Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Centalbankerna och deras vansinne
#91
(2019-10-01, 11:10)JOCKE.F Skrev: Ja man får nog börja titta vart man kör nästa år Angry.Men va [censurerat ord] man vill till värmen. Cool
Får kanske bli en regnig sommar i Sverige

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#92
”Negativ ränta är galet. Det betyder att pengar inte är värda något längre. Så länge vi har en negativ ränta kommer finansbranschen att fortsätta minska”, säger Oswald Grübel i intervjun.
(www.di.se - Ex-bankchefen: ”Negativ ränta är galet”)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#93
Efter sol kommer regn. Ingen högkonjunktur varar i evighet, utan förr eller senare övergår den i lågkonjuktur. När centralbankerna har tillämpat krisåtgärder mitt under en brinnande högkonjuktur talar det mesta för att finanskrisen 2.0 kommer som ett brev på posten.

Ekonomen Nouriel Roubini, som ofta går under smeknamnet ”Dr Doom”, skriver i sin senaste analys att det bara är en tidsfråga innan nästa finanskris inträffar. Att beslutsfattare dessutom har slut på verktyg att hantera en lågkonjunktur kommer att späda på krisen.

”Lättnader i penningpolitiken är inte en lämplig lösning på en permanent försörjningschock”, skriver Nouriel Roubini.

(www.di.se - ”Dr Doom” spår ny finanskris inom kort – med ”galen” politik som följd)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#94
I långa loppet är försök att manipulera marknaden dömd att misslyckas. Manipulation leder till oförutsedda konsekvenser. Centralbankernas försök att manipulera marknaden med negativ ränta och massiva tillgångsköp medför en felaktig prissättnign av pengar som i sin tur leder till felalokering av resurser.

The central banks are keenly aware that they cannot stimulate economic growth, although they will not state that publicly. The wheel of fortune has completed its revolution. The central bankers are quietly lobbying the political side of the aisle to swing back to Keynesian fiscal policy and reverse austerity.

- - -

Lagarde is steeping into a growing confrontation at a time of rising challenges for central bankers when the economy is turning downward despite all the stimulus and inflation remains subdued. At the same time, interest rates remain artificially low and there are questions over what policymakers have that could do anything to combat a more serious downturn. Lagarde has begun lobbying governments and arguing they need to step in with fiscal stimulus to fill the gap. Central bankers have lost their ability to control inflation or steer the economy while politicians are anything but united in the face of rising political separations and unrest.

Lagarde realizes the economy faces downside risks with inflation in a deflationary position. She has stated it’s “therefore clear that monetary policy needs to remain highly accommodative for the foreseeable future.” While she pretends that the ECB can cut interest rates further despite already being at a record-low -0.4%, she also realizes it is causing massive problems. It has become a deterrent for the euro to be considered a reserve currency. There have been other side effects from keeping rates well below zero for too long, such as promoting a pension crisis nobody wishes to address publicly for fear of creating a panic. She acknowledged these problems stating that the “ECB has hit the effective lower bound on policy rates, it is clear that low rates have implications for the banking sector and financial stability more generally.” Lagarde further acknowledged that “it will be essential to closely monitor whether adverse side effects may emerge in the future, the longer low interest rates are in place.”

(www.armstrongeconomics.com - Legarde-ECB-Euro/)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#95
Läste just lite om den prisbelönte matematikern John Nash. Det slog mig att följande text, som jag har markerat i fetstil, verkar passa in på Riksbankens och andra centralbankers pågående marknadsmanipulation:

Nash developed work on the role of money in society. Within the framing theorem that people can be so controlled and motivated by money that they may not be able to reason rationally about it, he criticized interest groups that promote quasi-doctrines based on Keynesian economics that permit manipulative short-term inflation and debt tactics that ultimately undermine currencies. He suggested a global "industrial consumption price index" system that would support the development of more "ideal money" that people could trust rather than more unstable "bad money". He noted that some of his thinking parallels economist and political philosopher Friedrich Hayek's thinking regarding money and a nontypical viewpoint of the function of the authorities.
(en.wikipedia.org - John Forbes Nash Jr.)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#96
Äntligen!

Efter att hållit minusränta sedan februari 2015 höjer Riksbanken reporäntan 25 punkter till noll procent.
(www.di.se - Riksbanken splittrad – höjer räntan till noll)

Kan det vara så att Riskbanken har börjat inse att negativ ränta ger upphov till en dysfunktionell ekonomi?

