Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gasolflaskor i Frankrike
#1
Butagaz i Frankrike har gasolflaskan le Cube som är försedd med 27 mm "klick-on" flaskventil ("H-koppling"), vilket verkar vara samma dimension som används i Spanien, samt för kompositflaskorna i Danmark, Norge och Finland. Le Cube är en 6 kg flaska (355(H) x 282(B) x 282(D) mm) som finnas i två varianter: Butan och Propan.

Dom använder olika 27 mm "klick-on" regulatorer beroende på om det är butan eller propan gasolflaska. För Butan använder dom blå 28 mbars regulator. För Propan använder dom röd 37 mbars regulator.

I Spanien används 30 mbar "klick-on" regulatorer för gasolflaskor med Butan. Det finns också gasolflaskor med Propan i Spanien, men jag vet inte om man använder samma regulator till dessa flaskor. 

Undrar varför dom använder regulatorer med olika tryck för butan respektive propan i Frankrike?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Hittande följande om gasolflaskor i Frankrike:

Primagaz propane comes in green bottles, butane in grey bottles. Blue bottles are propane of Butagaz. There are three types of détendeur for these bottles. Those produced before 1996: propane 37 mbar, and butane: 28m bar. After 1996: both the same, 30 mbar. The author mentions: …les compagnies pétrolières se sont arrangées pour que les adaptateurs ne soient pas compatibles entre eux …. So a lack of compatability for the connections between the different brands. Which is also the case when using the smaller red polyester butane bottles of Antargaz. I had to fit a new détendeur, with the following indication: “Adapteur type 511 Pour valve automatique diamètre 20, Sortie 21,7 pas 1,814 à gauche”
But the fitting on the bottles is almost standard: Au niveau des raccords elles possèdent toutes (ou presque) un pas de vis de 21.7mm, pour mettre la lyre. So you cannot go wrong with this 21,7mm, but the rest of the connection is something to figure out.


* * *

30 mbar is only for caravans after 2003.

For domestic purposes butane uses 28 mbar and propane uses 37 mbar outlet pressure. There is a very large difference in the bottle pressure. Standard French gas bottles use the same connection W21.8 x 1/14 left hand thread for both butane and propane so it is essential to use the correct regulator.
The French “dumpy” 5/6 kg butane and propane bottles use a 20mm clip on regulator again with an outlet pressure of 28 and 37 mbar to suit the gas. Butagaz dumpy bottles use a 27 mm clip on regulator.
Propane should not be used inside buildings.

Bottle colour, although supposedly standardised, is not. Do not go by the colour to determine the type of gas particularly with the supermarket own brands now appearing.


(www.frenchentree.com - primagaz-and-butane-difference)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)