över tio år. Och även tjänstesektorn börjar få det kämpigt. Tendensen är tyvärr detsamma för EMU i sin helhet.

Måndagens nyheter bådar illa för den svenska ekonomin.

(www.di.se - Ny snyting för svensk ekonomi)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#17
En ny dag, en ny vinstvarning. Tyska Pfeiffer Vaccum Technology, som tillverkar vakuumlösningar och konkurrerar med Atlas Copcos affärsområde vakuumteknik, vinstvarnade på onsdagen. Både Sverige och Tyskland är nu sannolikt i recession. Och ett par svenska börsbolag lever riktigt farligt.
(www.di.se - Vinstvarningarna haglar – nu går ingen säker)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#18
Sommarens snabbt försämrade jobbutsikter till 7,4 procent arbetslöshet i augusti skrämmer slag på svenska hushåll.

Hushållens pessimism har tilltagit för varje månad sedan i april. Men i september rasade Konjunkturinstitutets konsumentbarometer till den lägsta nivån på nära sju år, och signalerar nu ”en betydligt mer pessimistisk syn på den svenska ekonomin än normalt”.

Beskedet är besvärlig läsning för de bolag som förlitar sig på spenderande svenskar.

- - -

SCB:s statistik visar en utdragen nedväxling i svensk privatkonsumtion ända sedan slutet av 2017, trendmässigt. De senast uppmätta månaderna bromsade tillväxten till nära noll.

För tremånadersperioden maj-juli i år tvärnitade privatkonsumtionen till minimala 0,1 procents tillväxt i årstakt, från 1,6 procent ett år tidigare, enligt SCB, kalenderkorrigerat och i fasta priser.

(www.di.se - Första offret skördat – aktierna som stupar med konjunkturen)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#19
Illavarslande:

Svensk industri bromsar in ytterligare. PMI-siffran för september visar upp den största månatliga nedgången sedan hösten 2008.

Inköpschefsindex för den svenska industrin sjönk med 5,5 indexenheter i september till 46,3 från nedreviderade 51,8 i augusti. Det är den största månatliga nedgången sedan hösten 2008 och bidrog till att PMI-total föll under årets tredje kvartal till den lägsta nivån sedan början av 2013. . .

(www.di.se - Industrin tvärbromsar – största nedgången sedan finanskrisen)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#20
Den stundande lågkonjukturen kan innebära ett stålbad för finansbranchen.

Mer än hälften av världens banker är alltför svaga för att överleva en lågkonjunktur. Det är slutsatsen i en studie genomförd av konsultföretaget McKinsey, skriver Bloomberg News.

- - -

”Vi tror att vi ligger sent i den ekonomiska cykeln och bankerna behöver genomföra tuffa åtgärder nu, eftersom de inte är i särskilt god form. /…/ Sent i cykeln har ingen råd att vila på lagrarna”, sade Kausik Rajgopal, senior partner vid McKinsey, till nyhetsbyrån.

(www.di.se - McKinsey: Hälften av världens banker klarar inte en lågkonjunktur)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)