Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hur länge räcker batteriet?
#1
På torsdag morgon skall jag fukttesta vagnen inför försäljning. De vill då att vagnen skall ha varit uppvärmd innan för att det skall bli ett rättvisande resultat.
Gasoltuben är full så det är ju minsta problemet men hur länge kan jag räkna med att batteriet räcker.

Pannan är en primus 2450 och jag har för mig att batteriet är på 75Ah.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#2
(2017-09-19, 13:09)Nicro Skrev: På torsdag morgon skall jag fukttesta vagnen inför försäljning. De vill då att vagnen skall ha varit uppvärmd innan för att det skall bli ett rättvisande resultat.
Gasoltuben är full så det är ju minsta problemet men hur länge kan jag räkna med att batteriet räcker.

Pannan är en primus 2450 och jag har för mig att batteriet är på 75Ah.




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Om du öppnar Tudors fönster och sedan klickar på "kapacitet" så får du fram en nyckel på vilken kapacitet batterier har vid olika temperaturer. Denna utgår då ifrån att batteriet är skött och att det är fulladdat. Är det inte skött utan det har råkat ut för en del djupurladdningar så har nog kapaciteten sjunkit.
Så för ett 75 Ah efter ca 3-4 år har man nog bara ca 60-70 % kvar av den ursprungliga kapaciteten. Mycket beroende på att det användes dels Batterivatten i stället för destillerat vatten som är den ena kemiska enheten i elektrolyten samt att det i regel inte är skött enligt anvisningarna.

Klickar du sedan på "Urladdning" så ser du urladdningsförloppet.

Klickar du sedan nere till höger så kan du göra beräkningar.  

 http://tudor.se/faq-fragor-och-svar/
Svara
#3
Tack för länk och info. Den kommer till nytta.
Svara
#4
Pannan o cirkpumoen drar inte mycket. Ett par tre dygn borde det väl lätt snurra på.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#5
Vårtider Batteritider...

Nu är det dax att kolla Batteriet/erna, fylla på destillerat vatten, kolla om de/t fungerar eller om det är dax att byta.

Sulfatering är vanligt när Batteriet stått utan laddning en längre tid "om" det var Fullt innan (12,75 V).


https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#6
Glöm inte att testa resten också. Roligare att göra jobbet med att hälla i vatten, pumpa från alla kranar och släppa ut det igen, än att stå där första gången man är ute och konstatera att det inte fungerar. Eller läcker.
Kylskåp, panna, belysning, toalett, gasol... En runda med "åtgärder före körning", som det hette (heter?) i armén kan spara mycket frustration i ett senare läge.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#7
Nu när det glider ifrån "Hur länge räcker Batteriet" så kan man tillägga att kontroll före körning (enl gamla Sold i Motor) så ingår även bromsar, både färdbroms och parkeringsbroms, även då också befintlig belysning som skall fungera enligt fordonsförordningen. I övrigt så är det också en bra tid att gå över alla smörjställen, även smörjställen på draganordningen.

Att sedan ta en titt under vagnen och samtidigt kontrollera däckens status, årgång, torrsprickor mm. För att sedan ta en titt på taket (ovansidan) för kontroll av takluckor och ev snö/isskador eller andra skador som kan ha uppkommit under en längre förvaring speciellt utomhus.

I detta sammanhang så kan det också vara bra att göra en fuktmätning med ett bra instrument för att få en "hum" om det skett någon förändring sedan man ställde upp vagnen för en längre förvaring, gäller då utomhus. Har man haft den inomhus typ lada eller loge så kan det vara bra att kontroller hur mössen har levt under uppställningen. En del vagnar har billiga plastnät som skydd vid luftintagen genom golvet och dessa stoppar inte möss eller råttor eller som hänt små Iller, speciell om man "glömt" kvar något ätligt som dessa varelser känner lukten av.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)