Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gråvatten
#1
Ibland har man tur. Var ute en tur med husvagnen, en Cabby 550 långbädd från 1992, förra helgen. Satt och åt en god grillad karré skiva när jag upptäckte att anlutningsröret till gråvattenburken på förtälltssidan var fuktig. Konstigt det hade ju inte regnat. Gick in i husvagnen och mkt riktigt var det lite vatten på golvet. Misstänkte direkt t-röret så ingen mer användade av handfat eller diskho under resan.
Hemkommen blev det till att plocka loss sängen för att komma åt och mycket riktigt t-röret var helt sönder rostat men tur i oturen var det första gången som något läckt ut. Var bara en liten fläck med rent vatten på golvet. Beställde 2 nya t-rör hos JG:s i Kristinehamn, snabb leverens fick dem dagen efter. När väl sängen var borta lätt att byta. Tog även bort sängskåpet för att underlätt och bytte även på motsatt sida. Det t-röret var lika rostigt men hade som tur var inte börjat läcka men hade nog skett på nästa resa.
Så ni som har äldre vagnar gör gärna en koll på era t-rör. Jag hade tur att det inte hade läckt ut något på golvet men det var nog på det berömda håret. Enkelt att byta när man väl fått bort säng och nya röret är av rostfritt så nu håller det säkert resten av husvagnens livslängd.
/Bernt
[-] Följande 3 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates
Svara
#2
Det jag aldrig förstått är varför Cabby envisades med att ha två (2) avlopp i dessa vagnar, måste ha slagit slint i hjärnkontoret hos denne produktutvecklare...

Att dessa T-kors rostar är ju inte så konstigt då de är av dålig kvalitet. Mekster bl a har 19 mm T-rör i plast som kostar en fjärdedel mot de som Kama har (39 kr) och fungerar nog vagnen ut. 

Byggde om en vagn lika som din (samma årsm.) och drog båda avloppen till baksidan med fall på både från toan och från köket så det inte står kvar något som kan ställa till problem.

Varför ha två spillvattendunkar?

   

Drog även om varmt/kallt vatten med fall mot de nya avtappningarna (i garderoben) så det inte står vatten i något av dom vid vinterställning (se bild ovan).

När jag var på gång så monterade jag in två stycken tömningsventiler, en för kallt och en för varmt vatten i garderoben bakom hjulhuset i princip direkt nedanför varmvattenberedaren som töms i ett nafs. Ett smartare sätt kanske att snabbt tömma systemet inför vintern (kostade inte så mycket och fungerar bra alla rör blir tomma utom själva pumpen som man får köra några sek. för att få tom).

   

2 st Uniquick 12 mm genomgående med handtag för tömning och fyra stycken slangnipplar.

Avtappningskran 2 in en ut.

https://www.campingvaruhuset.se/sv/uniqu...2-ingangar

Slangnipplar.

https://campingaffaren.se/products/slang...dMQAvD_BwE
[-] Följande 5 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Adrian, BEAN, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#3
Ny bild inlagd på vattentömningen.

Drog om allt "ovanför" toan med fall mot ventiler och tömning av gråvatten.

Grå vattnet från toan tog jag lite gamla rör och skarvade ihop så der räckte runt med fall från handfatet i toan till utloppet.

Slangarna för vatten var extremt långa och gick upp och ner efter vagnen, kortade dom ca 3 dm för att passa ventilerna.

Kanske kan vara bra även i din vagn Bean...
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#4
(2023-04-28, 17:04)Hagbard Skrev: Ny bild inlagd på vattentömningen.

Drog om allt "ovanför" toan med fall mot ventiler och tömning av gråvatten.

Grå vattnet från toan tog jag lite gamla rör och skarvade ihop så der räckte runt med fall från handfatet i toan till utloppet.

Slangarna för vatten var extremt långa och gick upp och ner efter vagnen, kortade dom ca 3 dm för att passa ventilerna.

Kanske kan vara bra även i din vagn Bean...
Nöjede mig med att byta t-rören. Har det funkat i 30 år så håller det nog tills något annat fallerar på husvagn eller mig  Smile
Nu är den klar för nya äventyr, vad det blir är inte bestämt än.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)