Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elåtgång elpatron vs kupévärmare?
#11
(2019-09-29, 18:09)LMC400 Skrev:
(2019-09-29, 14:09)Hagbard Skrev: Värmen stiger och humöret sjunker... Rolleyes
Kan berätta att humöret på min kära hustru följde temperaturväxlingarna. Blev alltså inte hållbart innan jag monterat extratermostaten

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk

Det brukar gå bra med en blomma ibland också... Rolleyes
Svara
#12
Jag har också lagt till extern inomhusgivare för min manöverpanel. Jag har, i den här vagnen, en Alde 3010 med den första LCD-termostaten, alltså den utan touchfunktion. Men det lär ju inte spela någon roll, när de fällt in termostaten i garderobsväggen, rakt över Calira-systemet, som alltså ska sköta stabilisering av 12 V spänningen, batteriladdning från tre håll samt omvandling från 230 VAC till 12 VDC. Det blir rätt varmt när mycket är igång i vagnen, och termostaten sitter en halv meter rakt ovanför.

Nu har jag externa termostaten hängande på prov utanför garderoben, på andra sidan. Jag försöker hitta ett bra ställe att sätta den på, som det samtidigt inte är för knöligt att montera den på. En kompis har köpt ny Adria. Där sitter givaren i botten av överskåpen, direkt innanför dörren. Personligen tycker jag det verkar vara ett korkat ställe att ha den på.

Men för övrigt är det naturlagarna som gäller. Ska du ha ett visst väremöverskott i vagnen, jämfört med yttertemperaturen, och dessutom ha den värmen jämnt fördelad, då spelar det ingen roll hur du värmer. K-värdet i väggarna ändrar sig inte på grund av värmekällan. Om du däremot accepterar att det inte är jämnvarmt i lokalen, ungefär som när man eldade i militärtälten, där skosulorna närmast spisen smälte samtidigt som mössan frös fast i tältväggen, då kan du komma billigare undan.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#13
(2019-09-30, 13:09)apersson850 Skrev: Nu har jag externa termostaten hängande på prov utanför garderoben, på andra sidan. Jag försöker hitta ett bra ställe att sätta den på, som det samtidigt inte är för knöligt att montera den på. En kompis har köpt ny Adria. Där sitter givaren i botten av överskåpen, direkt innanför dörren. Personligen tycker jag det verkar vara ett korkat ställe att ha den på.

Håller med om att placering precis vid dörren inte låter som en genomtänkt lösning.
Jag skulle tro att man ska försöka få den så centralt som möjligt både i höjd- och längsled och helst på en vertikal plan yta.
Jag tog en vanlig termometer som man kan se vilken temperatur det varit som mest och minst. (Vanlig digital termometer med utegivare). Satte termostaten med tejp på testytan och körde ett dygn med utegivaren brevid. Då kan man testmäta var den diffar minst.



Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#14
Ja, det är ju en tanke. Man kan också se hur mycket temperaturen svänger på något annat ställe i vagnen än där givaren sitter.
Nyare termostater från Alde tillåter två olika inomhusgivare, där en kan sitta i sovdelen, den andra där man annars sitter i vagnen. Då kan man koppla om mellan vaken- och sovgivare, så att säga, beroende på vad man gör.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#15
Hagbard skrev:
"problemet med Cabby 532 och flera andra vagnar är att termostaten för till och frånslag (hysteres) sitter olämpligt för en fullgod funktion.
I Cabby 532 så sitter förmodligen termostat till höger innanför dörren och precis ovanför hyllan, en väldigt dålig placering för vagnens luftrörelser.
Därför långa till och frånslag. Mäter också temperaturen ca 160 cm över golv där det borde vara ca 110 över golv."

