Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Däcktryck och bärighet
#1
Den vanligaste olycksorsaken för husbilar tycks vara brustna däck. Förutom att använda däck av rätt bärighets- och hastighetsklass, är det också mycket viktigt att ha rätt lufttryck i däcken. Det är lufttrycket i däcken som bär upp lasten. På däcken står angivet vid vilket däcktryck som däcket bär maxmial last.

Det finns tabeller som visar hur mycket bärighet däck har vid olika lufttryck. I dessa tabeller kan man också se att däck med olika dimensioner skall ha ganska olika tryck i däcken.

Min bilmodell har levererats med olika däcksdimensioner, 195/70 R 15 C 104/102 R och 205/65 R 15 C 100 T. I samband med däcksbyte har jag nu bytt ner från 205or till 195or. Mina nya däck har maximal bärighet (900 kg) vid 65 PSI (4,5 bar) och mina gamla däck hade maximal bärighet (850 kg) vid 55 PSI (3,8 bar).

Vad kör ni med för lufttryck i däcken i relation till det lufttryck som står angivet på däcken för maximal bärighet?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)