Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glykol försvinner spårlöst?
#21
(2018-03-21, 14:03)Ljusne-Håkan Skrev: Kommer åt VVB burkens avtappning m fingret, men ser den inte utan att ta fram tigersågen... Känns som en avluftningsliknande liten kran? Det blev anings blött på fingret, men ingen glykolblå färg. Kanske var det lite kondens?
Ställde ner ett glas vatten i vattentanken, det går att att göra så om man först tar bort vp-röret som suger upp vattnet. Dit med röret igen och på med varmvattenkranen på toan. Fick fylla på lite i glaset innan det första vattnet fnös ut. Ingen glykolfärgning där heller. Så VVB burken är nog hel.

En morron när det var ca en minus både ute o i vagnen fyllde jag på expansionskärlet upp till maxstrecket. När jag sen kört på värmen hårt med båd e el o gasol så rann det över lite o ut genom överfyllningsslangen o ner på backen. Expansionskärlet är alltså lite för litet. Men allt verkar ju funka. Kanske är det avdunstning som fått det att sjunka lite. Hittar ju inga läckage alls. Smile

Mins jag inte fel så skaffade du en motsvarande Cabby -88 eller 89 efter det du tappade den förra och är den inte ombygd runt varmvatteberedaren så är den lilla "tappen" som sticker ut i underkant på beredaren endast till för att stänga av radiatorvärmen (en schunt) när man vill ha full värme på varmvattnet.

Det är alltså och ingen avtappning.

Avtappningen går till så att man först får köra pumpen med kranarna öppna i toan så det kommer luft och sedan stänga dom och öppna kranarna i köket och köra så det kommer luft.

Sedan så skall alla kranar stå öppna.

Först får man ju som sagt dränera tanken med bottenventilen.

Detta gäller vid vinterställning men att stänga av radiatorerna kan vara bra även på sommaren då det är tillräkligt varm ändå.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, Sokrates
Svara
#22
(2018-03-21, 14:03)Ljusne-Håkan Skrev: En morron när det var ca en minus både ute o i vagnen fyllde jag på expansionskärlet upp till maxstrecket. När jag sen kört på värmen hårt med båd e el o gasol så rann det över lite o ut genom överfyllningsslangen o ner på backen. Expansionskärlet är alltså lite för litet. Men allt verkar ju funka. Kanske är det avdunstning som fått det att sjunka lite. Hittar ju inga läckage alls. Smile

Appropå Min och Max avseende Alde Comfortpannor så skall nivån ligga ca 1 cm över "Min" markeringen för att vattnet vid uppvärmning skall få plats i burken utan att rinna över.

Brukar då stiga till "Max" markerineg vid full sped på pannan 80 grader, siffra 7 på ratten.

Siffran 1 innebär ca 30 grader.
Siffran 2 innebär ca35 grader.
Siffran 3 innebär ca 40 grader.
Siffran 4 innebär ca 50 grader.
Siffran 5 innebär ca 60 grader.
Siffran 6 innebär ca 70 grader.
Siffran 7 innebär ca 80 grader.

Och skulle detta inte stämma utan pannan kokar vid rattens inställning på siffran 7 så är maxtemperaturen inställd för högt och risk för att smältsäkringen bryter vilket kan få till följd att den får bytas.

Lite tips bara...  Smile
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)