Ja så sitter den i min Cabby. Men värmen är ändå väldigt jämn. Sitter man tex o tittar på TV en längre stund slår det till o från, men nån ändring av tempen känner jag aldrig. I segelbåten sitter termostaten på ett liknande sätt och där diffar det mycket mer mellan till och frånslag, det är ett vanligt problem i segelbåtar med vattenburen värme. Jag har lärt mig ett trick att man kan sätta in ett litet effektmotstånd inne i temostaten som avger en liiiten värme samtidigt som värmen är på, då slår det av och på med kortare intervaller. Det borde ju fungera lika bra i husvagnar... Jag har aldrig testat det i båten heller, och kommer inte ihåg vilket värde på motståndet som skulle vara lagom.

Men som sagt, så länge man sitter i främre delen är värmen väldigt jämn. Tänder man ett par ljuslyktor för mysets skull stiger den värmen snabbt till termostaten som slår av en längre stund, det kan göra att det blir småkallt och rått bak i vagnen.

Och går man sen o lägger sig två stycken bak försvinner kroppsvärmen från bägge där framme och termostaten upplever ju det som att det blir kallt och gasar på värmen, som i sin tur då stiger bak i sovavdelningen, och ihop med kroppsvärmen från oss bägge blir det snart åt h-e för varmt fast det var lagom när vi la oss. Men sänker jag termostaten fram vid dörren ca fem grader vid läggdags så håller sig tempen ganska exakt även där bak, även om det inte är lika lätt att hålla det lagom som i framänden. Tricket är att veta exakt hur stor nattsänkning som är lagom. En extra termostat där bak vore ju det bästa. När jag funderat på det så har jag fått för mig att man skulle kunna koppla bägge termostaterna i serie. Man kan ställa den främre på ca 22 grader och sovtermostaten på 19. Så fort temperaturen överstiger värdet på nån av dom slår värmen av. Har man testat några olika inställningar några nätter borde det sköta sig själv ganska bra utan att koppla om mellan dom. Som det är nu så får jag sänka nattvärmen ca fem garder om vi sover två där, men är jag ute o wildcampar ensam så är ungf två graders sänkning lagomt, annars vaknar jag av att jag fryser. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#16
(2019-10-05, 01:10)Ljusne-Håkan Skrev: Hagbard skrev:
"problemet med Cabby 532 och flera andra vagnar är att termostaten för till och frånslag (hysteres) sitter olämpligt för en fullgod funktion.
I Cabby 532 så sitter förmodligen termostat till höger innanför dörren och precis ovanför hyllan, en väldigt dålig placering för vagnens luftrörelser.
Därför långa till och frånslag. Mäter också temperaturen ca 160 cm över golv där det borde vara ca 110 över golv."

Ja så sitter den i min Cabby. Men värmen är ändå väldigt jämn. Sitter man tex o tittar på TV en längre stund slår det till o från, men nån ändring av tempen känner jag aldrig. I segelbåten sitter termostaten på ett liknande sätt och där diffar det mycket mer mellan till och frånslag, det är ett vanligt problem i segelbåtar med vattenburen värme. Jag har lärt mig ett trick att man kan sätta in ett litet effektmotstånd inne i temostaten som avger en liiiten värme samtidigt som värmen är på, då slår det av och på med kortare intervaller. Det borde ju fungera lika bra i husvagnar... Jag har aldrig testat det i båten heller, och kommer inte ihåg vilket värde på motståndet som skulle vara lagom.

Men som sagt, så länge man sitter i främre delen är värmen väldigt jämn. Tänder man ett par ljuslyktor för mysets skull stiger den värmen snabbt till termostaten som slår av en längre stund, det kan göra att det blir småkallt och rått bak i vagnen.

Och går man sen o lägger sig två stycken bak försvinner kroppsvärmen från bägge där framme och termostaten upplever ju det som att det blir kallt och gasar på värmen, som i sin tur då stiger bak i sovavdelningen, och ihop med kroppsvärmen från oss bägge blir det snart åt h-e för varmt fast det var lagom när vi la oss. Men sänker jag termostaten fram vid dörren ca fem grader vid läggdags så håller sig tempen ganska exakt även där bak, även om det inte är lika lätt att hålla det lagom som i framänden. Tricket är att veta exakt hur stor nattsänkning som är lagom. En extra termostat där bak vore ju det bästa. När jag funderat på det så har jag fått för mig att man skulle kunna koppla bägge termostaterna i serie. Man kan ställa den främre på ca 22 grader och sovtermostaten på 19. Så fort temperaturen överstiger värdet på nån av dom slår värmen av. Har man testat några olika inställningar några nätter borde det sköta sig själv ganska bra utan att koppla om mellan dom. Som det är nu så får jag sänka nattvärmen ca fem garder om vi sover två där, men är jag ute o wildcampar ensam så är ungf två graders sänkning lagomt, annars vaknar jag av att jag fryser. Smile


