Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gissa platsen
Är den svår?  :s
Svara
Japp den är svår även för mig som är lite bussnörd

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Svara
Bara för att hjälpa till och utesluta gissar jag på Södertälje.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Svara
Jag gissar på Nacka kommun där man har kört runt och varmkört tomma bussar i brist på tillräckligt antal bussramper för anslutning för uppvärmning, vilket framstår som en mycket märklig historia.

www.nvp.se - Chaufförernas jobb: Köra tomma bussar
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Inga rätt hitintills...

Men lite ledtrådar då.

Förbi detta garage så kunde man se en väldigt välklädd herre komma på vårkanten i sin 1951 års Rolls Royce med KdM på dörren.

Sakta och makligt for han förbi på vårkanterna i fint väder då han skulle ut till sin Ö som han köpt av Helge Axelsson Johnson.
Svara
(2018-02-05, 11:02)Hagbard Skrev: Förbi detta garage så kunde man se en väldigt välklädd herre komma på vårkanten i sin 1951 års Rolls Royce med KdM på dörren.

Sakta och makligt for han förbi på vårkanterna i fint väder då han skulle ut till sin Ö som han köpt av Helge Axelsson Johnson.

Den väldigt välklädda herren som gled fram i en Rolls Royce med KdM på dörren bör ha varit Kar de Mumma. Bilen finns på Motormuséet i Motala.

Naturligtvis spelas "Jazzgossen" när revykungen Karl Gerhards Daimler från 1961 skall beskådas. Vid sidan om lutar sig Erik Zetterström alias "Kar de Mumma" i full skala förnöjt mot sin kära Rolls Royce. Det är en av Sveriges mest fotograferade bilar.
(www.motormuseum.se/bilar)

Om Helge Axelsson Johnson går att läsa:
I början av 1910-talet förvärvade han flera stora gods i Södertörn, bland andra Berga i Västerhaninge socken 1912, där han även uppförde Berga slott, ritat av Torben Grut, som stod färdigt 1915. . . I anslutning till gården grundade han en lantbruksskola och anlade en vidsträckt jaktpark. Bland gästerna i parken återfanns ofta även HM Gustaf V, vilken som tack 1922 utnämnde Helge till hovjägmästare.
(sv.wikipedia.org/wiki/Helge_Axelsson_Johnson)

Jag antar att vi är i trakterna runt Södertörn och Berga utan att kunna vara mer specifik. Några uppgifter om att Kar de Mumma hade köpt en Ö av Helge Axelsson Johnson hittar jag inte.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
Du är på god väg broder...
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
1969 hade denna typ av Buss sin hemvist i detta garage.

[Bild: hyWq7P7.jpg]
Svara
(2018-02-05, 12:02)Sokrates Skrev: Några uppgifter om att Kar de Mumma hade köpt en Ö av Helge Axelsson Johnson hittar jag inte.

Nu hittade jag att det är en Ö utanför Utö som Kar de Mumma köpte av Helge Axelsson Johnson.

Engsholmarna, en liten ögrupp som ligger alldeles invid Utö, är Charlottes paradis på jorden. Hit kom hon som sommargäst 1944 då fadern, författaren Kar de Mumma, köpte ön för en billig penning.

– Dåvarande ägaren Axelsson Jonsson hade köpt öarna bara för att bjuda kung Gustav V på abborrmete. Men båtfärden ut gick inte efter planerna. Kungen besökte båtens specialinredda toalett och just som kungen skulle spola så sköljde en våg in genom toalettens utlopp. Utloppet blev till ett inlopp och det blev inget fiske den gången och ingen annan gång heller.

(www.mynewsdesk.com/se/news/charlotte-schroeder-ett-personportraett)

Nu återstår bara att gissa var bussgaraget är beläget Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
SL garaget i Handen.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 28 Gäst(er)