Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Biltemas snökedjor från helvetet till Volvo V70
#1
Photo 
Saknar husvagnsturerna nu på vintern, men det känns osäkert att sticka iväg utan snökedjor. Framförallt när vi kommer hem igen o ska svänga tvärt, in genom ett ganska smalt grindhål med otäcka betonggrindstolpar o uppför en kort backe som gärna blir rena isgatan med bara framhjulsdrift, och sen även köra en bit ut på gräsmattan o backa vangen på den enda vettiga platsen.
Nämner man detta på andra ställen och samtidigt nämner att det inte finns en chans för mig att få råd med en fyrhjulsdriven Volvo så får jag genast hundra råd att jag borde köpa en fyrhjulsdriven bil.  För samma pengar får man ju en flera år äldre o än dyrare i skatt. Här kanske jag slipper dessa kommentarer som kanske går ut på att berätta hur fina människor de är som har råd med en ny 4wheel drive?

Hursom helst så har jag köpt Biltema snökedjor.
Kedjorna är EXAKT DEN RÄTTA DIMENSIONEN. (Här kommenterar alla rövhål på Facebook att jag borde köpt rätt kedjor)
Jag har i flera dagar försökt montera dom, men det går inte, det är helt enkelt för trångt på insidan hjulet och bärarmen för stor eller nåt, så det är totalt omöjligt att lyfta kedjan så pass på insidan hjulet att vajern som ska hålla kedjan på insidan går att kroka ihop. Enligt Biltemas instruktion gör man det på utsidan, försöker man göra det exakt efter instruktionen så fattas det nästa 4 dm vajer. Och på insidan finns det inte plats ens för mina smala fingrar. Kanske man kan få dit dom om man tar lös hjulet o sätter dit kedjan med hjulet löst. Men det kanske skulle leda till skador på hjulupphängningen om jag vågade köra så.

Snokar man runt lite i det här förstår man efter ett tag att vissa bilar inte har plats för vanliga snökedjor utan risk för skador på bilen, min V70 -07 är en sån verkar det som. Volvo har en egen modell på kedjor som inte har samma vajer på insidan, men de finns inte till mina hjul 195 65 15. De här finns att köpa från UK o ska vara supertunna.
https://snowchains.co.uk/product/?brand=...-080&p=CK7
Klickar man på den röda "SNOW CHAINS GUIDE" kommer man till en sida där man kan klicka på sitt bilmärke o vidare till årsmodell, däckdimension mm. Men om det sen verkligen är möjligt att få dit dom när man sitter fast i snön är en annan sak. Konstruktionen ser ut att vara ganska lik Biltemas. Fast på demofilmen krokar de ihop vajern ovanpå däcket, det är helt omöjligt med Biltemakedjan.

När jag hållit på i flera dar att försöka få dit kedjan råkade jag göra denna skämtfilm som spridit sig som en löpeld, de flesta fattar att det är på skämt men många tror att det är på allvar en [censurerat ord] som inte fattar hur skitenkelt det är att sätta dit en Biltema snökedja. En bekant i Östersund hade fått filmen skickat till sig från en polare i Nordnorge. Och jag har fått flera nya FB-vänner från Norge. Kommentera gärna med ideer om kedjor mm. Ni får gärna skriva att jag är [censurerat ord] också och komma hit och hänga dit kedjan utan att den fastnar o river sönder allt på insidan.

[video=youtube]www.youtube.com/watch?v=0bETHPE9fC0[/video]
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Kullke, Nicro, Sokrates
Svara
#2
Nu hittade jag en modell hos Mekonomen som ska funka på nyare bilar med trångt utrymme. Till Mekonomen kan jag ju åka o fråga om de kan visa att deras snökedjor fungerar... Jag kan riva en dieselmotor o sätta ihop den igen. Bygga en inspelningsstudio. Eller bygga om riggen på en sex tons segelbåt. Men att sätta dit Biltemas snökedjor kan jag inte.
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/v...pa268635sv
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
Försov mig nästan, men hann med ett nödrop in till Mekonomen innan de stängde kl 1700 o hämtade nya snökedjor. Testade snabbt att bara häkta ihop vajhern bakom hjulet, det som var totalomöjligt med Biltemakedjan. Här gjorde jag det på 30 sekunder.
Ska montera dom helt i morrn, hoppas jag vaknar innan det är kolsvart igen.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#4
[video=youtube]www.youtube.com/watch?v=0AOw5A7K-JQ[/video]

Nytt försök med Carwise 9 mm snökedjor från Mekonomen. Funkar hur bra som helst. Tråkigare film, men bättre för mig.
Provkört med husvagnen på släp, gick bra att komma upp för min grindstolpesmala o branta gårdsuppfart.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, Wittmann68
Svara
#5
Måste fråga, B-temas försökte du sätta ihop utanför och då fattas det en bit.

Om man sätter ihop den innanför som du gjorde Mekonomens hur skulle den fungera då?

Mekonomens satte du ihop bakom hjulet och då passade den ju perfekt, ser egentligen ut att vara likadana kedjor?

En fråga då skilde det i längd på kedjorna?
Svara
#6
Har sett din film på ett par grupper på FB, helt underbar film. Jag tyckte mig känna igen dig från dessa forum och förstod ganska direkt att det var med glimten i ögat som du gjort filmen. När jag såg den så gjorde den min dag lite roligare, skönt att se att fler än jag kan ha de där reaktionerna när saker inte funkar som de borde och som man tror och hoppas. Smile
Kör: BMW318D aut, -16
Drar: Bürstner Ventana 530 TK Avantgarde
Utgår från: Bredaryd (ungefär)
Svara
#7
Känd från Aftonbladet  Smile


[Bild: 1VqRzkh.jpg]
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Nicro för detta inlägg:
  • PerJohan, Sokrates
Svara
#8
tv.aftonbladet.se - Ilska som blev viral Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#9
Missade de tidigare inläggen, men visst är det en Hitt... Big Grin

Av våran egen skådis...

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/239386
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#10
"Haveriet" med bilen ???
Vilken felskrivning.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)