Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Centalbankerna och deras vansinne
#71
(2019-05-10, 19:05)Sokrates Skrev: Finns det överhuvudtaget någon verklighetsförankring bland medlemmmarna i direktionen för Sveriges Riksbanken?

Kronan befinner sig i ren utförsbacke. Experterna vill se en attitydförändring hos Riksbanken.

”Om Riksbanken fortsätter att agera på samma sätt, är det som att säga till finansmarknaden: Varsågod, kör kronan svagare”, säger Michael Grahn, chefsekonom på Danske Bank.

(www.di.se - Varningen efter kronans gigantiska fall: ”Det är förödande för Sverige”)

Syns inte minst på hur kronan värderas mot euron. Betalade deposition till campingen i Italien för ett litet tag sedan. Då hade euron stigit till 10.66 kr. Igår tittade jag på Forex och tappade nästan hakan, 11.66 kr. Nog har kronan blivit svag men att det var så illa trodde jag inte.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#72
(2019-05-12, 08:05)LMC400 Skrev: Syns inte minst på hur kronan värderas mot euron. Betalade deposition till campingen i Italien för ett litet tag sedan. Då hade euron stigit till 10.66 kr. Igår tittade jag på Forex och tappade nästan hakan, 11.66 kr. Nog har kronan blivit svag men att det var så illa trodde jag inte.

Tyvärr blir det nog fler svenskar som kommer att tillbringa semestern utomlands som kommer att bli negativt överaskade av konsekvensen av Riksbankens vansinnniga peningpolitik. Hur roligt är det med en Riksbank som förvandlar befolkningen till "fattigjon"?

En av de resurser som jag använder för att följa växelkurser är xe.com. Kurserna som presenteras är dock ett snitt mellan köp- och säljkurserna. Där presenteras även växelkurser grafiskt över olika tidsperioder.

www.xe.com - XE valutagrafer: EUR till SEK

Den svenska kronan fick sig en riktig käftsmäll när Stefan Ingves utseddes till ännu en period som riksbankschef den 29 september 2017 och har sedan dess konstant varit på "dekis".

Den enda räddningen för för kronan är att Stefan Ingves avgår och att dom upphör med sitt idiotiska 2% inflationsmål, där prisökningen på boende är exkluderat, samt att dom avvecklar sina tillgångsköp och upphör med negativ ränta.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#73
Känns lite konstigt att inget görs. Är det stolthet som gör att det går prestige i att inte höja räntan? Är själv dåligt insatt i världsekonomi men vad jag förstod har USA höjt sin styrränta många gånger och där verkar det tuffa på.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#74
(2019-05-12, 12:05)LMC400 Skrev: Känns lite konstigt att inget görs. Är det stolthet som gör att det går prestige i att inte höja räntan? Är själv dåligt insatt i världsekonomi men vad jag förstod har USA höjt sin styrränta många gånger och där verkar det tuffa på.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk

USAs centralbank, Federal Reserv (FED), drog aldrig ner räntan till negativ territorium när den var som lägst. FED plockade inte heller på sig en lika stor mängd statsobligationer i sitt QE-program som den Europeiska Centralbanken (ECB) har gjort. Riksbanken tog rygg på ECB trots att Sverige hade ett mycket bättre utgångsläge än vad som var fallet i Euroområdet. Riksbanken verkar sitta fast i ett gigantiskt "groupthink" som är baserad på bristfällig förståelse för reel ekonomi. 

Ingves "dillar" om hur viktigt det är med 2% inflation. Detta är en siffra som den tidigare chefen för FED, Allan Greenspan, höftade till med som lämplig inflation. Ingves verkar inte förstå att inflationen har tre olika ansikten: 1) Tillgångar, 2) Efterfrågan och 3) Valuta (www.armstrongeconomics.com - the-three-faces-of-inflation-when-is-real-real). Riksbanken ägnar sig åt att skapa inflation genom att sänka kronans värde vilket medför importerad inflation genom ökade importpriser. Detta är en dålig form av inflation som inte bidrar till att skapa välstånd.

Riksbankens inflationsmål är dessutom baserad på konsumentprisindex (KPI) vilket exkluderar kostnader för boende. En betydande del av hushållens kostnader utgörs av boendekostnaden varför det blir absurt att inte ta hänsyn till denna kostnad, speciellt i en tidperiod när fastighetspriserna har rusat i höjden som en konsekvens av den penningpolitik som Riksbanken bedriver.

Skälet att man vill ha lite inflation är att dess motsats, deflation, drastiskt stoppar ekonomin. Om något blir billigare i morgon än vad det är idag väljer männsikor att avvakta  med sina inköp, vilket "slår stopp i maskinen" och bidrar till en negativ spiral med ökad arbetslöshet p.g.a. minskad  efterfrågan, vilket i sin tur leder till än mindre efterfrågan. Det gäller dock att erhålla rätt typ av inflation. I stället för att stå för stabilitet har Riksbanken åstadkommit det motsatta genom att tillämpa krisåtgärder under en brinnande högkonjuktur, vilket har skickat upp fastighetspriserna i skyn utan att vara till gagn för någon. Regeringen har nu börjat sända signaler om att "kurera" Riksbankens misslyckade penningpolitik med finnanspolitik (skattehöjningar och bidrag), men det är som att dra en våt filt över problemet, vilket kommer att leda till andra icke önskvärda konsekvenser. 

