Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hur få ner viktbaserad fordonsskatt på en Personbilsregistrerad dieselbil?
#1
Jag tycker att det är både orättvist och surt att fordonsskatten på min PB1-registrerade kombi (VW-buss) med dieselmotor (Euro3) är 8.503 kr/år (Tabell 60: Viktbaserad fordonsskatt dieseldrivna PB1 - Skattevikt 1.950 kg (tjänstevikt)) när fordonsskatten för VW-bussar med samma kaross och drivlina är 4.843 kr/år om dom är registrerade antingen som lätt lastbil eller PB2 och lätta lastbilar (Tabell 61: Viktbaserad fordonsskatt dieseldrivna PB2 och lätta lastbilar - Skattevikt 2.700 kg (totalvikt)).

Naturligtvis ställer jag av bilen så fort den inte används för att om möjligt slippa betala mer fordonsskatt än nödvändigt, men det är surt att bilen måste vara avställd under minst 15-dagar för att man inte skall debiteras fordonsskatt. Bilen används uteslutande för "rekreationsresor" och för att åka och handla. 15-dagarsregeln passar dåligt eftersom man vanligtvis behöver åka och handla en gång varje eller var annan vecka.

Tanken infinner sig emellanåt att registrera om bilen för att nästintill halvera fordonsskatten. Det är dock surt att behöva göra detta p.g.a. att makthavarna inte kan utforma ett rättvist fordonsskattesystem där samma typ av bil har likvärdig fordonsskatt oavsett om de är registrerade som PB1, PB2 eller lätt lastbil.

Jag skulle vilja kunna fortsätta använda alla säten (8-säten inklusive förare) vid behov även efter en omregistrering av bilen.

1.1 Kombibilar
Kan det med ledning av 3 § fordonskungörelsen (1972: 595) inte bestämmas om en så kallad kombibil skall klassificeras som personbil eller lastbil bör bilen hän föras till det fordonsslag som förrättningssökanden begär vid typ- eller registreringsbesiktning. 

1.2 Husbilar
Bilar som permanent är försedda med ett karosseri inrättat som bostadsutrymme, så kallade husbilar, bör hänföras till fordonsslaget personbil om bilens totalvikt inte överstiger 3,5 ton. Bil som tidigare tagits i bruk och vars ursprungliga karosseri därefter försetts med bostadsinredning bör dock behålla sin ursprungliga klassificering såvida inte fordonet är buss som genom ändringen inrättats för mindre än nio passagerare. I sådant fall bör bussen klassificeras som lastbil. 

(Fordonskungörelsen (1972: 595))

För att bilen skall kunna registreras som lätt lastbil gällde tidigare att "lastutrymmet bakom de bakersta sätena när dessa är i sittläge lastutrymmet har en längd av minst 1,70 m bakom lastförskjutningsskyddet, som får luta högst 20 grader (gäller hela invändiga bredden). Om längden är kortare än 1,70 m ska volymen av godsutrymmet vara minst lika stor som volymen för förare och passagerare. Dessutom ska den kvarvarande lastförmågan vara större än sammanlagda vikten av passagerare (70 kg/st.). Lastsäkringskrav som ovan." (www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticles/259/4652010). För att få ut 1,70 cm måste det bakre sätet plockas ut samtidigt som man förmodligen måste flytta fram sätesraden i mitten några centimeter.

De tekniska kraven på provning och utförande av lastförskjutningsskydd, TSVFS 1978:9, togs bort 2009, men huvudregeln är att lastförskjutningsskydd fortfarande krävs.

Men ingen regel utan undantag: redan i de upphävda bestämmelserna med tekniska krav på lastförskjutningsskydd gjordes undantag för bilar med lastutrymme som är så utformat eller disponerat att lastförskjutningsskydd uppenbarligen inte är till någon nytta.

Ett typiskt exempel på detta är en bil med bostadsinredning. Om man bygger om sin lastbil så den får bostadsinredning i skåpet ska den genomgå ny registreringsbesiktning även om den inte ska registreras om till personbil klass II, men något lastförskjutningsskydd kommer normalt inte att krävas vid registreringsbesiktningen.

(www.vibilagare.se - bilfragan-krav-pa-campingbilen).

För campingbil gäller:

Campingbil 
Ett fordon i kategori M med boendemöjligheter som omfattar minst följande utrustning: 

a) Sittplatser och bord. 
b) Sovplatser, även sådana som görs om från sittplatser. 
c) Matlagningsmöjligheter. 
d) Förvaringsmöjligheter. 

