Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dometic kylskåp gasoldrift stänger av.
#1
Har en Knaus 580UF 2013 och drar med en Skoda Scout 2017(PBE972) med draganordning monterad från fabrik.
Det som händer är att slår jag igång kylskåpet via gasol och kör i väg så går kylen tills jag stannar bilen  eller bilens start & stop aktiveras då slår kylen av??
Får gå in i vagnen och slå på 12v(återfjädrande brytare) och starta kylen igen.
Glömmer ofta det här och tycker det är störande, ligger uppförandet i bilens mjukvara som bryter12v eller är något knäppt i vagnen?
 
Mvh Reine
Svara
#2
(2018-03-24, 17:03)kometen Skrev: Har en Knaus 580UF 2013 och drar med en Skoda Scout 2017(PBE972) med draganordning monterad från fabrik.
Det som händer är att slår jag igång kylskåpet via gasol och kör i väg så går kylen tills jag stannar bilen  eller bilens start & stop aktiveras då slår kylen av??
Får gå in i vagnen och slå på 12v(återfjädrande brytare) och starta kylen igen.
Glömmer ofta det här och tycker det är störande, ligger uppförandet i bilens mjukvara som bryter12v eller är något knäppt i vagnen?
 
Mvh Reine

Du har fått svar i Husvagn och Camping.
Svara
#3
Hej 12v är ej inkopplat till kylskåpet enligt Bergholm och vad jag kan se. Men som jag förstår det så behövs 12v för att tända gasen? Så varför stänger kylen av vid avstängning av bilen? Aldrig annars. Gasloldrift ej 12v drift jag talar om.
Svara
#4
(2018-03-25, 12:03)kometen Skrev: Hej 12v är ej inkopplat till kylskåpet enligt Bergholm och vad jag kan se. Men som jag förstår det så behövs 12v för att tända gasen? Så varför stänger kylen av vid avstängning av bilen? Aldrig annars. Gasloldrift ej 12v drift jag talar om.

Utan ett schema är det svårt att gissa vad som är gjort.

Men om ingenting är gjort och det bryter bara när du är kopplad till bilen "så" kan det vara en relä övergång som stänger av vagnens 12 V då den "förmodar" att du vill ha den (12 V) från bilen.

Men det borde den som pillat där tidigare vara informerad om, eller varför det är kopplat som det är.

Till saken hör ju att kylskåpet slår av när du "stannar" motorn och då släpper också ev. det relä som jag anar sitter där någonstans och som "drar" igen då motorn går igång och laddar igen men utan att kylskåpet startar då du förmodligen har ett Manuellt så får du starta det igen.

Men mycket är man hjälpt av ett Elschema så man mera "vet" vad som bör göras.

Ha det gott ändå i bedrövelsen
Svara
#5
(2018-03-24, 17:03)kometen Skrev: ... draganordning monterad från fabrik.
Det som händer är att slår jag igång kylskåpet via gasol och kör i väg så går kylen tills jag stannar bilen  eller bilens start & stop aktiveras då slår kylen av??
Får gå in i vagnen och slå på 12v(återfjädrande brytare) och starta kylen igen.

Utan att veta vad som ni har diskuterat på annan plats, skulle jag börja med att ta en bilprovlampa och kolla att släpvagnskontakten är kopplad i enlighet med standard. Sitter det en 13-polig kontakt på bilen?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#6
Hej mätte stift 9 & 10(13 polig) på bilen men får ingen 12v alls varken den permanenta eller den som styrs av tändningen(bilen påslagen) har kontaktat verkstaden då bilen är ny och kroken monterad på fabrik.
Svara
#7
Jag har läst på något forum tidigare att vissa verkstäder kopplar bara in trafikbelysning om man inte särskilt beställer att det skall vara fullkopplat för husvagn.
Opel Insignia Sports Tourer 2,0T -11, Cabby 61L -99
Svara
#8
(2018-03-26, 09:03)kometen Skrev: Hej mätte stift 9 & 10(13 polig) på bilen men får ingen 12v alls varken den permanenta eller den som styrs av tändningen(bilen påslagen) har kontaktat verkstaden då bilen är ny och kroken monterad på fabrik.

Mätte du både när bilmotorn var i gång respektive avstängd? Jag tycker att det är illa om nya bilar levereras med 13-polig kontakt utan att allt är inkopplad enligt standard - 13-polig släpvagnskontakt (ISO 11446).

Jag utgår från att det sitter en 13-polig kontakt på husvagnen, men funderar på hur det är kopplat i husvagnen. Är bodelens 12v inkopplad på trafikbelysningens 12v? Sitter det ett bodelsbatteri i husvagnen och laddas det i så fall från bilen när bilmotorn är igång?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#9
Hej mätte både på & avstängd. Det är 13polig både på bil & vagn. Sitter ett batteri i vagnen måste kolla resten då vagnen står en bra bit bort. Fick tips att stift 12 ska känna av om något är inkopplat men den platsen är tom. Varit i kontakt med Skoda verkstan och de ska återkomma. Enligt knaus kontaktbeläggning i instruktionsboken är stift 9 12v permanenttpuls & 10 frånskiljning strömförsörjning kylskåp som enligt ÅF ej är draget/inkopplat.
Svara
#10
(2018-03-26, 16:03)kometen Skrev: Fick tips att stift 12 ska känna av om något är inkopplat men den platsen är tom. Varit i kontakt med  Skoda verkstan och de ska återkomma. Enligt knaus kontaktbeläggning i instruktionsboken är stift 9 12v permanenttpuls & 10 frånskiljning strömförsörjning kylskåp som enligt ÅF ej är draget/inkopplat.

Enligt standard bryggas stift 12 till jord i husvagnens 13-poliga kontakt. När så är fallet får man jord i bilens kontakt på stift 12 när husvagnskontakten är ansluten, men inte annars. När jag byggde om till 13-polig kontakt satte jag ett relä i bilen som styrs av stift 12. Backsensorerna är kopplade till detta relä varvid man slipper pipandet när man backar med husvagnen till kopplad.

Om stift 10 i husvagnens 13-pin kontakt inte är ansluten saknar man mjölighet att ansluta kylskåpet till den kabel som bara ger ström när tändningen är på slagen eller då bilgeneratorn laddar. Jag har uppfattat det som att när man även ansluter kylskåpet via stift 10 (tändningen påslagen) så kan kylskåpet automatiskt koppla om från gasol till 12v drift under färd.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)