Riksbanken har målat in sig i ett hörn och har svårt att ta sig ut, varvid dom fortsätter med "more of the same". Såväl centralbanker som politiker bör vara försiktiga med att försöka manipulera marknaden, eftersom det är stor risk att dom gör mer skada än nytta. Marknaden är alltför komplex och det är svårt att överblicka helheten. När man som riksbanksledningen stirrar sig blind på teoretiska modeller, som är förenliknar av verkligheten, kan det gå riktigt fel.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#75
Något som stollarna i den svenska Riksbanken borde ha funderat på för länge sedan.

Fedchefen i Kansas City, Esther George, opponerade sig i ett tal på tisdagen mot räntesänkningar i ett försök att få upp inflationen till centralbankens mål på 2 procent. Hon varnade för att konsekvenserna skulle kunna bli bubblor i tillgångspriser och ekonomiska nedgångar.
(www.di.se - Fed-chefen: Räntesänkning kan leda till bubblor)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#76
Kronans fall har blivit en klar risk för svensk ekonomi, varnar Nordeas chefsekonom Annika Winsth.
(www.di.se - Storbankens smocka: Kronraset hotar hela ekonomin – “nonchalant”)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#77
Kronraset skadar Sverige. Våra kronjuveler reas ut och vi blir omedvetet latare.

Nu börjar fler ifrågasätta Riksbankens medvetna försvagning av kronan.
Det är inte en dag för tidigt.

(www.di.se - Sluta mörka – Riksbanken ligger bakom kronkollapsen)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#78
Vice Riksbankschefen, Cecilia Skingsley, imponerar inte.

Att inflationsmålet skulle få omvandlingstrycket att försvinna tycker Skingsley är ett ”struntargument”.

– Företagen vi träffar säger att konkurrenstrycket är så högt att de inte kan höja sina priser. Om konkurrenstrycket är högt, då kan ju inte omvandlingstrycket vara lågt, säger hon.

(www.svt.se - Vice riksbankschefen om kronan: ”Vi kommer få en starkare valuta på längre sikt”)

Vice Riksbankschefen talar mot bättre vetande. Forskningen är samstämmig från tidigare depriceringar av kronan som visar att devalvering/depricering leder till lägre omvandlingstryck. Företagsledare brukar alltid tycka att konkurrenstryclket är för högt och det är av denna anledning som dom försöker uppnå monpolställning och ibland även ingår i karteller.

– Jag utför det uppdrag som lagstiftarna bestämt. De har bestämt att vi inte ska ha en fast växelkurs. Vi ska stabilisera svenska folkets köpkraft över tid med hjälp av inflationsmålet, säger Cecilia Skingsley.
(www.svt.se - Vice riksbankschefen om kronan: ”Vi kommer få en starkare valuta på längre sikt”)

Det är lite svårt att tro på att det är Riksdagen som "tvingar" Riksbanken att slaviskt uppfylla 2% inflationsmål. Under våren 2013 kallades den svensk kronan för "Superkronan". Anledningen var att Riksbanken då höll uppe räntan, i syfte att bromsa in hushållens skulduppbyggnad. En lägre ränta hade vid denna tidpunkt varit på sin plats för att stimulera ekonomin.

När ekonomin hade återhämtat sig slog vansinnet till varvid Riksbanken införde negativ ränta och massiva tillgångsköp under en brinnande högkonjuktur, vilket har medverkat till att skicka upp fastighetspriser och andra tillångsslag i skyn. Som en följd har hushållens skuldsättning ökat och ökningen är dramatisk för dem som har köpt bostäder för första gången.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#79
Hushållens skulder är fortsatt det största hotet mot den svenska ekonomin. Men bankernas låga andel eget kapital oroar också. Det skriver Riksbanken i en ny rapport om den finansiella stabiliteten.
(www.di.se - Svenska hushåll och banker - största hoten enligt Ingves)

"Som man bäddar får man ligga". Hushållens skuldsättning och bankernas låga andel eget kapital är en naturlig följd av den penningpolitik som Riksbanken, under ledning av Stefan Ingves, har bedrivit sedan man bytte fot och införde negativ ränta och iscensatte massiva tillgångsköp av värdepapper. Förtroende är A&O för valutors ("Fiat money") värde. Det tar tid att bygga upp förtroende, men det kan raseras på kort tid. Riksbanksdirektionen har genom sitt navelskådande och egenartade agerande lyckat med konsstycket att under relativt kort tid rasera mycket av förtroendet för den svenska kronan. Resulterat är att svenskarna blir allt fattigare och de med lägre inkomster får det allt tuffare att gå runt.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#80
Företagare slår larm om att pressen från den svaga kronan blir allt tuffare att hantera, framför allt för handeln. Lönsamhetsnivåerna trycks nedåt, och den som försöker höja priserna förlorar i stället kunder.

Nu varnar Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson och Företagarnas vd Günther Mårder för att situationen är ohållbar.

(www.di.se - Mårders kronkänga: ”Riksbanken stirrar blint”)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)