Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Åldersbegränsning på däck
#1
En motion om åldersbegränsning på fordondäck inlämnades 2020 och kommer förmodligen att behandlas och införas för att få tydligare bestämmelser avseende användning/lagring över tid på just fordonsdäck. Förslaget är att Bilprovningen skall ges i uppdrag att även kontrollera åldersmärkningen och inte bara mönster och mönstedjup.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag...ck_H802122

Citat från motionen:

Tyvärr ser vi idag längs våra vägar fordon som framförs med mycket gamla och torrspruckna däck som fortfarande har nog med mönsterdjup för att anses vara lagliga. Detta är särskilt vanligt förekommande på släpvagnar och fritidsfordon som inte färdas så många mil per år. Gamla torrspruckna däck är livsfarliga, hårda som bakelit, och riskerar att slitas sönder vid en kraftig inbromsning eller då de blir varma av friktions­värmen vid färd och detta är en problematik som nuvarande inte förmår att adressera. Regeringen bör därför låta utreda om en åldersbegränsning av däck skall införas samt vilken åldersgräns som skall råda.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#2
Det låter rimligt. Många vet säkert inte ens om att det är ett problem. Mönsterdjup har nog de flesta koll på men inte hur man bör kontrollera däcken för att upptäcka torrsprickor. Ålder är en sak men även förvaring och flera andra faktorer. Ett däck som levt sitt liv i strålande sol blir inte lika gammalt som ett som levt i skuggan t ex. Sen är kvaliteten på gummiblandningen väldigt varierande mellan premium- och budgetdäck

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)