Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gissa platsen
(2018-02-01, 11:02)Hagbard Skrev: Liten ledtråd...

Det intressanta med denna bild är egentligen det lilla hus som skymtar till höger i buskarna.

Där föddes Olof 1690, som vid nästan 8 års ålder skrevs in på ett Universitet och fick en handläggare som var professor  JA  Bellman (farfar till CM  Bellman).

Denne Olof gick en lysande framtid till mötes och är känd för sina sångsamlingar som utgavs som en psalmbok i minst 15 upplagor.

Olof bör vara Olof Kolmodin den äldre och han är född i Nysätra församling i Uppsala län

I början av 1698 vid ännu ej fyllda åtta år, kom Olof K till Uppsala univ, där han tillbragte 18 år. Vid sidan av studierna handledde han från 11 högadliga ynglingar i deras studier. Efter några år som hovpredikant hos drottning Ulrika Eleonora, som högt värderade honom, tillträdde han 23 kyrkoherdetjänsten i Flo församling i Västergötland.

Men nu gäller det att hitta huset!
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Är benägen att tro att byggnaden är Nysätra prästgård.

http://xn--jrnrtter-0za7p.se/katalog/pc3b69e53.html
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
(2018-02-01, 13:02)Sokrates Skrev: Är benägen att tro att byggnaden är Nysätra prästgård.

http://xn--jrnrtter-0za7p.se/katalog/pc3b69e53.html

Jodå, så rätt så.

Gården såldes genom Egendomsmäklarna för några år sedan och då var jag där för en bekants räkning och gjorde en besiktning.

Tittade mycket på den lilla kammarstugan till höger som nu verkar vara lite riksintresse över då den finns med både i Uppsala och Örebro under byggnader att bevara.

https://digitaltmuseum.se/search/?aq=pla...2&o=0&n=80

Den stora gula byggnaden byggdes till 1909 men ursprunget är från mitten av 1700 talet så funderingarn gick runt att den lilla stugan var dåvarande prostens bostad där Olof föddes.

http://xn--jrnrtter-0za7p.se/katalog/pc3b69e53.html

[Bild: eTBJaFi.jpg]

[Bild: fVuVnwv.jpg]

[Bild: XSoqijJ.jpg]

Det sorgliga är att vissa av bilderna och speciellt från den lilla stugan har liksom försvunnit när man bytt data några gånger och glömt att vad det heter, spara.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Då far vi iväg till ett annat byggnadsverk som också har några år på nacken Smile

Vad heter staden och vad är det som ni ser på bilden?
[Bild: bnt4IhJ.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Bilden innnehåller ledtrådar. Om ni börjar gissa kan ni till att börja med ringa in den del av världen där fotot är taget Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Norrsidan av medelhavet, min första tanke var Gibraltar men jag har inte kunna hitta något som liknar det på bilden.
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
Ser ut som båtrutten utanför är den som går till Séte i Frankrike... Huh
Svara
(2018-02-02, 14:02)Nicro Skrev: Norrsidan av medelhavet, min första tanke var Gibraltar men jag har inte kunna hitta något som liknar det på bilden.

Ja, det är Medelhavet som syns på bilden och vi befinner oss på den norra sidan, d.v.s. i Europa. Som bilden visar finns det en del fartyg i området som förmodligen ligger på redden i avvaktan på att lossa lasten i någon hamn i närområdet. Vi är dock inte i Gibraltar, där har inte havet vanligtvis inte denna färgton.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Är vi kanske någonstans i Grekland?
Svara
(2018-02-03, 01:02)BEAN Skrev: Är vi kanske någonstans i Grekland?

Nej, men någon annan stanns inom det romerska riket.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 4 Gäst(er)