Det totalt misslyckade experimentet med minusräntan har gjort livet dyrare och ensidigt gynnat landets rikaste. Nu erkänner Riksbanken äntligen sitt misstag och höjer räntan – i ett läge där en räntesänkning egentligen vore det enda rimliga.
(www.di.se - Äntligen medger Ingves sitt totala fiasko)

”Tittar vi på svensk ekonomi och på inflationen finns ingen anledning att höja. Men är det så att Riksbanken av någon anledning har kapitulerat och kommit till slutsatsen att en av världens mest expansiva penningpolitiker inte har hjälpt och att det finns risker med negativ ränta, då kan man förstå höjningen”, säger Olof Manner, senior rådgivare på Swedbank i Di-podden Makrorådet.
(www.di.se - Experterna ser skifte: ”Någonting har hänt hos Riksbanken”)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#97
Riskbankschefen, Stefan Ingves, fick bl.a. följande frågor i chatten med DIs läsare den 19 december 2019:

Fråga från Sickan:
Är det ett problem att Riksbankens räntebana och därmed i praktiken "löftet" till hushållen om fortsatt låga räntor har satt fart på huspriserna igen?

Svar från Stefan Ingves:
Vad som händer med huspriserna år svårt att sia om. Vårt jobb är att styra mot en inflationstakt på två procent och vi har inget mål för just huspriserna. Skatter och olika typer av makrotillsynsåtgärder påverkar huspriserna mera direkt. Diskussionen om amorteringskravet, som jag stödjer, är ju livlig!

Fråga från Whims:
De låga räntorna har ju eldat på tillgångspriser vilket förstärkt förmögenhetsskillnader mellan människor och bland annat skapat en mängd nya miljardärer i t.ex. fastighetssektorn. Är detta ett problem eller var det en neutral bieffekt?

Det verkar som riksbankschefen undvek att svara på frågan genom att anföra att han nu hade annat att göra.

Svar från Stefan Ingves:
Stort tack för alla bra frågor - nu är det dags för mig att fortsätta med annat. God Jul och Gott Nytt År till Er Alla.

(www.di.se - Ur chatten med Ingves: Minusränta och andra åtgärder kan bli aktuella)

Band internationella ekonomer är det inte svårt att se att krisåtgärder som en nertryckt ränta och massiva tillgångsköp är dysfunktionell och leder till kraftig prisupppgång för fasta tillgångar, såsom fastigheter och aktier. Detta i sin tur har medfört en kraftig omfördelning av den samlade förmögenheten från mindre bemedlade till de välbeställda. Jag vet inte om riksbankschefen saknar insikt om konsekvensen av riksbankens krisåtgärder mitt under en brinnande högkonjuktur, eller om det enbart är ett spel för galleriet för att undkomma ansvar för att ha bidragit till att ha dragit isär Sverige; där dom rika har blivit rikare och dom fattiga har blivit fattigare.

Svenska folkets samlade förmögenhet slår rekord igen.

Det är bostäderna som drar lasset, med en uppgång på 227 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

(www.di.se - Nu är vi rekordrika: ”En symbolisk gräns har passerats”)

Betänk dock att förmögenheten mäts i svenska kronor, som har tappat rejält i värde gentemot dom flesta valutor sedan två år tillbaka, så även de välbeställda svenskarn som har blivit rikare i svenska kronor har inte blivit så mycket rikare i ett internationellt perspektiv.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, yngrot
Svara
#98
Av protokollet från Feds policykommitté FOMC:s möte den 11 december framgår att flera ledamöter uttryckte dock oro för att låga räntor kan uppmuntra risktagande i allt för stor utsträckning på finansmarknaderna.
(www.di.se - Fed-protokollet: Inget behov av att justera räntan)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#99
Läs ock begrunda:

www.di.se - Överhettning nära – Ingves kommer inte att agera innan det är för sent
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Riksbanken likt många andra Centralbanker har ondgjorts sig för att inflationen har varit för låg trots att fastighetspriserna har farit upp i skyn som en följd av att Riksbanken har tillämpat en krisränta och massiva tillgångsköp ända sedan finanskrisen 2008.

Som en naturlig följd av alla "lockdowns" och Covid-restriktioner har inflationsbrasan tagit rejäl fart. Jag antar att alla nu måste vara glada när inflationen äntrar scenen och nu kommer att gör oss alla fattigare Wink

Prisökningen på råvaror och insatsvaror har skett på ovanligt bred front, enligt företag inom industrin.

Två av tre industriföretag, och mer än hälften av tjänsteföretagen, planerar att höja sina priser i stor, eller mycket stor, utsträckning, visar en undersökning.


(www.di.se - Inköpspriser slår rekord – konsumenter får betala notan)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)