Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde Compact, funktion och problem
#1
Tjo.
Har ju blitt med compact 3010. Den har en funktion "Extra varmvatten" man kan slå på för hetare varmvatten. Det funkar bra med 230 voltskabeln inkopplad, men på fricamping o enbart gasol blir det inget varmare alls.
Höjer jag rumstermostaten med extra varmvattensymbolen släckt blir det hetare  men då snurrar ju även cirkpumpen så det blir vrålvarmt i vagnen.
Så fort jag slår på "extra varmvatten" stannar cirkpumpen och även gasolpannan slocknar.
Måste jag sätta dit en brytare på sladden till tolvvoltspumpen? Enkelt gjort iofs.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Pannan blir inte varmare för att du höjer rumstermostaten. Den bara pumpar ut mer värme till radiatorerna.
Den här funktionen med extra varmvatten har jag aldrig använt. Ser bara någon finess med den om man tänker duscha, och det har vi aldrig gjort i vagnen.
Cirkulationspumpen ska stanna när du slår på extra varmvatten. Då ska pannan värmas, inte vagnen. Men att gasolen slår från om man använder den, det hade jag inte koll på.
Svara
#3
(2022-10-28, 00:10)Ljusne-Håkan Skrev: Tjo.
Har ju blitt med compact 3010. Den har en funktion "Extra varmvatten" man kan slå på för hetare varmvatten. Det funkar bra med 230 voltskabeln inkopplad, men på fricamping o enbart gasol blir det inget varmare alls.
Höjer jag rumstermostaten med extra varmvattensymbolen släckt blir det hetare  men då snurrar ju även cirkpumpen så det blir vrålvarmt i vagnen.
Så fort jag slår på "extra varmvatten" stannar cirkpumpen och även gasolpannan slocknar.
Måste jag sätta dit en brytare på sladden till tolvvoltspumpen? Enkelt gjort iofs.

Förstår att du har läste manualen?

3010 som kom på marknaden 2006 var programerad för en liten speciell funktion och den "proriterade" Elpatron.

Förmodar du har den första "digitala" manöverpanelen som kom på marknaden då pannan kom ut.

Det man kan prova är att koppla bort elsladden (230 V) till vagnen och bryta huvudbrutaren (12 V) i vagnen.

Prova sedan att slå på huvudbrytateren (12 V) i vagnen (ingen yttre 230 V får då vara inkopplad till vagnen) och se när pannans display tänds upp. finns det en symbol i displayen som ser ut som en strömkontakt som blinkar så har du problem.

Då får vi ta det sedan.
Svara
#4
(2022-10-28, 09:10)Hagbard Skrev:
(2022-10-28, 00:10)Ljusne-Håkan Skrev: Tjo.
Har ju blitt med compact 3010. Den har en funktion "Extra varmvatten" man kan slå på för hetare varmvatten. Det funkar bra 

Förstår att du har läste manualen?

3010 som kom på marknaden 2006 var programerad för en liten speciell funktion och den "proriterade" Elpatron.

Förmodar du har den första "digitala" manöverpanelen som kom på marknaden då pannan kom ut.

Det man kan prova är att koppla bort elsladden (230 V) till vagnen och bryta huvudbrutaren (12 V) i vagnen.

Prova sedan att slå på huvudbrytateren (12 V) i vagnen (ingen yttre 230 V får då vara inkopplad till vagnen) och se när pannans display tänds upp. finns det en symbol i displayen som ser ut som en strömkontakt som blinkar så har du problem.

Då får vi ta det sedan.
Den har två brytare, antar att du menar den på den här bilden    
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#5
[quote pid="9246" dateline="1666947019"]
[quote pid="9245" dateline="1666941656"]


Förstår att du har läste manualen?

3010 som kom på marknaden 2006 var programerad för en liten speciell funktion och den "proriterade" Elpatron.

Förmodar du har den första "digitala" manöverpanelen som kom på marknaden då pannan kom ut.

Det man kan prova är att koppla bort elsladden (230 V) till vagnen och bryta huvudbrutaren (12 V) i vagnen.

Prova sedan att slå på huvudbrytateren (12 V) i vagnen (ingen yttre 230 V får då vara inkopplad till vagnen) och se när pannans display tänds upp. finns det en symbol i displayen som ser ut som en strömkontakt som blinkar så har du problem.

