Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gasolstrul
#1
Inte några svar på fb så jag provar här. Smile


Har varit iväg en vecka och efter ngn dag så tappade vi trycket på gasolen. Kylen slutade fungera och det blev sparlåga på spisen. Jag har provat med två, nyfyllda, tuber.

Jag köpte ny regulator igår, funkade inte bättre. När jag fyllde igår hade vi gjort av med 5 kg gasol söndag-fredag på kaffekokning och lite matlagning, inte mycket värme, vilket känns mycket. (Kylen stod på ngn dag med förhoppning om kyla )

Köpte läckspray idag och har kollat de skarvar och kranar (och rör) jag kan se. På måndag blir det provtryckning på bilprovningen. OM de hittar att det läcker (det luktar inte gas) så är det ju lätt att veta vad som behövs göras men om det är tätt...

Slangen har varit iskruvad i tuben hela vintern så några småkryp har inte krupit in. Vid ngt tillfälle när vi startade köket slocknade kyle och pannan så tryckfallet är ”ihopkopplat”. Det är en Kabe Ametist 2001 om det är avgörande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Nicro för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#2
(2018-07-15, 12:07)Nicro Skrev: Inte några svar på fb så jag provar här. Smile


Har varit iväg en vecka och efter ngn dag så tappade vi trycket på gasolen. Kylen slutade fungera och det blev sparlåga på spisen. Jag har provat med två, nyfyllda, tuber.

Jag köpte ny regulator igår, funkade inte bättre. När jag fyllde igår hade vi gjort av med 5 kg gasol söndag-fredag på kaffekokning och lite matlagning, inte mycket värme, vilket känns mycket. (Kylen stod på ngn dag med förhoppning om kyla )

Köpte läckspray idag och har kollat de skarvar och kranar (och rör) jag kan se. På måndag blir det provtryckning på bilprovningen. OM de hittar att det läcker (det luktar inte gas) så är det ju lätt att veta vad som behövs göras men om det är tätt...

Slangen har varit iskruvad i tuben hela vintern så några småkryp har inte krupit in. Vid ngt tillfälle när vi startade köket slocknade kyle och pannan så tryckfallet är ”ihopkopplat”. Det är en Kabe Ametist 2001 om det är avgörande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Prova att stänga kranen på tuben några minuter och öppna igen. Råkade ut för det på vår förra vagn. Något form av ventil som sänker gasolflödet till 10 % vid kraftiga stötar. Kanske kan vara en sån?

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Svara
#3
Första gången trycket försvann så skruvade jag loss regulatorn, öppnade flaskan och blåste ut lite gasol, och skruvade fast regulatorn igen. Sen funkade det igen. Det funkade inte andra gången. Sad Sen har gasen varit avstängd, på igen, bytt flaskor osv. utan någon förbättring.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#4
(2018-07-15, 13:07)Nicro Skrev: Första gången trycket försvann så skruvade jag loss regulatorn, öppnade flaskan och blåste ut lite gasol, och skruvade fast regulatorn igen. Sen funkade det igen. Det funkade inte andra gången. Sad Sen har gasen varit avstängd, på igen, bytt flaskor osv. utan någon förbättring.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
[/quote]

Fem kilo till den förbrukningen låter väldigt mycket. Den mängden gjorde vi av med på fyra veckor på matlagning och kylskåp som gick sex dagar på gasol under resan fram och tillbaka till Italien.
Väg flaskan först. Om du stänger alla kranar och bara öppnar på flaskan och låter det stå så ett tag och sen väger igen så borde du få reda på om det försvinner mellan flaskan och kranpaketet. Om det inte gör det så gå vidare med en förbrukare i taget. De andra avstängda. Då borde du få en grov uppskattning var en eventuell läcka finns. Pannan borde du kunna utesluta eftersom den kranen har du väl antagligen inte öppen om du inte campar väldigt långt norrut i denna sommarhettan.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Svara
#5
Blir provtryckning hos bilprovningen så får jag se vad de säger.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#6
(2018-07-15, 16:07)Nicro Skrev: Blir provtryckning hos bilprovningen så får jag se vad de säger.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Den provtryckningen ger inte så mycket. I bästa fall får du reda på om det läcker eller inte. Det är i bästa fall.
Jag bad dem provtrycka i samband med senaste besiktningen. De konstaterade att min vagn läckte rejält vilket det visat sig att den inte gör. Den är helt tät.
Nog mer valuta för pengarna att dra vagnen till husvagnshandlaren och be dem kolla. De har mer erfarenhet och kunskap framförallt om VAR det brukar vara problem. Kunskapen hos gubbarna på bilprovningen verkar tveksam.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Svara
#7
En sån här är inte så dum att ha. Även om det inte är ett högklassigt mätinstrument så ser du om det läcker eller inte.
https://www.campingvaruhuset.se/gasol-ti...re-gasgard
Svara
#8



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#9
(2018-07-15, 12:07)Nicro Skrev: Inte några svar på fb så jag provar här. Smile


Har varit iväg en vecka och efter ngn dag så tappade vi trycket på gasolen. Kylen slutade fungera och det blev sparlåga på spisen. Jag har provat med två, nyfyllda, tuber.

Jag köpte ny regulator igår, funkade inte bättre. När jag fyllde igår hade vi gjort av med 5 kg gasol söndag-fredag på kaffekokning och lite matlagning, inte mycket värme, vilket känns mycket. (Kylen stod på ngn dag med förhoppning om kyla )

Köpte läckspray idag och har kollat de skarvar och kranar (och rör) jag kan se. På måndag blir det provtryckning på bilprovningen. OM de hittar att det läcker (det luktar inte gas) så är det ju lätt att veta vad som behövs göras men om det är tätt...

Slangen har varit iskruvad i tuben hela vintern så några småkryp har inte krupit in. Vid ngt tillfälle när vi startade köket slocknade kyle och pannan så tryckfallet är ”ihopkopplat”. Det är en Kabe Ametist 2001 om det är avgörande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Gasol är inte min starka sida. Mitt första intryck var dock någon form av flagor i gasolledningarna som täpper igen och sänker trycket, men om ni har förbrukat ovanligt stora mängder med gasol så bör detta inte vara fallet. Tycker dock att det borde lukta gasol om det försvinner så mycket utan att den brinner upp. Nu när det är varmt är det nog främst gasolkylskåpet som förbrukar gasol.

Som tidigare har nämnts så verkar det vara klokt att väga gasoltuben och testa de olika förbrukarna var för sig. Om man bara får sparlåga på t.ex. spisen så kanske man kan prova med att knacka lite försiktigt på olika platser och se om det påverkar lågan.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#10
Kylen skall enligt instruktionsboken dra 8g i timmen så den är snål i sammanhanget. Den var dessutom avstängd största delen av tiden.

Var på firman och besiktigade skador efter en däckexplosion och de tyckte inte heller att bilprovningens test var till någon nytta. Rådet var att följa och kolla rören under vagnen och alla kopplingar. Hittar jag inte något fel själv så provtrycker de och ser om det kan ha samband med övriga försäkringsskador eller om det är en slump att det inträffade samtidigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)