Denna utrustning ska vara ordentligt fastsatt i boendeutrymmet. Bordet kan dock vara konstruerat så att det enkelt kan flyttas.
(KOMMISSIONENS FÖRORDNING (EU) nr 678/2011)

i min VW-buss har jag redan ett bord framför sittplatser. Jag har även en sovplats. Den är dock inte fast, men skulle förmodligen kunna modifieras för att uppfylla kravet på att kunna göras om från sittplatser. Bilen saknar matlagningsmöjligheter och fasta förvarningsmöjligheter. Bilen skulle enkelt kunna kompleteras med en matlagnings- och förvarnings modul som är åtkomlig när man öppnar bakluckan. Här är ett exempel på hur en matlagnings- och förvaringsmodul skulle kunna se ut:

[Bild: LOgQp2x.jpg]

Finns det några krav på att matlagnins- och förvaringsmöjligheterna skall vara åtkommliga när man sitter inne i bilen?

Följande skulle kunna bli tillämpligt på min bil eftersom den togs i trafik första gången 2002.

1 § Trots vad som sägs i 4 kap. 6 § första stycket trafikförordningen (1998:1276) får fler passagerare tas med i en bil än vad bilen är registrerad för i de fall som anges nedan. 

2 § Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn. Undantaget gäller om skyddsanordningen är typgodkänd enligt direktiv 77/541/EEG, ändrat genom 2000/3/EG, eller ECE-reglemente 44-03 eller en senare version av nämnda direktiv eller reglemente, samt är installerad enligt anordningens monteringsanvisning och används på det sätt som anordningen är avsedd för. 

3 § Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006. 

Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil. 

Undantagen gäller om den eller de ytterligare passagerare som tas med färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte. 

(VVFS 2006:69)

Det finnas bilar som man får förse med säten för passagerare i lastutrymmet: "T20E FÅR FÖRSES MED SÄTE FÖR 3 PASSAGERARE I LASTUTRYMMET........" (www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281153). Detta är tyvärr en textkod som inte längre åsätts i samband med nyregistreringsom, men som förekommer i Vägtrafikregistret på befintliga fordon.(www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Koder-for-fordonsuppgifter/Textkod).

Får se om det går att hitta ett sätt att få ner fordonsskatten utan att inkräkta på möjligheterna att även fortsättningsvis kunna ha med 7-passagerare i bilen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Dieselbilar verkar alltid vara något som sysselsätter många som ska komma på nya regler. För 5-6 år sedan ansågs man vara synnerligen miljövänlig när man köpte dieselbil med partikelfilter. Om man idag köper en splitter ny dieselbil med det senaste i avgasrening DÅ är man miljöbov av värsta sort.
Ett tag var det populärt att sätta lastgaller i vanliga personbilar med dieselmotor och vips hade man en lätt lastbil och lägre skatt. Håller helt med dig i dina tankar. Samma bil och samma motor (miljöpåverkan) men olika skatt. Helt vansinnigt. Ibland tror jag tyvärr att man bara får tugga i sig dumheterna som serveras.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
(2018-05-31, 19:05)LMC400 Skrev: Samma bil och samma motor (miljöpåverkan) men olika skatt. Helt vansinnigt. Ibland tror jag tyvärr att man bara får tugga i sig dumheterna som serveras.

Det är sådana här dumheter som får mig att tända till på fler cylindrar. Bli inte förvånad om jag ställer lagstiftarna, de förtroendavalda riksdagsmännen, mot väggen och låter en efter en förklara logiken i den rådande ordningen Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#4
(2018-05-31, 22:05)Sokrates Skrev:
(2018-05-31, 19:05)LMC400 Skrev: Samma bil och samma motor (miljöpåverkan) men olika skatt. Helt vansinnigt. Ibland tror jag tyvärr att man bara får tugga i sig dumheterna som serveras.

Det är sådana här dumheter som får mig att tända till på fler cylindrar. Bli inte förvånad om jag ställer lagstiftarna, de förtroendavalda riksdagsmännen, mot väggen och låter en efter en förklara logiken i den rådande ordningen Smile

Ja visst kan man bli galen på sådana regler. Det var ju lite som det när jag skulle försöka få upp totalvikten på vår förra vagn. Besiktningen krävde en teknisk förändring. Husvagnstillverkaren skriver att vagnen redan klarar den vikten vi ansöker om så det behöver inte göras någon teknisk förändring. Besiktningen står benhårt fast vid att det ska göras en teknisk förändring... Så höll det på tills jag gav upp.
Då skulle man vilja he en sluta-slingra-er-ombudsman eller liknande att vända sig till.
Jag blir inte förvånad om du ger dig på de förtroendevalda bara glad.  Smile
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)