Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glykol försvinner spårlöst?
#11
Kommer åt VVB burkens avtappning m fingret, men ser den inte utan att ta fram tigersågen... Känns som en avluftningsliknande liten kran? Det blev anings blött på fingret, men ingen glykolblå färg. Kanske var det lite kondens?
Ställde ner ett glas vatten i vattentanken, det går att att göra så om man först tar bort vp-röret som suger upp vattnet. Dit med röret igen och på med varmvattenkranen på toan. Fick fylla på lite i glaset innan det första vattnet fnös ut. Ingen glykolfärgning där heller. Så VVB burken är nog hel.

En morron när det var ca en minus både ute o i vagnen fyllde jag på expansionskärlet upp till maxstrecket. När jag sen kört på värmen hårt med båd e el o gasol så rann det över lite o ut genom överfyllningsslangen o ner på backen. Expansionskärlet är alltså lite för litet. Men allt verkar ju funka. Kanske är det avdunstning som fått det att sjunka lite. Hittar ju inga läckage alls. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#12
Om du kikar under "Husvagn", "reparationer", Cabby 532 1988 så ser du ett exempel på hur man kan göra för att få bort spegeln som bara hänger ivägen.

Har gjort det med ett bra resultat och med en armatur ovanför med både 12 och 230 V lampor som lyser ner i  "undercentralen".

En idé förutom detta är att kolla avlopsrören från toa och kök då dessa är aluminium som kan vara sönderfrätta och där avloppsvattnet rinner ut på golvet och samlas i resp. hörn.

Inte så bra (om du känner på undersidan av rören) armerad plastslang från Biltema är kanon oxiderar eller rostar inte.


Hagbard
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#13
(2019-06-28, 21:06)Hagbard Skrev: Om du kikar under "Husvagn", "reparationer", Cabby 532 1988 så ser du ett exempel på hur man kan göra för att få bort spegeln som bara hänger ivägen.

Har gjort det med ett bra resultat och med en armatur ovanför med både 12 och 230 V lampor som lyser ner i  "undercentralen".

En idé förutom detta är att kolla avlopsrören från toa och kök då dessa är aluminium som kan vara sönderfrätta och där avloppsvattnet rinner ut på golvet och samlas i resp. hörn.

Inte så bra (om du känner på undersidan av rören) armerad plastslang från Biltema är kanon oxiderar eller rostar inte.


Hagbard
Jag såg det där, men tycker faktiskt det funkar bra som det är att vika undan spegelhyllan, har dragit ett par kablar där, ny grövre matning till cigguttaget från batteriet, satt ett till cigguttag där, dragit en kabel till två tysta datafläktar som sitter på insidan av kylens övre luftgaller på utsidan..
Jag fattade inte hur du fått fast spegelglaset sen du flyttat hyllan?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#14
Spegeln glider i urfasade spår i Eklisten och hyllan sitter med en distans och är fäst upptill och nedtill på Eklisten precis så spegeln går in bakom.

Belysningsramper däröver har både 12 V och 230 V lampor med varsin brytare nedtill på hyllan.

Till höger om belysningsrampen sitter det ett 230 V uttag (specialbeställt för en Fön...?).


[Bild: gWX5XVR.jpg]
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#15
(2019-06-30, 15:06)Hagbard Skrev: Spegeln glider i urfasade spår i Eklisten och hyllan sitter med en distans och är fäst upptill och nedtill på Eklisten precis så spegeln går in bakom.

Belysningsramper däröver har både 12 V och 230 V lampor med varsin brytare nedtill på hyllan.

Till höger om belysningsrampen sitter det ett 230 V uttag (specialbeställt för en Fön...?).


[Bild: gWX5XVR.jpg]
Så du kan skjuta spegeln åt vänster, in bakom tandborsthyllan?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#16
Japp, smidigt och bra med belysning ovanför.   Shy
Svara
#17
(2018-03-21, 14:03)Ljusne-Håkan Skrev: Kommer åt VVB burkens avtappning m fingret, men ser den inte utan att ta fram tigersågen... Känns som en avluftningsliknande liten kran? Det blev anings blött på fingret, men ingen glykolblå färg. Kanske var det lite kondens?
Ställde ner ett glas vatten i vattentanken, det går att att göra så om man först tar bort vp-röret som suger upp vattnet. Dit med röret igen och på med varmvattenkranen på toan. Fick fylla på lite i glaset innan det första vattnet fnös ut. Ingen glykolfärgning där heller. Så VVB burken är nog hel.

En morron när det var ca en minus både ute o i vagnen fyllde jag på expansionskärlet upp till maxstrecket. När jag sen kört på värmen hårt med båd e el o gasol så rann det över lite o ut genom överfyllningsslangen o ner på backen. Expansionskärlet är alltså lite för litet. Men allt verkar ju funka. Kanske är det avdunstning som fått det att sjunka lite. Hittar ju inga läckage alls. Smile

Har funderat lite på ditt problem och undrar ändå om du inte har någon typ av "kaviationsläcka" behöver inte vara så stor utan läckaget uppstår oftast när systemet blir varmt.

En av två saker som dunstar är vatten, glykol dunstar inte så vore jag som du så skulle jag ändå kolla utefter radiatorrören när systemet är varmt och det uppstår en meters vattenpelare (i praktiken så skapar systemet ett tryck på runt en bar när det kommer upp i driftstemperatur och sjunker ite när det blir kallt).

Annars så mår jag bra och hoppas på mer covers...  Rolleyes
Svara
#18
Nu är det länge sen jag behövde fylla på nåti systemet, inte nånting sen i våras. Och då är vi ute fricampar typ jämt med den.
Kanske var det vatten som dunstade i vintras när värmen kördes hårt. Det är ju på gränsentill att det kokar när det går på max.

Få se om jag har nån ny rockvideo att förmedla.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#19
Har du luftat systemet? Ibland kan det finns luftfickor som så sakteliga försvinner av sig själva, men då går det åt vatten för att fylla ut det utrymme som luften tog upp.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#20
(2019-07-12, 13:07)apersson850 Skrev: Har du luftat systemet? Ibland kan det finns luftfickor som så sakteliga försvinner av sig själva, men då går det åt vatten för att fylla ut det utrymme som luften tog upp.
Som jag nyss skrev så sjunker inte nivån längre. Att den gjorde det var nog en kombination av avdunstning samt små luftbubblor som försvunnit med tiden. Jag bytte all kylvätska innan det blev så att det sjönk. De pyttesmå bubblorna försvinner efter ett tag.

Sen tror jag även det är så att expansionskärlet är anings för litet. Om det tex är minus 25 gradr, och jag då fyller på upp till maxstrecket när systemet är helt iskallt, och sedan sakteliga drar på värmen till max så sväller nog vätskan så pass att det rinner över. När det sen kyls ner till minus 25 kommer nivån naturligtvis att vara lägre än när jag nyss fyllt på.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)