Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glykol försvinner spårlöst?
#1
När min Cabby -89 med Långe Jan panna står oanvänd ett tag o jag vill köra värmen så brukar glykolen ha sjunkit så det fattas nån cm för att den ska synas i expansionskärlet. Jag har flera ggr, senast igår, lyft på alla dynor och följt värmeslingan runt hela husvagnen o lyst med ficklampa noga som faen men kan inte se varken färska droppar eller gammalt läckage nånstans. Glykolen är blå så den borde ju synas tydligt även som gammal intorkad? Har kollat även under vagnen, skulle det komma några droppar rakt ner genom golvet borde det synas ännu tydligare på den vita snön? 
Tankar på det?  Dodgy
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
När jag tänker efter kanske det är mest, eller bara på vintern det sjunker vid stillastående? Sist det sjunkit så det var tomt i kärlet fyllde jag nog på en halvliter, men efter några månaders stillastående är det under igen. O inget glykolkladd nånstans.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#3
(2018-03-18, 12:03)Ljusne-Håkan Skrev: När jag tänker efter kanske det är mest, eller bara på vintern det sjunker vid stillastående? Sist det sjunkit så det var tomt i kärlet fyllde jag nog på en halvliter, men efter några månaders stillastående är det under igen. O inget glykolkladd nånstans.
Det blir väl något lägre nivå när det är kallt sen blir det mer normal när det värms upp

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Svara
#4
Om jag fyller på nu tills det är på min nivå, innan jag kört systemet. O sen kör det nåt dygn (vill kolla om det funkar med värmen inför ev camping till helgen) o sen slår av det igen, då borde nivån inte sjunka under min även om det är rejält kallt flera nätter?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#5
Här kommer några tankar från en som aldrig har haft en husvagn eller husbil med vattenburen värme: Hur ser expansionskärlet ut? Är det öppet så att vättska kan avdunsta? Borde inte vättskan avdunsta lättare när det är varmare än kallare? Var sitter pannan? Kan det vara ett inre läckage i pannan och där vätskan först samlas i brännkammaren för att senare försvinna ut i avgasröret? En idé är att kolla och se om det kommer ut någon kylarvätska ur avgaqsröret när pannan startas upp efter att inte ha använts under en längre tid.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
#6
Det är inte slutna system som på bilmotorer så det kan avdunsta. O det var en som sa att det gör det lite grann även när systemet står helt kallt.
Nyss när körde full fart på gasoldn så hade glykolblandningen "svällt" av hettan ända från minstrecket till maxstrecket. (Det sjönk lite när jag slog av gasolen) Skulle man fylla till max när det är 15 minus o sen köra igång skulle det nog rinna över om man kör hårt på gasolen. Det finns en slang för det som går ut under golvet.
Jag ska kolla på taket vid skorstenen om det ser nå blått ut där...
Vrålvarmt här nu.[Bild: 8ef5e45bc4309ba9ea1c40d7886d653e.jpg]

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
Då du har en 29XX panna så bör det rinna ut vid luftintaget på pannan om det läcker efter rökgången och då bör du se att det är blått på marken under luftintaget.

Det annars som är vanligast på 29XX panor är att avrmvattenberedaren läcker och då hndlar det om att det läcker från radiatorkretsen ut till färskvattnet som skall värmas i varmvattenberedaren. 

Läcker det där bör du se det efter tömningsventilen som sitter under varmvattenberedaren (sid 21 i din instruktionsbok), skvallerröret går sedan ner och genom golvet så det kan uppfattas som att det endera läcker från pannan men det vanligaste är att det läcker från beredaren om det är blå färg under vagnen.

Har du otur så är det en ny beredare för det olyckliga skulle ju vara att när du drar igång varmvattnet så får du glykol i det och att tvätta eller borsta tänderna i detta är inte så kul för dricka det skulle jag absolut avråda till eller att koka potatis i.

Men ett tips, titta under vagnen och under pannan och sedan vid luftintaget och sedan vid avtappningen från beredaren.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara
#8
(2018-03-18, 15:03)Hagbard Skrev: Då du har en 29XX panna så bör det rinna ut vid luftintaget på pannan om det läcker efter rökgången och då bör du se att det är blått på marken under luftintaget.

Det annars som är vanligast på 29XX panor är att avrmvattenberedaren läcker och då hndlar det om att det läcker från radiatorkretsen ut till färskvattnet som skall värmas i varmvattenberedaren. 

Läcker det där bör du se det efter tömningsventilen som sitter under varmvattenberedaren (sid 21 i din instruktionsbok), skvallerröret går sedan ner och genom golvet så det kan uppfattas som att det endera läcker från pannan men det vanligaste är att det läcker från beredaren om det är blå färg under vagnen.

Har du otur så är det en ny beredare för det olyckliga skulle ju vara att när du drar igång varmvattnet så får du glykol i det och att tvätta eller borsta tänderna i detta är inte så kul för dricka det skulle jag absolut avråda till eller att koka potatis i.

Men ett tips, titta under vagnen och under pannan och sedan vid luftintaget och sedan vid avtappningen från beredaren.

