Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vedeldat portabelt fältkök
#1


Quote:Fältkök ved med sina smidiga 429 gram, eldas lätt med det du hittar i naturen; exempelvis pinnar och kottar. Du slipper köpa och bära med dig gas, t-sprit eller annat bränsle, det är bara att samla ihop ditt eget naturbränsle. När det är klart är det bara att börja laga mat. Vill du, så kan du även använda flytande bränsle, då köket är utrustat med en skål för detta.

mobforradet.se - Fälkök ved
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400
Svara
#2
Jag köpte et sådant för en tid sedan, men har ännu inte provat...
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Adrian för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#3
(2023-03-27, 12:03)Adrian Skrev: Jag köpte et sådant för en tid sedan, men har ännu inte provat...


Ser fram emot att ta del av vad du tycker om fältköket.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#4
När jag ser sånt blir jag påmind om varför vi övergick från tält till husvagn. För 43 år sedan...
Svara
#5
Fältköket fungerar säkert utmärkt. Det jag kan se är att det krävs att man tar bort kokkärlet för att fylla på pinnar att elda med. Spontant känns det lite fel.
En typ som är hopfällbar och laddas med det man vill elda med utan att man behöver flytta på kokkärlet är nog att föredra i min smak.
Plockade en länk på måfå på den typen jag menar. Det finns en uppsjö av varianter och storlekar så se länken som en referens bara.
https://www.24.se/hem-tradgard/ovriga-fr...JzEALw_wcB

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Den här typen av kök är ju inte ett alternativ till bekvämligheterna i husvagnen utan sista utvägen om du i något krisläge eventuellt hittar något att värma och stoppa i dej...
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Adrian för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#7
Ja, så ser nog jag också på det. Så länge jag har gasol kvar kan jag gå ut i husvagnen och använda köket där, om strömmen inte vill komma tillbaka till huset.
Sen kan jag köra på mindre blå tuben med gasolköket som vi hade med oss på den tiden när vi tältade.
Nästa steg är nog Trangiaköket med spritdrift, om man inte försökt dricka upp drivmedlet i allmän desperation så dags.
Svara
#8
Nu förstod jag det som att det mer var frågan om ett kök för friluftsliv vi diskuterade. Ska man runt med husvagn är det givetvis logiskt att använda gasol.
Ska man ge sig ut i naturen och vill spara på vikten är de köken extremt platssparande och lätta att ha med och bränsle finns alltid tillgängligt. Dessutom hopfällbara och får plats i t ex en benficka.
Har man ett eldstål klarar man att få fart på matlagningen även under ganska blöta förhållanden.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
Ja, det var det jag ville poängtera. Om en sådan grunka är "bra" eller ej beror helt på vad man vill göra.
Det är förstås knappast på en campingplats som den har sin givna tillämpning.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#10
(2023-04-04, 10:04)apersson850 Skrev: Ja, så ser nog jag också på det. Så länge jag har gasol kvar kan jag gå ut i husvagnen och använda köket där, om strömmen inte vill komma tillbaka till huset.
Sen kan jag köra på mindre blå tuben med gasolköket som vi hade med oss på den tiden när vi tältade.
Nästa steg är nog Trangiaköket med spritdrift, om man inte försökt dricka upp drivmedlet i allmän desperation så dags.

Javisstja. Den blå från tältepoken har också jag kvar. Undrar var den står...
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)