Att du upplever att det är lite kallare i sovavdelningen kan bero på att friskluftintagen sitter där, två stycken på vardera sida.
Små rör från intagen upp till radiatorerna med en skyddsplåt över, se till så det är dammfritt där så fungerar det bättre. Kan också ligga avloppsrör och vattenslang ovanpå som hindrar luftrörelsen.

Appropå avloppsrör så kontrollera att dom inte läcker, vanligt med alurör i cabby som det blir kaviationsläckor i och speciellt på undersidan då det rinner ner och skapar röta utefter väggarna, inte kul. Man märker det inte så mycket utan man får okulärbesiktiga undersidan med t ex en spegel eller känna med handen ifall det känns som små kratrar eller att det käns som det sitter sand på undersidan, det är där det läcker sakta men säkert varje gång man använder utslagsvasken.

För övrigt så är cirkulationen på radiatorvärmen först till sittgruppen fram och sedan under köket till sovavdelningen bak och sedan tillbaka till pannan.
Det var det jag menade med att termostaten sitter kanske lite fel då den sitter på den varma delen av vagnen och lite skymd då den sitter ovanför hyllan för luftröresernas funktion. Men det kanske är utprovat från Cabby så funktionen kanske funkar bäst där.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#17
(2019-10-05, 11:10)Hagbard Skrev:
(2019-10-05, 01:10)Ljusne-Håkan Skrev: Hagbard skrev:
"problemet med Cabby 532 och flera andra vagnar är att termostaten för till och frånslag (hysteres) sitter olämpligt för en fullgod funktion.
I Cabby 532 så sitter förmodligen termostat till höger innanför dörren och precis ovanför hyllan, en väldigt dålig placering för vagnens luftrörelser.
Därför långa till och frånslag. Mäter också temperaturen ca 160 cm över golv där det borde vara ca 110 över golv."

Ja så sitter den i min Cabby. Men värmen är ändå väldigt jämn. Sitter man tex o tittar på TV en längre stund slår det till o från, men nån ändring av tempen känner jag aldrig. I segelbåten sitter termostaten på ett liknande sätt och där diffar det mycket mer mellan till och frånslag, det är ett vanligt problem i segelbåtar med vattenburen värme. Jag har lärt mig ett trick att man kan sätta in ett litet effektmotstånd inne i temostaten som avger en liiiten värme samtidigt som värmen är på, då slår det av och på med kortare intervaller. Det borde ju fungera lika bra i husvagnar... Jag har aldrig testat det i båten heller, och kommer inte ihåg vilket värde på motståndet som skulle vara lagom.

Men som sagt, så länge man sitter i främre delen är värmen väldigt jämn. Tänder man ett par ljuslyktor för mysets skull stiger den värmen snabbt till termostaten som slår av en längre stund, det kan göra att det blir småkallt och rått bak i vagnen.

Och går man sen o lägger sig två stycken bak försvinner kroppsvärmen från bägge där framme och termostaten upplever ju det som att det blir kallt och gasar på värmen, som i sin tur då stiger bak i sovavdelningen, och ihop med kroppsvärmen från oss bägge blir det snart åt h-e för varmt fast det var lagom när vi la oss. Men sänker jag termostaten fram vid dörren ca fem grader vid läggdags så håller sig tempen ganska exakt även där bak, även om det inte är lika lätt att hålla det lagom som i framänden. Tricket är att veta exakt hur stor nattsänkning som är lagom. En extra termostat där bak vore ju det bästa. När jag funderat på det så har jag fått för mig att man skulle kunna koppla bägge termostaterna i serie. Man kan ställa den främre på ca 22 grader och sovtermostaten på 19. Så fort temperaturen överstiger värdet på nån av dom slår värmen av. Har man testat några olika inställningar några nätter borde det sköta sig själv ganska bra utan att koppla om mellan dom. Som det är nu så får jag sänka nattvärmen ca fem garder om vi sover två där, men är jag ute o wildcampar ensam så är ungf två graders sänkning lagomt, annars vaknar jag av att jag fryser. Smile


