Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gissa platsen
#71
(2017-11-21, 22:11)Hagbard Skrev:
(2017-11-21, 20:11)Sokrates Skrev:
(2017-11-21, 20:11)Hagbard Skrev: Men en ledtråd har ni fått...

"Gotti, Gotti" får mig att tro att bilden är från Gottland. Jag gissar även att ställningen på bergsknallen kan vara ett äldre sjömärke, som då skulle innebära att platsen är när kusten. Börjar det brännas?

Inte det minsta varmt, på den tiden låg isen tjock.
Den här var lurig, men din ledtråd med antydningar till gott gotti gott gott så tror jag att det är kastellet i Karlshamn.
Svara
#72
(2017-11-21, 23:11)BEAN Skrev:
(2017-11-21, 22:11)Hagbard Skrev:
(2017-11-21, 20:11)Sokrates Skrev:
(2017-11-21, 20:11)Hagbard Skrev: Men en ledtråd har ni fått...

"Gotti, Gotti" får mig att tro att bilden är från Gottland. Jag gissar även att ställningen på bergsknallen kan vara ett äldre sjömärke, som då skulle innebära att platsen är när kusten. Börjar det brännas?

Inte det minsta varmt, på den tiden låg isen tjock.
Den här var lurig, men din ledtråd med antydningar till gott gotti gott gott så tror jag att det är kastellet i Karlshamn.

Fullt riktigt, också hört reklamen. Smile
Svara
#73
Då reser vi till ort med lite speciellt hantverk.
[Bild: 7Rlr5jI.jpg]
[Bild: 0Voss5t.jpg]
[Bild: Uih7TJd.jpg]
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#74
Den här var svårt...

Men Finland eller Finnskogarna i Dalarna?
Svara
#75
(2017-11-23, 10:11)Hagbard Skrev: Den här var svårt...

Men Finland eller Finnskogarna i Dalarna?

Finnskogarna i Dalarna är lite varmt. Hantverket såldes långt utanför våra gränser genom långa vandringar till bl.a. Ryssland, och Europa.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#76
(2017-11-23, 11:11)BEAN Skrev:
(2017-11-23, 10:11)Hagbard Skrev: Den här var svårt...

Men Finland eller Finnskogarna i Dalarna?

Finnskogarna i Dalarna är lite varmt. Hantverket såldes långt utanför våra gränser genom långa vandringar till bl.a. Ryssland, och Europa.

Det ser ut som Hårhantverk, och då det måste vara kallare så kan det inte vara Hårkullans från Våmhus i Dalarna.
Svara
#77
Jo då det är Våmhus och hårkullorna. Kvinnorna gjorde hårsmycken och männen tillverkade spånkorgar. Traditionen hålls fortfarande vid liv och det är bara kvinnor med anknytning till Våmhus som får lära sig yrket.
Hembygdsgården är ett trevligt stopp om ni är i närheten, gott fika och mycket att se om man är historiskt intresserad.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#78
(2017-11-23, 17:11)BEAN Skrev: Jo då det är Våmhus och hårkullorna. Kvinnorna gjorde hårsmycken och männen tillverkade spånkorgar. Traditionen hålls fortfarande vid liv och det är bara kvinnor med anknytning till Våmhus som får lära sig yrket.
Hembygdsgården är ett trevligt stopp om ni är i närheten, gott fika och mycket att se om man är historiskt intresserad.

Ja där ser man, uppfattade mer att det kanske var mer östrifrån när jag läste kallare. 
Men har jag inte fel så kommer Hårknypplingen från norra Karelen, lite Finskinspirerat.
Men det var kul, annars så är Skåne en hemvist för detta hantverk.

Ska leta efter något klurigt.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#79
Trång passage...

[Bild: AYNce7s.jpg]
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • BEAN, Sokrates
Svara
#80
(2017-11-24, 12:11)Hagbard Skrev: Trång passage...

[Bild: AYNce7s.jpg]
Kan det vara någonstans i Bergslagskanalen tro?
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 20 Gäst(er)