Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vintervagn, konstruerad för vinterbruk
#11
Ja tror också 2kW dieselvärmare hade fungerat bra i min lilla husvagn.
Känns som det hade varit lättare att tanka diesel än att byta gasoltuber.
Speciellt då jag inte kan ha med gasoltub hem så som jag bor i hyreslägenhet.

Men min Trumatic med fläkt drar bara runt 0,4A, så tror nog att dieselvärmaren drar mer ström.
Samt jag har ju 6 st olika varmluftsutblås fördelade inne i vagnen, för att få en jämn värme samt värme där den gör lite extra nytta. Som ett varmluftsutblås precis innanför ytterdörren, ut över dörrmattan där för torkning av skor och dörrmatta.
Trumatic fungerar ju även utan ström i nödläge, men utan fin värmedistribution då.

Låter inte de dieselvärmarna lite mer också?
Styr de uteffekten jämt och fint via en termostat, så man håller jämn innetemperatur med dem också?
Men är något som lockar lite med dieselvärmare så...

Dock är ju huvudproblemet en för dåligt isolerad vagn för mig, samt är ett generellt problem för de flesta husvagnar med tanke på energiförbrukning vid fricamping tycker jag.

Jag hade för ett antal år sedan funderingar på att inreda ett smidigt mindre glasfiberhästsläp med boggi till husvagn och då isolera det riktigt ordentligt. Ett släp med fin Pullmanfjädring som går väldigt mjukt och lugnt inne på små grusvägar.
På ett sätt synd det inte blev av - hade varit intressanta erfarenheter.
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 3 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates
Svara
#12
De låter nog mer än Truman. Sen vet jag inte hur mycket av ljudet som försvinner när man kopplar varmluftslang till insug och utblås, men det borde reducera fläktljudet en hel del. Man kan ställa varvtalet på fläkten vilket jag inte själv provat. Klickljudet från dieselpumpen är nog det som man får försöka isolera bort.
Annars kan du, för att spara gasol, använda Truman på natten när du vill ha det lite tystare och dieselvärmare på dagen eller när du inte är beroende av tystnaden.
Termostat sitter i displayen. Hur pass känslig den är på att reglera vågar jag inte uttala mig om. Man ställer in gradtalet man önskar. Hur jämt och fint det blir har jag i nuläget ingen aning om.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • BoUte
Svara
#13
(2019-01-21, 16:01)Hagbard Skrev: Dagen lättdieslar är alla utrustade med en liten värmare för att få upp temperaturen både i motorn och i kupén. Risken är annars att de går för kalla och inte ger rätta avgasvärden.

Jo, det är den orginalmonterade kylvätskevärmaren (Eberspächer D3WZ) som sitter i min bil som jag både använder som parkeringsvärmare och för att få varmvatten via en plattvärmeväxlare.

Om man har möjlighet till vattenburen värme i husvagnen  skulle man även kunna använda denna värmare i en husvagn. En sak man bör betänka är att de avgaser som kommer ut från den diesldrivna värmaren innte är speciellt hälsosamma. De avgaser som kommer ut från en väl fungerande värmare som drivs med gasol är tämmeligen ofarliga. I fallet med gasoldrivna produkter gäller det därför främst att tillse så att de inte förbrukar för mycket syre i husvagnen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BoUte, Hagbard, LMC400
Svara
#14
Jag har inte campat på vintern, men hade under åren 1991-2011 en vagn med Trumatic värmare. Jag kan förstå att den inte mår väl av att dras omkring i saltslasket. Det var helt öppet genom golvet under den pannan. Den Alde 3010 jag har nu tar friskluften genom skorstenen, som innehåller två kanaler på de modellerna. Rök ut och luft in i samma rör.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)