Att du upplever att det är lite kallare i sovavdelningen kan bero på att friskluftintagen sitter där, två stycken på vardera sida.
Små rör från intagen upp till radiatorerna med en skyddsplåt över, se till så det är dammfritt där så fungerar det bättre. Kan också ligga avloppsrör och vattenslang ovanpå som hindrar luftrörelsen.

Appropå avloppsrör så kontrollera att dom inte läcker, vanligt med alurör i cabby som det blir kaviationsläckor i och speciellt på undersidan då det rinner ner och skapar röta utefter väggarna, inte kul. Man märker det inte så mycket utan man får okulärbesiktiga undersidan med t ex en spegel eller känna med handen ifall det känns som små kratrar eller att det käns som det sitter sand på undersidan, det är där det läcker sakta men säkert varje gång man använder utslagsvasken.

För övrigt så är cirkulationen på radiatorvärmen först till sittgruppen fram och sedan under köket till sovavdelningen bak och sedan tillbaka till pannan.
Det var det jag menade med att termostaten sitter kanske lite fel då den sitter på den varma delen av vagnen och lite skymd då den sitter ovanför hyllan för luftröresernas funktion. Men det kanske är utprovat från Cabby så funktionen kanske funkar bäst där.
På förra lika vagnen rostade t-röret till avloppens hopkoppling sönder, inte på den här än.
Och cirkulationen i m 532 är faktiskt tvärtom, den går bak till sovavdelningen först, det är jag helsäker på sen jag mätt tempen under noggranna vetenskapliga experiment. Kanske därför temperaturen trots allt är jämn? Och om ingen är i vagnen så är tempen densamma både fram o bak, bara det att jag (och de flesta?) vill ha lite svalare där man sover...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#18
(2019-10-05, 16:10)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-10-05, 11:10)Hagbard Skrev:
(2019-10-05, 01:10)Ljusne-Håkan Skrev: Hagbard skrev:
"problemet med Cabby 532 och flera andra vagnar är att termostaten för till och frånslag (hysteres) sitter olämpligt för en fullgod funktion.
I Cabby 532 så sitter förmodligen termostat till höger innanför dörren och precis ovanför hyllan, en väldigt dålig placering för vagnens luftrörelser.
Därför långa till och frånslag. Mäter också temperaturen ca 160 cm över golv där det borde vara ca 110 över golv."

Ja så sitter den i min Cabby. Men värmen är ändå väldigt jämn. Sitter man tex o tittar på TV en längre stund slår det till o från, men nån ändring av tempen känner jag aldrig. I segelbåten sitter termostaten på ett liknande sätt och där diffar det mycket mer mellan till och frånslag, det är ett vanligt problem i segelbåtar med vattenburen värme. Jag har lärt mig ett trick att man kan sätta in ett litet effektmotstånd inne i temostaten som avger en liiiten värme samtidigt som värmen är på, då slår det av och på med kortare intervaller. Det borde ju fungera lika bra i husvagnar... Jag har aldrig testat det i båten heller, och kommer inte ihåg vilket värde på motståndet som skulle vara lagom.

Men som sagt, så länge man sitter i främre delen är värmen väldigt jämn. Tänder man ett par ljuslyktor för mysets skull stiger den värmen snabbt till termostaten som slår av en längre stund, det kan göra att det blir småkallt och rått bak i vagnen.

