Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tryckkokare
#1
På gamla Husvagnsforum dryftade jag tankar om att ha en tryckkokare i husvagnen. Även om jag ännu inte har införskaffat någon så lever tanken vidare. 

De fördelar som jag ser med att ha en tryckkokare i husvagnen är följande:
  • Att koktiden förkortas, vilket också innebär att man sparar gasol
  • Att det bildas mindre vattenånga inne i husvagnen, eftersom vattenåna enbart släpps ut när övertryckventilen öppnar
Jag fick dessutom idén idag att tryckkokaren även skulle kunna användas för att värma upp husvagnen invändigt. I vårlilla vagn har vi enbart elvärme i form av en värmematta och en kupévärmare. När vi inte har tillgång till 230v "landström" skulle man kunna fylla tryckkokaren med vatten och värma upp den på gasolspisen tills temperaturen når maxtryck. Jag är medvetenom att man skall tillse att man har tillräckligt med ventialtion när man använder gasolspisen för att undvika CO2-förgiftning (syrebrist). När tyckkokaren har uppnått arbetstemperatur stänger man av spisen och låter tryckkokaren avge värme i vagnen, likt ett vattenelement, tills den har kallnatt. Eftersom tryckkokare arbetar med förhöjd koktemperatur har man till en början vatten i "tryckkokarelementet" som är varmare än 100 C, vilket medför att tryckkokaren kan avge mer värme under en något längre tid. När vattnet har kallnat kan man hälla tillbaka det i vattentnaken om man måste vara sparsam med vattnet. Jag  är medveten om att det hela låter lite stolligt, men jag är benäen att prova och se hur det fungerar i praktiken.

Ursprungligen hade jag tänkt mig att skaffa en liten tryckkokare, då den både tar mindre plats och väger mindre, men om jag vill prova att använda den som en värmekälla borde den i stället vara större så den kan innehålla mer vatten. I Sverige verkar IKEA numera enbart sälja den stora tryckkokaren, men hos IKEA i Spanien säljer domfortfarande både den större (6 liters) och mindre (4 liters) tryckkokaren. Prismässigt är det inte någon större skillnad mellan de båda tryckkokarna. Jag hittar inte några viktuppgifter, men jag antar att den stora inte väger så mycket mer än den lilla, eftersom vikten av botten och locket är densamma. Det blir till att fundera och mäta var tryckkokaren kan förvaras. Dom är båda 22 cm i diameter och den stora är 22 cm hög, medans den lilla är 17 cm hög.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Jag har köpt IKEAs lilla (4 liters) tryckkokare för att ha i husvagnen. Hade sedan tidigare liggande "ångkorg" med stativ till IKEAs tidigare tryckkokare ("Dillkött").
[Bild: xaEciEy.jpg]

Den passar också bra i den lilla tryckkokaren, vilket gör att den också kan fungera som en "Steamer" på gasolspisen i husvagnenSmile
[Bild: APq0EAU.jpg]

När jag letade  efter recept för tryckkokare trillade jag även på information om att Fagor har tryckkokare som kan vara något mindre platskrävande och att dom även har en modell på 4 liter - Fagor FUTURE4. Typiskt, nu när jag har redan har köpt den på IKEA, men det går å andra sidan alltid att lämna tillbaka den så länge som den är oanvänd. Fagor FUTURE4 kostar dock något mer (www.ebay.de - FAGOR-Schnellkochtopf-Future-4-L & www.amazon.it/Fagor-FUTURE4-Pentola-pressione-capacita).

Hittade följande när jag letade efter ångkokning i tryckkokare:

How to use the steamer basket [IKEA "Dillkött" Pressure Cooker]

Fill the cooker with water up to the lower marking. Place the support trivet and steamer basket on the bottom of the pot. Add food in the basket and follow the normal instructions for how to use the pressure cooker. Bear in mind that the water in the pot should not reach the bottom of the basket.  

(www.ikea.com/se/sv/manuals/dillkott-tryckkokare__AA-500537-1_pub.PDF)

Jag har IKEAS senare variant av tryckkokare kallad VÄRDESÄTTA.
Har jagat länge efter en insats till denna men det finns inte.
Nu kom jag dock över en insats från IKEAS gamla tryckkokare DILLKÖTT.
Denna passar perfekt och invigdes idag.

En drös på 12-15 medelstora King Edward skalades utan kontakt med vatten och lades på insatsen. Ej delade.
Tryckkokaren förvärmdes med 1,5 dl vatten till kok och insatsen med potatisen sattes i.

Fullt tryck 1,6 bar (ger ca 125 C).
10 min under tryck, stäng av plattan och låt stå 5 min med tryck.

Potatisen var väl genomkokt och oskadd.
Skulle haft mer vatten i kokaren, typ 4 dl, för det kokade torrt det sista.

Hursom; perfekt potatismos. Har aldrig fått till så gött mos förr med sådan smak.
Och på så kort tid.

(www.flashback.org/t1604798)

Här är länkar till recept för tryckkokare:

www.tryckkokning.se

www.fagoramerica.com/my_fagor/recipe_library/pressure_cooker

www.hippressurecooking.com

www.seriouseats.com/2017/03/pressure-cooker-recipes
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Har varit ute i vagnen och testat var det går att få plats med IKEAs lilla tryckkokare. Jag är positivt förvånad eftersom den inte kommer att själa något extra utrymme. Den får plats bland dom vanliga grytorna (IKEA Annons) som förvaras i tryckkokaren. Jag behöver bara höja ett befintligt hyllplan några centimeter, vilket jag ändå borde ha gjort för att underlätta hanteringen av grytorna.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
Som gjord för fläsklägg o rotmos. Smile

I segelbåten har jag förutom ett komplicerat vattenburet värmesystem och dieslpanna en sån här fotogenlykta. Den ger en superskön värme och är ofta det enda som behövs kulna råa kvällar. Värmeeffekten är 600 watt.

http://www.bataccenten.se/artikel.php?ki...=&listmall=
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Hittade en webbplats med recept för tryckkokare:

www.tryckkokning.se
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)