Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
C-Däck
#1
I dessa tider nu på vårkanten så är det en del som funderar på att skaffa nya sommardäck eller kanske ett reservdäck att ha med på längre sträckor.

Man anar att en del köpare (säljaren bryr sig sällan om att informera om detta speciellt de privata säljarna) saknar lite kunskaper om "vad" som resp. vagn kräver i utrustning när det gäller just kombinationen Däck och inte minst Fälg.

Spånat lite i flödet annonser och hittar många där "säljarna" vill bli av med gammal skrot till dyra slantar.

En annons som jag fastnade för där säljaren begär 1200 kr för ett Reservhjul till Husvagn eller släp.

Annonsen säger "Nyskick", men det som är bra är att säljaren också visar bilder på Hjulet så en ev. köpare kan avgöra om det är "Nyskick" eller om Belastningen på Däcket klarar den Belastning som köparen önskar för sitt egna fordon.

Ser man till bilderna så säger dessa att dels är Däcket tillverkat 2005 vecka 18, och ja man kan fundera om det är "Nyskick".

Sedan så avgör ju belastningsindex "hur" det går att använda och då sifrfrorna 89 framträder så säger den att Max belastning för detta däck är 580 kg.

Hasighetsindex säger att detta Däck inte får rulla snabbare än 100 km/h och detta framgår av bokstaven J framför belastningindex.

Finns på marketplace.

Att jämföra med...

Ett nytt och färskt däck på en ny fälg från en leverantör kostar 1232 i dag (27/3 -23) och då är däcket klassat för 900 kg i belastning och fälgen är en H2 fälg som också klarar 900 kg.

https://nettotrailer.se/shop/12037-14/?_...u8QAvD_BwE

Ett däck med märkningen 185R14C (likaså även 13") finns alltså i flera bärighet och hastighetsklasser så det kan vara bra att se upp på vad som erbjuds eller väljs för det egna ekipaget.

Däcktillverkarna säger som så:

Om däcket/n är 6 år gamla eller något mer och har använts så är de gamla och bör inte användas.
Däck som stått i förvaring (mörkt) och är över 10 år gamla rekomenderas inte för användning även om de ser oanvända ut.
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#2
Bra påpekande. Tänk dessutom på att däck på husvagnar utsätts för större påfrestningar än många andra däck. Dels går de nästan alltid med full last, dels kränger och slänger en husvagn mer i sidled än många andra fordon. Det är att rekommendera att ha marginal mellan vagnens totalvikt och däckens bärighet. Själv kör jag med 205/70 R15C 106 på min vagn. Alltså en bärighet på 950 kg per däck. Vagnen har en totalvikt om 1700 kg. Lik förbaskat small ett däck i somras. Men det var pålagt av handlaren på eget bevåg, så det var så klart så billig skit som möjligt. Nu kör jag på Continental. Får se om det går bättre. Bärgningen på E4 kostade 10000, så det är dyrt att ha billiga däck.

Dessutom är det noga med nötterna (från Däckleader)

3 TYPER AV NÖTTER FÖR FÄLGAR
Det finns flera typer av skruvar för att säkra fälgar på din bil. Din fälg är ansluten till din axel bara med dessa nötter. Därför är det viktigt av säkerhetsskäl att nötter ska vara bäst lämpade för din fälg, antingen en aluminiumsfälg eller plåt fälg. Var också noga med att dra åt bultarna i rätt ordning för att undvika skador.
De 3 typer av nötter som används är :
  • koniska Nötter
  • Runda muttrar
  • Platta muttrar
[-] Följande 4 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#3
De som nu kontrollerar sina Husvagnshjul inför sommaren bör slänga ett öga på själva ventilen.
 
     

   

Denna ventil sitter på ett hjul 185R14C, belastning 900 kg, fälg H2 belastning 900 kg, lufttryck upp till 450 kPa (4,5 Bar).
Det sorgliga är att ventilen byttes inte vid byte av däck utan den gamla standardventilen satt kvar som efter tid spruckigt vid genomgången på fälgen.

Inte kul om det händer vid en långresa...
 
Det finns tre typer av ventiler två snap-in och en metall. Dom två snap-in där den ena klarar max 450 kPa (4,5 Bar) och den andra 700 kPa (7 Bar). Den i metall "Clamp-in" klarar 1400 kPa (14 Bar).
 
https://www.stro.se/information/ventiler/
 
Exempel på ventiler som Bör sitta på hjul med C däck som skall ha ett tryck på runt 450 kPa (4,5 Bar) typ enkelaxlade vagnar med totalviket runt 1350 kg och uppåt.

Är av typen "Snap-in" enligt bild och har en förstärkt metalkona som håller ventilen till fälgen:

   
 
En vanlig vagn på våra vägar är vagnar med enkelaxel:
Däck med lufttryck som avser vagnar med totalvikt mellan 1350-1700kg samt upp till 2000kg med däck 185R14C8 eller 205R14C8 där båda föreskrives ett tryck på  450 kPa (4,5 Bar).

Dessa vagnar Bör ha en ventil som klarar 700 kPa (7 Bar) av typen snap-in med metallhylsa.
 
Varför bör man då använda denna typ:
Detta har mycket att göra med att trycket är anpassat till totalvikten så däcken säkert sitter kvar på fälgen, speciellt om vagnen skulle börja "vobbla" efter dragbilen.
Vagnar som föreskriver 450 kPa (4,5 Bar) gäller då ”kalla” däck” och när de börjar rulla så stiger värmen i däcken då luften utvidgar sig när den blir varmare vilket innebär at trycket i kalla däck kan stiga med några hekto över 450 kPa (4,5 Bar) där gränsen går för vanliga standardventiler.
Har man sedan tur och har de rätta fälgarna som är förstärkta och utrustade med dubbel Hump så klarar man kanske bättre sitt ekipage från att vandra av körbanan.

Exempel på dubbel hump:

   

Lite från en solig dag inför sommaren tycker Hagbard
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#4
Polarn bara petade lite på sina hjul, både liten kärra ock Solifer 500, två ventiler började pysa, den ena gick sönder tvärt tror jag.
På Solifern sitter döck nya förra sommarn, men om det är förstärkta ventiler vete f n.
En del däckbytarsnubbar skiter ju i det där vet jag av egen erfsrenhet.
Måste  kolla noga....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, yngrot
Svara
#5
Ja, jag petar på mina ibland. Det var så jag upptäckte att de läckte på flaksläpen. Det luriga är att så länge man inte böjer på dem kan de hålla tillräckligt tätt för att man inte ska märka det.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)