Och går man sen o lägger sig två stycken bak försvinner kroppsvärmen från bägge där framme och termostaten upplever ju det som att det blir kallt och gasar på värmen, som i sin tur då stiger bak i sovavdelningen, och ihop med kroppsvärmen från oss bägge blir det snart åt h-e för varmt fast det var lagom när vi la oss. Men sänker jag termostaten fram vid dörren ca fem grader vid läggdags så håller sig tempen ganska exakt även där bak, även om det inte är lika lätt att hålla det lagom som i framänden. Tricket är att veta exakt hur stor nattsänkning som är lagom. En extra termostat där bak vore ju det bästa. När jag funderat på det så har jag fått för mig att man skulle kunna koppla bägge termostaterna i serie. Man kan ställa den främre på ca 22 grader och sovtermostaten på 19. Så fort temperaturen överstiger värdet på nån av dom slår värmen av. Har man testat några olika inställningar några nätter borde det sköta sig själv ganska bra utan att koppla om mellan dom. Som det är nu så får jag sänka nattvärmen ca fem garder om vi sover två där, men är jag ute o wildcampar ensam så är ungf två graders sänkning lagomt, annars vaknar jag av att jag fryser. Smile


Att du upplever att det är lite kallare i sovavdelningen kan bero på att friskluftintagen sitter där, två stycken på vardera sida.
Små rör från intagen upp till radiatorerna med en skyddsplåt över, se till så det är dammfritt där så fungerar det bättre. Kan också ligga avloppsrör och vattenslang ovanpå som hindrar luftrörelsen.

Appropå avloppsrör så kontrollera att dom inte läcker, vanligt med alurör i cabby som det blir kaviationsläckor i och speciellt på undersidan då det rinner ner och skapar röta utefter väggarna, inte kul. Man märker det inte så mycket utan man får okulärbesiktiga undersidan med t ex en spegel eller känna med handen ifall det känns som små kratrar eller att det käns som det sitter sand på undersidan, det är där det läcker sakta men säkert varje gång man använder utslagsvasken.

För övrigt så är cirkulationen på radiatorvärmen först till sittgruppen fram och sedan under köket till sovavdelningen bak och sedan tillbaka till pannan.
Det var det jag menade med att termostaten sitter kanske lite fel då den sitter på den varma delen av vagnen och lite skymd då den sitter ovanför hyllan för luftröresernas funktion. Men det kanske är utprovat från Cabby så funktionen kanske funkar bäst där.
På förra lika vagnen rostade t-röret till avloppens hopkoppling sönder, inte på den här än.
Och cirkulationen i m 532 är faktiskt tvärtom, den går bak till sovavdelningen först, det är jag helsäker på sen jag mätt tempen under noggranna vetenskapliga experiment. Kanske därför temperaturen trots allt är jämn? Och om ingen är i vagnen så är tempen densamma både fram o bak, bara det att jag (och de flesta?) vill ha lite svalare där man sover...

I 532 -88/-89 så bör det gå från pannan ner under kylskåpet och sedan dörrtrösklen osv, är det inte så, så kanse en modifiering har gjorts (se din instruktionsbok).

Utloppet från pannan ligger i toppen där pumpen sitter och inloppet är i botten under Elpatronen.

Där läckagen i avloppen brukar märkas är från det rör som går från handfatet i toan som ligger på radiatorn under skyddsplasten. Lossa den och kontrollera det jag tidigare skrev.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#19
Röret är alltid svalare i änden som kommer in under kylskåpet. Det var lika på den förra likadana vagnen.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#20
(2019-10-06, 11:10)Ljusne-Håkan Skrev: Röret är alltid svalare i änden som kommer in under kylskåpet. Det var lika på den förra likadana vagnen.

Kan ju ha fel, beroende på om toan sitter till höger eller vänster i färdriktningen och pannans placering.

Men skall kolla i en som jag bökat i som ser lika dan ut som din fast en -88 hur det går.

Men det bör ju gå över luftintagen först och (dessa sitter ju i bakdelen) sedan runt så du har nog rätt där.

Men det borde innebära att det bör bli varmast i bakdelen och inte i framdelen, eller?
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)