Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Centalbankerna och deras vansinne
#81
Oron växer för att exportföretagens kronkalas ska förstöra konkurrenskraften.

Till och med basindustrin blickar besvärat på konsekvenserna av Riksbankens penningpolitik.

”När vi tjänar pengar lätt så kanske vi inte får det omvandlingstryck vi skulle vilja ha i verksamheten”, säger Bolidens vd Mikael Staffas till Di.

(www.di.se - Boliden gruvar sig – tjänar pengar för lätt)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#82
Nu börjar kronraset bli jobbigt även för de stora vinnarna, exportindustrin.

”De är oroliga för att vi skulle få en riktig lågkonjunktur och krockkudden redan är använd”, säger Kerstin Hallsten, chefsekonom på Industriarbetsgivarna, till Di.

(www.di.se - Nu darrar även kronrasets vinnare – ”kan bli väldigt svår smäll”)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#83
Fler exportföretag ser baksidor med den svaga kronan. De har också tappat tron på att valutan vänder upp framöver.
(www.di.se - Vändningen: Fler exportföretag sågar svag krona)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#84
(2019-05-09, 08:05)Sokrates Skrev: Bedriver Riksbanken sin vansinniga penningpolitik för att hålla konkursmässiga kommuner under armarna?

Staten har som bekant krav på budgetbalans, men denna uppnås på senare år genom att helt enkelt lämna kommunerna i sticket. Varför kommunsektorn tvingats låna mer och mer pengar. Riksbanken hjälper kommunerna att göra det genom att hålla räntan under noll. Skulle räntan gå upp så skulle ballongen spricka snabbt. Nu tar det lite längre tid. Men inte nödvändigtvis så mycket längre. Kommunerna har nämligen själva skapat en kostnadsbubbla som heter duga.
(katerinamagasin.se - Så lägger kommunerna dimridåer över invandringens verkliga kostnader)

Listan med kommuner som har svårt att få plus och minus att gå ihop blir allt längre. Skuldsättningen ökar snabbt och om fem år kan kommunsektorns skulder vara i det närmaste lika höga som statsskulden.
(www.di.se - Skulderna skenar – kommuner badar i lånade miljarder)

Runt 40 kommuner måste höja skatten nästa år. Det säger SKL:s chefsekonom Annika Wallenskog till Di.  Det är till och med fler än under finanskrisen.
(www.di.se - Larmet: 40 kommuner måste höja skatten nästa år)

Stora investeringsbehov och växande skulder i kommunsektorn sätter tvångströja på politiken under många år framöver. Det är innebörden av en ny skarp varning från finansminister Magdalena Andersson (S).

Kommunerna föreslår större beskattningsrätt och bättre statliga lånegarantier.

(www.di.se - Kommunernas skuldbörda bakbinder politiken)

Illavarslande med kommuner som inte får pluss och minus att gå i hop och därför tvingas att höja kommunalskatten medför att folk får får mindre pengar att röra sig med efter skatt. Minskad disponibel inkomst leder till minskad efterfrågan som i sin tur leder till minskad produktion och behov av arbetskraft, vilket leder till ökad arbetslöshet. Vi är dessutom redan på väg in i en avmattning i världsekonomin.

Samtidigt driver man upp beskattningen för bensin- och dieselbilar i syfte att få tillstånd en snabb utfasning av dessa bilar till förmån för elbilar. Folk med lägre inkomster har inte råd att köpa elbilar som är dyrare att köpa och äga än motsvarande bensinbilar. Många är beroende av bil för att ta sig till jobbet, samt för mycket annat såsom att köra barnen till dagis, handla, etc. Ökade kostnader för drivmedel kommer dessutom att övervältras på slutkonsumenten i form av ökat pris för mat och andra varor. För dem som har möjlighet att åka kollektivt kommer ökat bränslepris att leda till högre biljettpris. Folk har inget annat val än att spendera mer pengar för att ta sig till jobbet, samtidigt som maten blir dyrare och många kommer att tvingas betala mer i kommunalskatt. Det blir tyvärr de med mindre inkomster som kommer att pungslås hårdast.

