Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bränslebesparande däck
#1
Under vintern 2013/2014, när min bil hade gått 28.940 mil, bytte jag till Continental Vanco Eco C-däck, som har lågt rullmotstånd. Mönsterdjupet i Vanco Eco däcken var 8 mm när dom var nya. Jag hade planerat att byta alla fyra däcken samtidigt när bilen skulle ställas på igen frampå vårkanten, men fick byta framdäcken tidigare då en däckventil brast när bilen stod parkerad.

Även om de gamla däcken hade hängt med i mer än 10.000 mil, var det inte mönsterdjupet som föranledde bytet, utan attt dom hade börjat få torrsprickor. På bilen satt det 205:or, men i registreringsbeviset står det 195:or. Anledningen till att jag ville prova däck med lågt rullmotstånd var att pressa ner bränsleförbrukningen ytterligare och se om jag kunde få ner den till 0,5 l/mil. Jag valde därför att lägga på 195:or då jag antog att något smalare däck skulle bidra till ännu något lägre bränsleförbrukning.

Det visade sig att 195:or skall ha högre lufttryck än 205:or. Uppgifterna om däcktryck för de nya 195:orna är 65 PSI (4,5 bar) och 75 PSI (5,2 bar) för max. last. På grund av att däckventilen brast på ett av de gamla däcken sökte jag information om däcktryck för olika typer av däckventiler. Ventiler av "standardmodellen som klarar ett maxtryck på 450 kPa" (4,5 bar). Jag valde därför att sätta dit Alligator CVV högtrycks däcksventiler för dom nya däcken. Dessa däcksventiler är godkända för 7 bar tryck och har en brottgräns på 15 bar. Nu vore det skam om ventilerna skulle ge sig.

En nackdel med Vanco Eco däcken är att dom är mer känsliga för stick- och skärskador från stenar. Mina Vanco Eco däck har nu varit med i ca 4.500 mil och har så här långt varit fria från problem. Det verkar också som att Alligator däcksventilerna bidrar till att däcken håller trycket bättre över tiden.

Vanco Eco däcken bidrar till något lägre bränsleförbrukning, men hur stor effekten är tycks vara beroende av hur grov asfalten är. I Sverige är asfalten grövre, vilket medför högre bränsleförbrukning och klart högre däckljud. Enligt min uppfattning medför den grova asfalten att man inte erhåller någon märkbar skillnad med Eco däcken jämfört med vanliga däck. På den finare asfalt som man använder i bl.a. Danmark och Tyskland bidrar Eco däcken till att spara bränsle, samtidigt som ljudet från däcken nästan försvinner,, vilket är speciellt märkbart när man kör till Danmark via Öresundsbron då helt plötsligt ljudet från däcken förvinner när man kommer in på dansk asfalt. Om svenska politiker menar allvar med allt klimat- och miljöprat, så borde dom tillse att vägarna i Sverige förses med finare asfalt som bidrar till att spara bränsle.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#2
En anledning till att vi lägger rätt grov asfalt i Sverige är klimatet. Det är lättare att få fäste på grov asfalt när det snöslaskar, något som det mer sällan gör i Tyskland. För att inte tala om Spanien, där biltillverkarna ofta lanserar nya modeller, då asfalten är slät och fin, vilket leder till att bilen upplevs som tyst att åka i.
Svara
#3
(2018-06-04, 12:06)apersson850 Skrev: En anledning till att vi lägger rätt grov asfalt i Sverige är klimatet. Det är lättare att få fäste på grov asfalt när det snöslaskar, något som det mer sällan gör i Tyskland. För att inte tala om Spanien, där biltillverkarna ofta lanserar nya modeller, då asfalten är slät och fin, vilket leder till att bilen upplevs som tyst att åka i.

Nja, det där med att det  inte blir snöslask i Spanien vintertid är en sanning med modifikation. Spanien är ett relativt stort land och det det kan både bli kallt och en del snö på en held del platser i landet. Varje vinter visas det alltid reportage på TVs nyhetssändingar när snö och ställer till med trafikstörningar. Trafikproblemen förvärras av att de flesta kör med sommardäck även när det råder vinterväglag. På vissa plattser i bergen förekommmer det också ibland påbud om snökedjor för att man skall få köra  vidare.

Sverige är ett ganska långt land där det råder ganska stora skillnader i klimatet mellan söder och norr. En stor del av sveriges befolkning är koncentrerad till "en banan" från Stockholm till Malmö. Det borde därför vara miljösmart att förse vägarna i södera Sverige med bränslesparande asfalt. Även om vi nu skall gå över till att åka elbilar, i enlighet med regerings beslut om bränslebyte, kommer även elbilar att dra mer el när dom rullar på asfalt med högre rullmotstånd. Elen skall produceras någon annan stanns än där den förbrukas.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)