Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bonus–Malus-system för nya lätta fordon
#1
Det har varit svårt att hitta information på Regeringens webbplats om huruvida Bonus-Malus-systemet har antagit eller ej. Jag skickade därför en fråga till Regeringen. Svaret är att Bonus-Malus-sytemet antogs av Riksdagen i samband med Regeringens budgetproposition (2018/18:1).

du har frågat om information på Regeringens webbplats om "Ett bonus–malus-system för nya lätta fordon".
 
Bonus–malus-systemet har antagits av riksdagen tillsammans med övriga förslag i regeringens budgetproposition.
 
Här nedan kommer en länk till den riksdagsskrivelsen där det framgår.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag...854_H50K54
 
Här kommer även en länk till budgetpropositionen där du kan läsa mer om bonus-malus-systemet på s. 398 och framåt.
http://www.regeringen.se/rattsdokument/p....-2017181/

(Svar från Finansdepartementet 2018-01-19)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
För husbilar (PB2) finns det ingen övre gräns för totalvikten, vilket medför att samtliga husbilar oavsett totalvikt omfattas av Bonus-Malus beskattningen.

Regeringen och riksdagen har beslutat om ett bonus malus-system för nya personbilar klass I och II (husbilar), lätta bussar och lätta lastbilar. När det gäller personbilar klass II finns det ingen övre gräns på totalvikten. Ändringen gäller från och med den 1 juli 2018 och berör endast nya fordon som är påställda i vägtrafikregistret från och med det datumet.
(www.transportstyrelsen.se - Bonus-Malus)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)