Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lagning av plastdelar till Dometic gasolspis
#1
Min Dometic 2-lågiga gasolkokhäll sitter fastmed fyra stycken plastbitar. Den ena har gått av där skruvhålet sitter. Så här ser den ut (ha överseende med bildens dåliga kvalité):
[Bild: or8bexE.jpg]

Tänkte försöka limma ihop den, men upplever att det är lite svårt att få grepp om vilken slags plast det är och vilket lim som kan vara lämpligt att använda. Det är vidare vanskligt eftersom den har gått av hela vägen längs med skruvhålet och att skruven således kommer att trycka isär fogen.

Jag upplever plasten som "fet" och hittade följande information om limning av "feta" plaster:

www.verkstaderna.se - limning_av_feta_plaster

Hittade även en tråd på Flashback med lite uppslag för att limma plast:

www.flashback.org - att limma plast mot plast

Hos Loctite hittar jag följande:

www.loctite.se - snabblim-faq
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
(2017-12-16, 19:12)Sokrates Skrev: Min Dometic 2-lågiga gasolkokhäll sitter fastmed fyra stycken plastbitar. Den ena har gått av där skruvhålet sitter. Så här ser den ut (ha överseende med bildens dåliga kvalité):
[Bild: or8bexE.jpg]

Tänkte försöka limma ihop den, men upplever att det är lite svårt att få grepp om vilken slags plast det är och vilket lim som kan vara lämpligt att använda. Det är vidare vanskligt eftersom den har gått av hela vägen längs med skruvhålet och att skruven således kommer att trycka isär fogen.

Jag upplever plasten som "fet" och hittade följande information om limning av "feta" plaster:

www.verkstaderna.se - limning_av_feta_plaster

Hittade även en tråd på Flashback med lite uppslag för att limma plast:

www.flashback.org - att limma plast mot plast

Hos Loctite hittar jag följande:

www.loctite.se - snabblim-faq

Kan det vara sådana här fästen?

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/art...faste.html
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Månsson, Sokrates
Svara
#3
(2017-12-16, 23:12)Hagbard Skrev: Kan det vara sådana här fästen?

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/art...faste.html

Ja, det är dom fästena. Tusen tack för länken. Jag har letat som bara den utan att hitta dem. Deras artikelnummer (4071439865) verkar också vara Dometics arikelnummer på satsen. Synd att man måste köpa hela satsen när det bara är en av de fyra plastbitarna som har gått sönder.

Letade lite och hittade samma fästen hos Campstuff i Tyskland till bättre pris. Där kostar dom 24,89 EUR + 9,95 EUR i frakt. Dom säljer även "gummifästen" för kastrullhållarna, varvid två har blivit deformerade på min kokhäll. Denna sat kostar 9,90 EUR. När även dessa läggs till i varukoren landar frakten på 11,84 EUR.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, Månsson
Svara
#4
(2017-12-16, 23:12)Sokrates Skrev:
(2017-12-16, 23:12)Hagbard Skrev: Kan det vara sådana här fästen?

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/art...faste.html

Ja, det är dom fästena. Tusen tack för länken. Jag har letat som bara den utan att hitta dem. Deras artikelnummer (4071439865) verkar också vara Dometics arikelnummer på satsen. Synd att man måste köpa hela satsen när det bara är en av de fyra plastbitarna som har gått sönder.

Letade lite och hittade samma fästen hos Campstuff i Tyskland till bättre pris. Där kostar dom 24,89 EUR + 9,95 EUR i frakt. Dom säljer även "gummifästen" för kastrullhållarna, varvid två har blivit deformerade på min kokhäll. Denna sat kostar 9,90 EUR. När även dessa läggs till i varukoren landar frakten på 11,84 EUR.

Dyrt tycker jag. Jag brukar göra såna detaljer själv. Bara ta nogot som är större t.ex diskborste och såga, fila och borra och du har en identisk detalj. Blir hållbarare och billigare än att limma.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, Sokrates
Svara
#5
(2017-12-17, 02:12)Kullke Skrev: Dyrt tycker jag. Jag brukar göra såna detaljer själv. Bara ta nogot som är större t.ex diskborste och såga, fila och borra och du har en identisk detalj. Blir hållbarare och billigare än att limma.

Jo, det är lite dyrt Sad

Bra idé att hitta något i plast som man kan tillverka den av. Jag har även varit inne på att ta en bit av tjockare plywood att tillverka den av. Kruxet är att jag har en del annat att göra och att jag skulle villa ha det fixat så snart som möjligt, så jag kanske trots allt beställer en sats även om det "svider" i plånboken.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#6
(2017-12-17, 16:12)Sokrates Skrev:
(2017-12-17, 02:12)Kullke Skrev: Dyrt tycker jag. Jag brukar göra såna detaljer själv. Bara ta nogot som är större t.ex diskborste och såga, fila och borra och du har en identisk detalj. Blir hållbarare och billigare än att limma.