Det börjar bli allt mer uppenbart att Riksbankens vansinniga peningpolitik - med kris ränta och massiva tillgångsköp under brinnnande högkonjuktur - i första hand är ämnad för att hålla konkursfärdiga kommmuner under armarna, men som även sänker kronans värde och gör svenskarna allt fattigare genom importerad inflation. Riksbankens vansinniga penningpolitik har medfört att fastighetspriserna har drivits upp i skyn, som i sin tur har drivit upp hushållens skuldsättning. Högre fastighetspriser leder också till högre hyror.

Det är ingen vacker framtid som tornar upp sig i horisonten, framförallt inte för de hushåll med hög skuldsättning. Med mödosamt arbete och uppoffringar under längre tid har Sverige rest sig från ett fattigt land till en välfärdsnation. Aldrig tidigare har så mycket riskerats att gå förlorat som nu och dessutom under väldigt mycket kort tid.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#85
Riskbankens vansinniga penningpolitik med minusränta och massiva tillgångsköp mitt under en brinnannde högkonjuktur har bidragit till kraftig uppgång av fastighetspriserna och därmed också till kraftigt ökad skuldsättning bland framförallt förstagångsköparna.

Ekonomen Niraj Shah har bland annat undersökt förhållandet mellan bostadspriser och inkomst, men också hushållens skuldsättning som andel av BNP, för att avgöra risken för en bostadsbubbla.

Sverige hamnar på tredje plats, bara Kanada och Nya Zeeland beräknas löpa större risk för en bostadsbubbla. De högre bostadspriserna har bland annat drivits på av allt lägre räntor.

- - -

”Det finns en risk att den globala trenden med penningpolitiska lättnader kan elda på bostadsbubblor”, säger Niraj Shah till Bloomberg och varnar för att lättnaderna kan så fröet till nästa kris.

(www.di.se - Ny rapport: Här är risken för en bostadsbubbla störst – Sverige trea)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#86
Den svenska kronan är nu den lägst värderade valutan bland alla OECD-länder - och den fortsatta försvagningen väcker oro inom industrin.

”Om vi fortsätter att bedriva den här valutapolitiken riskerar vi att rea ut svenska tillgångar”, säger Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB, till Di.

(www.di.se - Kronan i botten – nu officiellt en skvalpvaluta)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#87
Att ECB flera gånger har sett sig tvingad att förlänga stödet beror på att många banker i södra Europa annars inte skulle klara sig. Att dra tillbaka gratiskrediterna riskerar att utlösa en ny eurokris. Alltså anses det bättre att strö bidrag över bankcheferna och hoppas att ingen folkvald begriper tillräckligt mycket för att bli upprörd.

Samtidigt tar ECB med sin minusränta på inlåningskonton ut en avgift av banker med överskott på likviditet. Alltså: misskötta företag får hjälp, välskötta straffas.

(www.di.se - ECB:s märkliga giv: Gör bort dig rejält – få miljarder livet ut)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#88
En dåres försvarstal?

www.di.se - Stefan Ingves om bostadsmarknaden: ”Stora strukturella problem”
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#89
Tecken på en snabbt vikande konjuktur i Sverige krossar kronan:

Den svenska kronan nådde 17-årslägsta mot dollarn efter morgonens chocksiffror från den svenska industrin.

Inköpschefsindex för den svenska industrin i september kom in på den lägsta nivån sedan hösten 2008 – året då finanskrisen slog till som värst. Morgonens statistik blev även en smäll för svenska kronan.

I skrivande stund handlas kronan till 9,90 kronor mot dollarn, den lägsta nivån sedan 2002. En euro kostar samtidigt 10,78 kronor, inte långt från årshögstanivåerna i maj.

(www.di.se - Kronan på 17-årslägsta efter chocksiffran från industrin)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • JOCKE.F, LMC400
Svara
#90
Ja man får nog börja titta vart man kör nästa år Angry.Men va [censurerat ord] man vill till värmen. Cool
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)