Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning
#1
I VW-bussen har jag ett Banner AGM-batteri som startbatteri. Helt plötsligt tappade batteriet laddning trots att det underhållsladdas i solen dagtid. Jag trodde först att något drog tjuvström, men så verkar inte ha varit fallet. När jag tog ut batteriet idag och laddade det min CTEK MSX 7 laddare, så tog batteriet laddning. När laddaren kopplades bort var batteriets vilospänning ca 13v, men efter någon timma var spänningen endast 11,5v. Batteriet var helt obelastat. Jag antar att en battericell är kass och det blir till att köpa ett nytt batteri Sad Har för skojs skull dock kört igenom CTEK-laddarens recond-funktion för att se om det gör någon skillnad och låter laddaren stå på över natten.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#2
(2017-11-07, 01:11)Sokrates Skrev: Jag antar att en battericell är kass och det blir till att köpa ett nytt batteri Sad Har för skojs skull dock kört igenom CTEK-laddarens recond-funktion för att se om det gör någon skillnad och låter laddaren stå på över natten.

Hur gick det efter natten?
Svara
#3
(2017-11-11, 12:11)hakano Skrev:
(2017-11-07, 01:11)Sokrates Skrev: Jag antar att en battericell är kass och det blir till att köpa ett nytt batteri Sad Har för skojs skull dock kört igenom CTEK-laddarens recond-funktion för att se om det gör någon skillnad och låter laddaren stå på över natten.

Hur gick det efter natten?

Natten har varit lång och har inte övergått idag ännu Smile

Batteriet har blivit stående i förrådet med CTEK-laddaren inkopplad och jag har låtit den stå på med "grön" underhållsladdning, efter avslutad rekonditioneringscykel. Tanken var att jag skulle plocka iordning i förrådet och samtidigt kunna hålla ett öga på hur batterispänningen beter sig när laddaren kopplas bort, men annat har kommit emellan. Vet inte hur det kom sig, men jag hade nästan glömt bort att jag har en spänningsloggare liggande. Kanske kopplar in den i stället för att se hur batteriet uppför sig i obelastat tillstånd när laddaren kopplas bort, utan att jag behöver vara på platsen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • hakano, Månsson
Svara
#4
Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och kopplat bort laddaren och satt dit spänningsloggaren på obelastat batteri.

Hittade följande broschyr från Banner som innehåller en del matnyttigt:
Banner - techn_ratgeber_gb_2015
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#5
Hur gick det sedan??
Svara
#6
(2017-11-20, 00:11)LGG Skrev: Hur gick det sedan??

Batteriet tappar spänning tämmeligen snabbt, så det blir nog till att köpa ett nytt Sad
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
Att AGM-batterier håller längre än oldschools dito man kanske ska ta med en nypa salt?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
(2017-11-20, 19:11)Ljusne-Håkan Skrev: Att AGM-batterier håller längre än oldschools dito man kanske ska ta med en nypa salt?


AGM-batteriernas fördel är att dom har högre cyklisk stabilitet som gördem kan laddas/urladdas fler gånger utan prestandaförslust. Desstuom kan dom lutas hur som helst utan att dom tar skada.

AGM-batteriernas nackdel är att dom innehåller mindre mängd västsak vilket gör dom känsliga för överladdning och dom skall aldrig laddas med mer än 14,8v, för att undvika att dom "kokar bort" vätska. Man bör även undvika att ladda AGM-batterier över +45 C, av samma anledning.

Anledningen till att jag valde att välja ett AGM-batteri som startbatteri i VW-bussen, när det det tidigare Tudor Techtronic batteriet gav upp efter bara några år var att det är besvärligt att lufta in och ut batteriet utan att luta det alltför mycket. Vidare hade jag god erfarenhet av det Banner AGM-batteri som jag hade som bodelsbatteri i bussen och som nu sitter i mini-husvagnen. Det gamla AGM-batteiet har snart varit med i 10 år och gör fortfarande jobbet. 

Startbatteriet sitter i motorrummet och bilen utsätts för högre värme i Sydeuropa. Även om batteriet sitter avskärmat med plastskydd i motorrummet är det nog risk för att det blir betydligt varmare där än +45 C när man kör då rejält varm uteluft skall kyla kylarvätskan och motorn.  Det var +37 C i skuggan och än varmare i solen hela vägen mellan Pamplona och Granada i augusti. 

Jag gissar att problemet med batteriet är att det har förlorat vätska, men har ändå lite svårt att förstå varför AGM-batteriet helt plötsligt tappade laddning. Bilen har stått parkerad en tid när problemet med batteriet inträffade och såväl startbatteriet som bodelsbatteriet underhållsladdas med 2 st 20W solpaneler som sitter på takboxarna. Jag kollar dagligen batteriernas spänning och laddningen har fungerat utan överladdning.

Trots problemet med batteriet blir det nog ersatt med ett annat AGM-batteri p.g.a. svårigheten att lufta in och ur batteriet utan att luta det alltför mycket. Jag har hittad ett Varta 95 Ah Silver Dynamic AGM-batteri som jag kan få för 180 EUR i Tyskland (inklusive frakt och pant) levererat till min dörr, som jag förmodligen beställer. Ville bara kolla så att det gamla batteriet är helkass innan jag beställer ett nytt batteri.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#9
Ser nu i mobilen att Erlandssons Brygga säljer Exide Dual AGM 60Ah för 995 kr, normalt 1995 kr. Black Friday rea.
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/C...h?id=05996
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#10
(2017-11-23, 15:11)Ljusne-Håkan Skrev: Ser nu i mobilen att Erlandssons Brygga säljer Exide Dual AGM 60Ah för 995 kr, normalt 1995 kr. Black Friday rea.
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/C...h?id=05996

Tack för tipset. Det är dock följande batteri som passar i bilen:

http://www.erlandsonsbrygga.se - EXIDE_DUAL_AGM_BATTERI_92Ah

Det kostar 2.295 kr hos Erlandsons, så det blir billigare att köpa batteriet från Tyskland trots allt och då får jag det dessutom levererat till dörren på valfri plats i Europa Smile

Jag testade mitt gamla batteri genom att koppla på en 40 W termoelektriskkylväska som last via en spänningsvakt, efter rekonditioneringen med CTEK-ladaren. Under testet kopplade jag även in min spänningslogare (CellLog8S), men jag har problem att läsa dataströmen från spänningsloggaren på min Win 10 dator. Det ser dock ut som att kylväskan belastade batteriet kontinuerligt i i 4-8 timmar innan spänningsvakten löste ut vid 11,8 v.

Rekonditioneringen verka ha gjort lite nytta, så jag körede på en andra rekonditionering och har därefter satt tillbaka batteriet i bilen. Nu är solpanelerna kopplade så att de endast laddar startbatteriet. När jag kollar spänningen under senare delen av kvällen, efter en full dag i solen, har spänningen gått ner till 12,4 v och då är det främst larmet som har tagit lite ström. Batterispänningen borde ha varit ca 12,6, så batteriet har nog sett sina bästa år. Så här långt har jag inte försökt starta motorn eftersom jag vill att batteriet skall förse larmet med ström. Jag skulle bli förvånad om batteriet orkar att starta motorn, men jag kan lätt trycka på en strömbrytare för att få starthjälp från bodelsbatteriet.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)