Jo, det är lite dyrt Sad

Bra idé att hitta något i plast som man kan tillverka den av. Jag har även varit inne på att ta en bit av tjockare plywood att tillverka den av. Kruxet är att jag har en del annat att göra och att jag skulle villa ha det fixat så snart som möjligt, så jag kanske trots allt beställer en sats även om det "svider" i plånboken.

Förmodar att ämnet är av gjutnylon då det inte är en så där riktigt kvalificerad produkt.
Däremot så användes Gjutpolyamid där det mer ställer högre krav på både hållfasthet och slitage, typ kugghjul mm.

Men lite om produkten samt limning mm.

http://www.hjalmarandren.se/products/

Vissa går bra att limma men de flesta friskriver sig från det.

Tror det är bäst att köpa nytt, och en fördel kan nog vara att gänga ämnet före montage (om det inte är gängat).
Dessa ämnen brukar inte vara gängade och det kan vara en sak varför de spricker.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
(2017-12-20, 16:12)Hagbard Skrev: Tror det är bäst att köpa nytt, och en fördel kan nog vara att gänga ämnet före montage (om det inte är gängat).
Dessa ämnen brukar inte vara gängade och det kan vara en sak varför de spricker.

Plastbiten har ett fyrkantigt hål. Gissningsvis är hålet ogängat och det är tänkt att skruven skall skapa gängor i den trängre delen av det fyrkantiga hålet, men detta kan skapa spänningar som gör att det spricker. Det är en god idé att försöka gänga hålet med en gängtapp. Det finns även plats för en bricka och mutter på undersidan, så ett annat alternativ kan vara att borra eller fila upp hålet och och sätta dit en bricka och en självlåsande mutter på undersidan. Alternativet med bricka och mutter är nog att föredra om man försöker limma plastbiten varvid skruven inte vill skjuta isär limfogen. Om man dessutom även limmar fast en större plåtbit på undersidan blir konstruktionen starkare.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#8
Det "svider i skinnet" att behöva spendera 300-400 kr för en plastbit som har gått av Sad

Jag har tidigare använt Araldite i många olika sammanhang inklusive lagning av trasiga plastdelar. Enligt produktbeskrivningen skall det gå att limma alla plaster förutom polyethylene, polypropylene och Teflon. Den trasiga plastdelen är inte tillverkad av Teflon. Jag finner det även osannolikt att den skulle vara tillverkad av Polyethylene. Huruvida den är tillverkad av Polypropylene eller ej har jag svårt att säga. Jag är benägen att prova att laga med Araldite innan jag köper en ny del. Går det så går det och då har jag sparat en slant. Om det håller att limma med Araldite skall jag även limma fast en metallbit på undersidan som förstärkning, samt även borra upp hålet i plast biten och plåtbiten och sätta en mutter på undersidan. Håller lagningen är jag också benägen att i förebyggande syfte även förstärka de tre resterande plastbitarna med en limmad plåtbit på undersidan, samt borra upp hålen och sätta muttrar på undersidan. Då vore skamm om dom skall gå sönder igen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#9
Limmade plastbiten med Araldite Standard och nu sitter den ihop i ett stycke. Nu får den ligga orörd en tid då maximal hållfasthet erhålls först efter tre dygn. Därefter skall jag säta dit en förstärkning på undersida, som också limmas fast med Araldite. Tänkte ursprungligen limma dit en plåtbit, men eftersom jag inte har någon helt plan plåtbit kom jag i stället att tänka på att jag har några plana plexiglasbitar liggande. Polymetylmetakrylat verkar vara den plast som kallas för Plexiglas. Då borde det gå att limma dit plexiglasbiten med Araldite. Borde kanske rugga upp ytorna innan dom limmas med förhoppning att det skall hålla bättre.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#10
Borrade upp hålet och skar till en bit plexiglas som också limmades med Araldite som förstärkning. Skruvarna är tillräckligt långa för att kunna sätta mutter på undersidan. Så här ser den reparerade och förstärkta plastbiten ut:
[Bild: scpKDqt.jpg]

I förebyggande syfte kommer jag att limma dit plastbitar av plexiglas som förstärkning på de resterande tre plastbitarna och borra upp hålet samt sätta dit muttrar på undersidan. Då vore skam om dom skulle gå av igen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Nicro
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)