Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Primus år 2000?
#1
Såg en annons på en Solifer från 2000 med Primuspanna. Tillverkades Primus så länge? När försvann det märket?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Solifer S5 http://www.blocket.se/vi/75311557.htm

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
(2017-10-06, 21:10)Ljusne-Håkan Skrev: Såg en annons på en Solifer från 2000 med Primuspanna. Tillverkades Primus så länge? När försvann det märket?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Solifer S5 http://www.blocket.se/vi/75311557.htm

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Inte så konstigt, Solifer tillverkades i Finland fram till 2003.
Och fr o m 2001 så blandades det med de pannor som fanns kvar både Primus 2490 (2500) och Alde 3000.

Mig veterligen så monterades det aldrig någon Primus Auquaflex i någon Solifer.


Alde tog över Primus värmedivision 2001.

När sedan själva pannan försvann är lite svårt att säga då kanske en del tillverkare satt med lite för stora lager som bl a Solifer gjorde. Och hur mycket sedan Alde fick ta över är nog en tyst överenskommelse.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
(2017-10-06, 22:10)Hagbard Skrev:
(2017-10-06, 21:10)Ljusne-Håkan Skrev: Såg en annons på en Solifer från 2000 med Primuspanna. Tillverkades Primus så länge? När försvann det märket?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Solifer S5 http://www.blocket.se/vi/75311557.htm

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Inte så konstigt, Solifer tillverkades i Finland fram till 2003.
Och fr o m 2001 så blandades det med de pannor som fanns kvar både Primus 2490 (2500) och Alde 3000.

Mig veterligen så monterades det aldrig någon Primus Auquaflex i någon Solifer.


Alde tog över Primus värmedivision 2001.

När sedan själva pannan försvann är lite svårt att säga då kanske en del tillverkare satt med lite för stora lager som bl a Solifer gjorde. Och hur mycket sedan Alde fick ta över är nog en tyst överenskommelse.
Såg även en annons på en fin Polar från 2000 med Primus. Om man tänker sig leta en beg vagn ca 2000 års modell borde man då avstå de med Primuspanna o kolla efter tex Cabby eller Kabe med Alde? Det är ju ett rejält utbud på husvagnar nu...

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
(2017-10-06, 23:10)Ljusne-Håkan Skrev:
(2017-10-06, 22:10)Hagbard Skrev:
(2017-10-06, 21:10)Ljusne-Håkan Skrev: Såg en annons på en Solifer från 2000 med Primuspanna. Tillverkades Primus så länge? När försvann det märket?
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Solifer S5 http://www.blocket.se/vi/75311557.htm

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Inte så konstigt, Solifer tillverkades i Finland fram till 2003.
Och fr o m 2001 så blandades det med de pannor som fanns kvar både Primus 2490 (2500) och Alde 3000.
Mig veterligen så monterades det aldrig någon Primus Auquaflex i någon Solifer.
Alde tog över Primus värmedivision 2001.
När sedan själva pannan försvann är lite svårt att säga då kanske en del tillverkare satt med lite för stora lager som bl a Solifer gjorde. Och hur mycket sedan Alde fick ta över är nog en tyst överenskommelse.
Såg även en annons på en fin Polar från 2000 med Primus. Om man tänker sig leta en beg vagn ca 2000 års modell borde man då avstå de med Primuspanna o kolla efter tex Cabby eller Kabe med Alde? Det är ju ett rejält utbud på husvagnar nu...

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Polar 2000 hade Auquaflex i samtliga utom dom stora från 620 där var det Alde 3000.

Vagnar med Primus 24XX fans i både Cabby och Kabes billigare vagnar, Polar hade uteslutande Primus som leverantör och fr o m 1999 så gick både Polar och Cabby över till Primus Auquaflexen på dom små och mellanstora vagnarna dom största fick Alde 3000. Kan tänka mig att det var minst problem med den pannan.

Att både Kabe och Cabby (men även Adria) använde Primus 24XX i sina små vagnar var nog mer av utrymmeskäl än att det skulle vara en bra panna. Då Alde 29XX tog mellan 15-20 cm i inbyggnad. Var en plats som egentligen rymde ett linneskåp.

Fr o med 2002 så satt det Alde 3000 i dom flesta vagnar för nordiskt klimat (utom Kabe som hade det redan från 1999 och lite blandat innan dom helt gick över till Alde), för sydligare nejder blev det nog Truma.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)