Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voltmeter 12 volt?
#11
(2018-04-18, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: Det är nog många batterier som blivit förstörda i onödan bara för att man inte haft nån voltmeter.
Invärtes garderoben. 15 amp ctek.[Bild: f5d58c33b483691e052d3ce0ebd6d0ed.jpg]

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#12
Snyggt! Jag har ännu inte fått tummen ur... Cool
Svara
#13
Att ta upp hålen där var jobbigt för gammal utsliten rygg. Och helt vrålklumpigt dement så borrade jag först inifrån garderoben så det lossnade lite fult på utsidan. Tur det inte är nån svindyr vagn. Var ute o åkte o stannade om vart annat igår, och det var kanon att se hur den halvsvaga "spänningsfalliga" laddningen från bilen ändå höjde upp spänningen när jag kört en stund.
Vi är nu på väg på en liten fricampingsväng till Gävle i supervårvädret. Ska se om vi hittar nånstans att tjyvstå nånstans på södra sidan Gavleån. Wink
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#14
(2018-04-18, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: Det är nog många batterier som blivit förstörda i onödan bara för att man inte haft nån voltmeter.

Av den orsaken kör jag med en batterimonitor istället, vilken visar både batterispänning, ström ut/in i batteriet samt laddstatus för batteriet (urladdade Ah). Då kan jag än bättre hålla reda på batteriets status samt även mer planera strömförbrukning i dåligt väder då solpanelerna inte ger tillräckligt med ström (eller vid fricamping i skogsskugga).

Jag fricampar ju för det mesta samt får enbart ström från mina solpaneler, då tyvärr min elkontakt i bilen ej är kopplad så jag kan få laddning den vägen. Tror jag haft NASA BM-1 i 10 år nu och tycker jag haft en väldigt nytta av den. Och säkert som du skriver, sluppit förstörda blybatterier tack vare det. Har även kunnat utvärdera min solcellsanläggning och tydligt se att den räcker till, samt såg lika tydligt när den ett tag var underdimensionerad.
Batterimonitorn NASA BM-1 är inte perfekt men gör stor nytta för mig.

Har en NASA BM-1 batterimonitor, med stora tydliga siffror för batterispänning (samt bra noggrannhet för batterispänningen).
http://www.marinwebben.se/batteriovervak...erimonitor 

Har samlat lite länkar på olika batterimonitorer på min webbplats:
http://frittliv.autonomtech.se/HintsKnow...ERYMONITOR
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 3 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • apersson850, Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara
#15
(2018-04-25, 09:04)BoUte Skrev:
(2018-04-18, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: Det är nog många batterier som blivit förstörda i onödan bara för att man inte haft nån voltmeter.

Av den orsaken kör jag med en batterimonitor istället, vilken visar både batterispänning, ström ut/in i batteriet samt laddstatus för batteriet (urladdade Ah). Då kan jag än bättre hålla reda på batteriets status samt även mer planera strömförbrukning i dåligt väder då solpanelerna inte ger tillräckligt med ström (eller vid fricamping i skogsskugga).

Jag fricampar ju för det mesta samt får enbart ström från mina solpaneler, då tyvärr min elkontakt i bilen ej är kopplad så jag kan få laddning den vägen. Tror jag haft NASA BM-1 i 10 år nu och tycker jag haft en väldigt nytta av den. Och säkert som du skriver, sluppit förstörda blybatterier tack vare det. Har även kunnat utvärdera min solcellsanläggning och tydligt se att den räcker till, samt såg lika tydligt när den ett tag var underdimensionerad.
Batterimonitorn NASA BM-1 är inte perfekt men gör stor nytta för mig.

Har en NASA BM-1 batterimonitor, med stora tydliga siffror för batterispänning (samt bra noggrannhet för batterispänningen).
http://www.marinwebben.se/batteriovervak...erimonitor 

Har samlat lite länkar på olika batterimonitorer på min webbplats:
http://frittliv.autonomtech.se/HintsKnow...ERYMONITOR
Jag har en NASA BM1 i segelbåten sen typ 15 år. I en båt är man ännu mer beroende av elen för att tex få igång motorn o ta sig ur en hamn med pålandsvind. Med NASAn ser jag både om solcell, motorladdning och CTEK 25A i hamn laddar som de ska, och hur många amp. Skulle generatorn lägga av vet jag det långt innan batteribanken är tom. Förstör man battrierna där i oförstånd blir det än värre dyrt än i vagnen, jag har fyra 75 amp förbrukare samt ett 62 amp till startmotorn. Jag kan manuellt växla o starta på förbrukarna eller startbatteriet som belysning.
Jag har dessutom en Batterybrain som bryter spänningen om jag skulle glömma lysen eller radion igång. Ganska avancerat system som fungerar perfekt. NASAn gör så att man ser hur mkt det gör att vinkla solcellen o följa solen om man liggr still. JAG HAR BARA 40 WATT solcell men det räcker ändå fast kylen går enbart på 12 volt, och värmen är en vattenburen dieselvärmare som vill ha en del stret. Jag kan ligga still i en veckamutan att behöva ladda med motorn.
Men i vagnen får det nog duga med voltmetern. Nu sist vi var ute sjönk det som lähst till 12,5 volt, eftr att kört några mil var det uppe på 13,1. Få se om jag orkar dra grövre kablar till laddningen från bilen, grov koppaŕkabel har jag fått gratis, men det känns lite som att det inte behövs. Har även en 50 w solcell med lång kabel inne i vagnen som jag tar ut vid behov.
Så otroligt skönt att rätt säsong för camping o segling kommer nu, det har varit en knäckande vinter. (Med några vinter fricampingsvängar som tröst!) ?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • BoUte, Sokrates
Svara
#16
(2018-04-25, 09:04)BoUte Skrev:
(2018-04-18, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: Har en NASA BM-1 batterimonitor, med stora tydliga siffror för batterispänning (samt bra noggrannhet för batterispänningen).
http://www.marinwebben.se/batteriovervak...erimonitor 

Tack för den länken. Den jag har haft i många år har behagat klappa ihop. Borde kanske investera i en annan.
Svara
#17
Nu har vi hunnit fricampa en hel del med den enkla voltmetern o är helnöjd. Den visar ju alls ampere mm som NASAn gör men att bara se volten räcker perfekt för mig. Märker att det räcker att köra några mil så laddar det ganska bra med enbart de klena kablarna som laddar från bilen. Batterierna far ju faktiskt inte illa av laddas så de bara ligger på tex 12,8 volt, det är bara det att de inte får samma kapacitet som vid fulladdning från en bra laddare. Tvärtom så håller batterierna längre med en måttligare spänning än 14,5 volt från laddaren, det är i alla fall vad nån av de stora batteritillverkarna säger.
O ställer jag ut solcellen på 50 watt mot solen får jag mer ström än jag behöver.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)