Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bränslepriser i Danmark
#1
Här är länkar som visar bränslepriser i Danmark:

www.ingo.dk

www.shell.dk/motorists/shell-fuels/priser-pa-benzin-og-diesel
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Det ser ju ut att vara rejält mkt billigare med diesel i Danmark?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#3
(2018-03-06, 23:03)Ljusne-Håkan Skrev: Det ser ju ut att vara rejält mkt billigare med diesel i Danmark?

Ja, diesel brukar vara billigare i Danmark än i Sverige.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
Danska kronan kostar 1,43:- på forex så det jämnar ju ut det lite..
På Shell (danska) kostar en liter 14,57:- SEK, enligt bensinpriser.nu kostar en liter på billigaste stället i Norrköping 14,21:-.
Skönt med firmabil
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#5
Även med en dyrare dansk krona (DKK), så är dieseln ändå billigare i Danmark. För att få en uppfattning om priset i svenska kronor (SEK) kan man använda www.xe.com. Nu ger xe.com 1,37 DKK/SEK, men man får i realiteten en något sämre växel kurs. Dieseln kostar just nu hos ingo.dk 8,79 DKK och om man räknar med en växelkursen 1,40 DKK/SEK kostar dieseln i Danmark ca 12,30 SEK. Idag såg jag att dieseln kostade ca 14,50 SEK hemma i Sverige, så dieseln i Danmark är just nu ca 2 SEK/liter billigare i Danmark än i Sverige.

Jag är också tämmeligen säker på att den diesel som man köper i Danmark är Europa-diesel, som har högre energiinnehåll än den diesel som säljs i Sverige. Med Europa-diesel i tanken erhåller man något lägre bränsleförbrukning.

I Danmark ändras ofta dieselpriset under veckan och även mellan olika tider på dagen. En uppgift gör gällande att priset är lägre söndag eftermiddag eller kväll, samt på vissa ställen även före kl. 10.00 på förmiddagen.

En annan sak att tänka på är om man tankar med svensk bankkort i en automat i Danmark åker man på en "dubbeldragning" från bankkontot tills banken har gjort den slutliga dragningen från kontot, vilket brukar ta några bankdagar. Letade upp vad jag tidigare skrev på ett annat forum i frågan, som förhoppningsvis förklarar vad det handlar om:

Nu har jag varit i kontakt med min svenska bank och fått en god förklaring av de dubbla dragningarna vid kortköp. När jag har använt mitt svenska kort vid ST1:s automatiska tankstation i Sverige har ST1 först skickat en begäran om 1 kr till min bank innan jag började tanka för att kontrollera att dragning kan ske från kortet. Efter avslutad tankning skickar ST1 över en ytterligare begäran till banken om dragning av det tankade beloppet. I detta skede är ST1:s betalningsförfrågan till banken preliminär. ST1 har i detta skede inte erhållit pengarna, utan pengarna är bara förbokade på mitt kontot. När köpet slutförs och ST1 erhåller pengarna från banken tar ST1 bort kravet på 1 kr som preliminärt drogs från kontot för att testa att kontot är aktivt.

Vid tankning i andra länder i Europa med svenskt kort förbokar bensinbolaget ett så stort belopp att dom täcker hela det belopp som man kan tänkas tanka för. Efter avslutad tankning skickas också en begäran till banken för det tankade beloppet, utöver det förbokade beloppet. De två beloppen är preliminärbokade, men har inte lämnat bankkontot. Jag kan dock inte disponera de preliminär bokade beloppen, så om man har lite pengar på kontot kan man råka utför att köps vägras p.g.a. att kontot är belastat med ett preliminärbokat belopp som senare kommer att tas bort. När köpet matrialiseras och pengarna överförs från mitt bankkonto till bensinbolaget skall besninbolaget ta bort det preliminära kravet som gjordes innan man tankade. Man erhåller växelkursen för den dag då köpet matrialiserades, d.v.s. då pengarna överfördes från mitt bankkonto till bensinbolaget.

Anledningen till varför bensinbolag i utlandet preliminärbokar ett stort belopp, som kan uppgå till så mycket som 1.500 kr, är att dom vill säkerställa att det finns täckning på kontot för vad man som mest kan tanka för. Det är mot denna bakgrund som det framförallt är på automatiska tankstationer som man kan råka ut för stora dubbel dragningar. Men detta kan även inträffa hos andra inköpsställen, men då rör det sig oftast om förfrågan till banken har blivit avbruten och att köpet har preliminärbokats två gånger.

Det gäller således att hålla ett öga på sitt konto vid köp utomlands för att se att dubbla preliminärbokningar försvinner efter ett tag. Om så inte sker gäller det att kontakta banken och i min bank skall man framföra klagomålet inom 13 månader.

(www.husbilsklubben.se - varning-för-tankning-i-danmark)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)