Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dragfordons max kulvikt
#11
Googlade snabbt och hittade denna information. Jag antar att dokumentet från Al-Ko är tänkt för deras stödhjul med inbyggd viktindikator.

www.caravanguard.co.uk/news/how-to-measure-and-adjust-your-caravans-nose-weight
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#12
Dokumentet är tänkt för Al-Ko:s stöd hjul, men fungerar för vilket stödhjul som helst och vilket Chassi som helst, efter som det hela bygger på fysiska lagar.
Mekanikens gyllene regel kallas den lag inom mekaniken som lyder "Det man vinner i kraft förlorar man i väg (och tvärt om)"

[Bild: EehjQtRl.jpg]

Ett exempel på formeln ovan:
Säg att från vagnens hjulaxel till mitten på kulkopplingen så har du 4 meter. (L1)
Vikten du har på kulkopplingen är 100 kg. (F1)
För enkelhetens skull i denna uträkning så placeras stödhjulet på 2 meters avstånd från hjulaxeln. (L2)
Vikten du får på stödhjulet är då 200 kg. (F2)
http://manssonslatadagar.blogspot.se/  - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Polar 590 CTH, 2019 - Opel Insignia Country Tourer, 2018 - Skåne -
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Månsson för detta inlägg:
  • admin, Sokrates
Svara
#13
(2017-08-31, 11:08)Månsson Skrev: Dokumentet är tänkt för Al-Ko:s stöd hjul, men fungerar för vilket stödhjul som helst och vilket Chassi som helst, efter som det hela bygger på fysiska lagar.
Ja, jag är med på att bäräkningsformeln gäller oavsett vilken våg man använder för stödhjulet. Skulle ha varit lite tydligare i mitt tidigare inlägg.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#14
Det här är lite kul...

Ser man till Newtons andra lag, den som ligger till grund för massans vikt och rörelse.
Värdet 9,81 är intressant då det framgår på typskyltar för dragkrokar.

Ni som tycker det är kul att räkna kan prova:

http://www.walter-fendt.de/ph14se/n2law_se.htm
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#15
Hittade en bild från min gamla limousine en Volvo 960 1995 som det var ett originalmonterat drag på.
Bilen fick dra som max dragvikt var 2150 men sen så skrev man, max släpvagnsvikt 1600 och dragets specifikationer var 1900 kg och det såg ut så här:

[Bild: 0Q0QwoZl.jpg]

Vilket då innebär att några 2150 eller 1900 kg kunde man ju inte dra med detta då bilen begränsades det till 1600 kg och sedan så sa det ju att max kultryck till 75 kg (S-värde).

D-värdet  är satt till den europeiska normen D 9,8 kN (1000 kg) som då översatt blir 999,38 kg i rörelseenergi. Vilket är vanligt på Europeiska bilar.

Reglerna säger det lägsta värdet gäller oavsett var det står, det innebär att för att dra en vagn som som hade ett tryck på kulskålen av 100 kg och inte gick att lasta så dels horisontlinjen stämde eller så att lasten inte gick att fördela så att belastningen på kulan blev max 75 kg så var det fel bil till rätt Husvagn.

Hagbard
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Månsson, Sokrates
Svara
#16
Var fick du värdet 2150 kg från, då? 1600 kg för en Volvo 900 känner jag igen. Att draget ska klara 1900 kg är ju bra. Då duger det även till en 900 där förstärkningssatsen för högre släpvagnsvikt monterats. Men var kommer 2150 kg från?
Svara
#17
(2017-10-12, 12:10)apersson850 Skrev: Var fick du värdet 2150 kg från, då? 1600 kg för en Volvo 900 känner jag igen. Att draget ska klara 1900 kg är ju bra. Då duger det även till en 900 där förstärkningssatsen för högre släpvagnsvikt monterats. Men var kommer 2150 kg från?

Jag brukar läsa reg. beviset.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)