Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gissa platsen
(2020-03-19, 22:03)apersson850 Skrev: Ser inte direkt vitt ut på bilderna heller. Möjligen gråbrunt. Känns som någon hamn vid Östersjökusten.
Inte Östersjön....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
Någon stanns utefter Bottenhavet kanske?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
(2020-03-20, 13:03)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-03-19, 22:03)apersson850 Skrev: Ser inte direkt vitt ut på bilderna heller. Möjligen gråbrunt. Känns som någon hamn vid Östersjökusten.
Inte Östersjön....

Här gäller det att kunna geografin... Shy
Svara
Ja. Jag ser ju Bottenhavet, Finska viken, Kalmarsund och så vidare som olika delar av Östersjön.
Så är det en svensk havskust, som inte är Kattegatt/Nordsjön, då är det Östersjön.
Finns det hamnkranar i sjöar också? Typ Mälaren?
Svara
(2020-03-20, 17:03)apersson850 Skrev: Ja. Jag ser ju Bottenhavet, Finska viken, Kalmarsund och så vidare som olika delar av Östersjön.
Så är det en svensk havskust, som inte är Kattegatt/Nordsjön, då är det Östersjön.
Finns det hamnkranar i sjöar också? Typ Mälaren?

Precis som man kallar Nordsjön för Skagerrak och Kattegat så har vi i norr andra namn på pölen norr om Åland, t o m Sjöväder kallar det inte för Norra Östersjön utan Norra Kvarken, Bottenviken eller Bottenhavet runt Åland.

Och hamnkranar finns i Mälaren, på flera ställen.

Men nu var det ju inte ordförvrängningar det var frågan om utan var bilden var tagen...
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Jo, men Östersjön kan ju vara rätt, även om det är norr om Åland. Ifall Atlanten sträcker sig till Göteborg, menar jag.

Finns kanske hamnkranar i Vänern också?
Svara
(2020-03-20, 19:03)apersson850 Skrev: Jo, men Östersjön kan ju vara rätt, även om det är norr om Åland. Ifall Atlanten sträcker sig till Göteborg, menar jag.

Finns kanske hamnkranar i Vänern också?
Det är norr om Åland och alltså inte Östersjön. Bottenhavet delas ibland upp i två delar, Norra och Södra, ibland tre delar där man lägger till Mellersta Bottenhavet.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
(2020-03-21, 11:03)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-03-20, 19:03)apersson850 Skrev: Jo, men Östersjön kan ju vara rätt, även om det är norr om Åland.

Det är norr om Åland och alltså inte Östersjön. Bottenhavet delas ibland upp i två delar, Norra och Södra, ibland tre delar där man lägger till Mellersta Bottenhavet.

Alltid lika trevligt att få lära sig något nytt. Måste medge att det tog många år innan jag fattade varför vi i Sverige kallar Västerbottens län för Västerbotten. När man vet att vattnet norr om Ålandshav kallas för Bottenhavet/Bottenviken blir det begripligt varför varför Västerbotten ligger i Sverige och Österbotten ligger i Finland. Det var först igår som jag kom till klarhet med att Bottenhavet och Bottenviken är två olika hav och att emellan dem finns Kvarken i förträngningen mellan Umeå och Vasa.

Nu blev jag även varse om att Bottenhavet delas upp två alternativt tre delar. Det blir till att börja titta på kartor för att försöka ringa in var bilderna kan vara tagna.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
(2020-03-21, 13:03)Sokrates Skrev:
(2020-03-21, 11:03)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-03-20, 19:03)apersson850 Skrev: Jo, men Östersjön kan ju vara rätt, även om det är norr om Åland.

Det är norr om Åland och alltså inte Östersjön. Bottenhavet delas ibland upp i två delar, Norra och Södra, ibland tre delar där man lägger till Mellersta Bottenhavet.

Alltid lika trevligt att få lära sig något nytt. Måste medge att det tog många år innan jag fattade varför vi i Sverige kallar Västerbottens län för Västerbotten. När man vet att vattnet norr om Ålandshav kallas för Bottenhavet/Bottenviken blir det begripligt varför varför Västerbotten ligger i Sverige och Österbotten ligger i Finland. Det var först igår som jag kom till klarhet med att Bottenhavet och Bottenviken är två olika hav och att emellan dem finns Kvarken i förträngningen mellan Umeå och Vasa.

Nu blev jag även varse om att Bottenhavet delas upp två alternativt tre delar. Det blir till att börja titta på kartor för att försöka ringa in var bilderna kna vara tagna.

Det är spännande med geografi ibland och ser man till historien så ligger större delen av Österbotten i Finland numera, tidigare så tillhörde denna del även Sverige som också gav det namnet. Detta tänker oftast inte många på när det gäller historiska ursprung i när det gäller att hitta anfäder i släktforskning.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Jag ger väl rätta svaret då, så kan nån komma med en ny bild. Jag var i Gävle nedanför Gasklockorna. Stod en natt med husvagnen alldeles där det står Varvsg. mitt i bilden.
https://kartor.eniro.se/m/9Q74I
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 13 Gäst(er)