Kunde inte se nåt blått under. Inte på taket vid skorstenen heller. Det är svårt att se på backen då luftintaget sitter bakom hjulet o blåsten matat in en massa snö även under vagnen. Det blev då hiskeligt varmt i vagnen med bara elpatrondrift, Mätte genom att lägga en digital köttermometer o fick 54 grader ut från pannan på toaletten, svårt att komma åt där så den kanske inte låg an exakt mot röret. Returen var nästan lika varm 52 grader. Borde kanske skilja mer? Men då var det redan minst 25 grader i vagnen och säkert rejält varmt runt radiatorerna.
För att snabbt få varmt i en nollgradig vagn gjorde jag som jag brukar:
1 Först på med elpatronen en stund (så den inte är iskall o spricker om man drar fullt på gasolen direkt).
2 Efter en stund på även med lite gasol.  O lite mer gas på den efter ännu en stund
3 När rören börjar bli ganska varma stänger jag av elpatronen helt o kör igång två 1000 watts kupevärmare i stället. En framme vid bordet, en bak i sängen.
4 Samtidigt drar jag på gasolvärmen fullt.
Nu blir det varmt skitfort tack vare blåsten från kupevärmarna. Matar jag på samma effekt via elpatronen o kör gasolen samtidigt så blir det ju samma effekt, men då tar det mycket längre tid att få varmt. 
5 När det börjar bli svettigt är det bara att släcka gasolen o stänga av kupévärmarna o köra bara elpatronen. Är det lite rått kan man ha en kupevärmare på så den bara blåser utan värme.
Slutsatsen för idag är att värmen funkar bra. Om det skulle läcka glykolvatten ut till vvb burken borde man väl känna det på lukten?
Jag ska låna en sorts rymdstrålepistol brorsan har som man kan mäta rören på avstånd med. Är nyfiken även på hur varmt det blir om man kör järnet på gasolen.  Angel Tongue Heart
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#9
(2018-03-18, 17:03)Ljusne-Håkan Skrev:
(2018-03-18, 15:03)Hagbard Skrev: Då du har en 29XX panna så bör det rinna ut vid luftintaget på pannan om det läcker efter rökgången och då bör du se att det är blått på marken under luftintaget.

Det annars som är vanligast på 29XX panor är att avrmvattenberedaren läcker och då hndlar det om att det läcker från radiatorkretsen ut till färskvattnet som skall värmas i varmvattenberedaren. 

Läcker det där bör du se det efter tömningsventilen som sitter under varmvattenberedaren (sid 21 i din instruktionsbok), skvallerröret går sedan ner och genom golvet så det kan uppfattas som att det endera läcker från pannan men det vanligaste är att det läcker från beredaren om det är blå färg under vagnen.

Har du otur så är det en ny beredare för det olyckliga skulle ju vara att när du drar igång varmvattnet så får du glykol i det och att tvätta eller borsta tänderna i detta är inte så kul för dricka det skulle jag absolut avråda till eller att koka potatis i.

Men ett tips, titta under vagnen och under pannan och sedan vid luftintaget och sedan vid avtappningen från beredaren.

Kunde inte se nåt blått under. Inte på taket vid skorstenen heller. Det är svårt att se på backen då luftintaget sitter bakom hjulet o blåsten matat in en massa snö även under vagnen. Det blev då hiskeligt varmt i vagnen med bara elpatrondrift, Mätte genom att lägga en digital köttermometer o fick 54 grader ut från pannan på toaletten, svårt att komma åt där så den kanske inte låg an exakt mot röret. Returen var nästan lika varm 52 grader. Borde kanske skilja mer? Men då var det redan minst 25 grader i vagnen och säkert rejält varmt runt radiatorerna.
För att snabbt få varmt i en nollgradig vagn gjorde jag som jag brukar:
1 Först på med elpatronen en stund (så den inte är iskall o spricker om man drar fullt på gasolen direkt).
2 Efter en stund på även med lite gasol.  O lite mer gas på den efter ännu en stund
3 När rören börjar bli ganska varma stänger jag av elpatronen helt o kör igång två 1000 watts kupevärmare i stället. En framme vid bordet, en bak i sängen.
4 Samtidigt drar jag på gasolvärmen fullt.
Nu blir det varmt skitfort tack vare blåsten från kupevärmarna. Matar jag på samma effekt via elpatronen o kör gasolen samtidigt så blir det ju samma effekt, men då tar det mycket längre tid att få varmt. 
5 När det börjar bli svettigt är det bara att släcka gasolen o stänga av kupévärmarna o köra bara elpatronen. Är det lite rått kan man ha en kupevärmare på så den bara blåser utan värme.
Slutsatsen för idag är att värmen funkar bra. Om det skulle läcka glykolvatten ut till vvb burken borde man väl känna det på lukten?
Jag ska låna en sorts rymdstrålepistol brorsan har som man kan mäta rören på avstånd med. Är nyfiken även på hur varmt det blir om man kör järnet på gasolen.  Angel Tongue Heart

Känns inte så mycket på lukt däremot så smakar det sött, men inte så bra att smaka så mycket på då det slår ut njurarna och dom är bra att ha till annat.

Men försök att komma åt avtappningen på beredaren och se om det inte droppar ut någonting, oftast då om det är en liten läcka så kan det komma när det kallnar och läckan går upp. När det blir varmt så brukar små läckor gå ihop om det är någon svets som har gett med sig eller om det har skett någon frysskada ifall det varit vatten i beredaren och den inte varit tömd ordentligt.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara
#10
"Men försök att komma åt avtappningen på beredaren och se om det inte droppar ut någonting, oftast då om det är en liten läcka så kan det komma när det kallnar och läckan går upp. När det blir varmt så brukar små läckor gå ihop om det är någon svets som har gett med sig eller om det har skett någon frysskada ifall det varit vatten i beredaren och den inte varit tömd ordentligt."

Glömde den kollen. Men jag tror jag vet var avtappningen sitter, den är lite bökig att komma åt men det går om man öppnar badrumsskåpet. Eller genom luckan under handfatet.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)