Då får vi ta det sedan.
[/quote]
Den har två brytare, antar att du menar den på den här bilden
[/quote]

Om jag med elsladden borta (jag fricampar i Vik) bryter den och slår på igen ser displayen ut så här. Den brytaren på bilden verkar inte göra nånting på displayen, den ser lika ut om man slår av o på där.    
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#6
(2022-10-28, 10:10)Ljusne-Håkan Skrev: [quote pid="9246" dateline="1666947019"]
[quote pid="9245" dateline="1666941656"]


Förstår att du har läste manualen?

3010 som kom på marknaden 2006 var programerad för en liten speciell funktion och den "proriterade" Elpatron.

Förmodar du har den första "digitala" manöverpanelen som kom på marknaden då pannan kom ut.

Det man kan prova är att koppla bort elsladden (230 V) till vagnen och bryta huvudbrutaren (12 V) i vagnen.

Prova sedan att slå på huvudbrytateren (12 V) i vagnen (ingen yttre 230 V får då vara inkopplad till vagnen) och se när pannans display tänds upp. finns det en symbol i displayen som ser ut som en strömkontakt som blinkar så har du problem.

Då får vi ta det sedan.
Den har två brytare, antar att du menar den på den här bilden
[/quote]

Om jag med elsladden borta (jag fricampar i Vik) bryter den och slår på igen ser displayen ut så här
[/quote]

Längst till höger har du en symbol på en kontakt, blinkar den när du slår på systemet så kan enheten vara programerad  för 230V.

Dom första paneler som kom programerade Alde för 230V då dom trodde att "alla" står på stolpe.

Och är det så att symbolen blinkar så kan din panel vara av just den första serien.

I instruktionen till den pannan när den kom så står det lite luddigt i manualen, speciellt att systemet är prioritarat för Elpatron och som "kan" betyda att systemet är programerat för just 230V.
Svara
#7
(2022-10-28, 11:10)Hagbard Skrev:
(2022-10-28, 10:10)Ljusne-Håkan Skrev: [quote pid="9246" dateline="1666947019"]
[quote pid="9245" dateline="1666941656"]


Förstår att du har läste manualen?

3010 som kom på marknaden 2006 var programerad för en liten speciell funktion och den "proriterade" Elpatron.

Förmodar du har den första "digitala" manöverpanelen som kom på marknaden då pannan kom ut.

Det man kan prova är att koppla bort elsladden (230 V) till vagnen och bryta huvudbrutaren (12 V) i vagnen.

Prova sedan att slå på huvudbrytateren (12 V) i vagnen (ingen yttre 230 V får då vara inkopplad till vagnen) och se när pannans display tänds upp. finns det en symbol i displayen som ser ut som en strömkontakt som blinkar så har du problem.

Då får vi ta det sedan.
Den har två brytare, antar att du menar den på den här bilden

Om jag med elsladden borta (jag fricampar i Vik) bryter den och slår på igen ser displayen ut så här
[/quote]

Längst till höger har du en symbol på en kontakt, blinkar den när du slår på systemet så kan enheten vara programerad  för 230V.

Dom första paneler som kom programerade Alde för 230V då dom trodde att "alla" står på stolpe.

Och är det så att symbolen blinkar så kan din panel vara av just den första serien.

I instruktionen till den pannan när den kom så står det lite luddigt i manualen, speciellt att systemet är prioritarat för Elpatron och som "kan" betyda att systemet är programerat för just 230V.
[/quote]

Årsmodellen är 2006, men vagnen är tillverkad 2005, så den är väl den allra första kanske
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
(2022-10-28, 11:10)Ljusne-Håkan Skrev:
(2022-10-28, 11:10)Hagbard Skrev:
(2022-10-28, 10:10)Ljusne-Håkan Skrev: [quote pid="9246" dateline="1666947019"]
[quote pid="9245" dateline="1666941656"]


Förstår att du har läste manualen?

3010 som kom på marknaden 2006 var programerad för en liten speciell funktion och den "proriterade" Elpatron.

Förmodar du har den första "digitala" manöverpanelen som kom på marknaden då pannan kom ut.

Det man kan prova är att koppla bort elsladden (230 V) till vagnen och bryta huvudbrutaren (12 V) i vagnen.

Prova sedan att slå på huvudbrytateren (12 V) i vagnen (ingen yttre 230 V får då vara inkopplad till vagnen) och se när pannans display tänds upp. finns det en symbol i displayen som ser ut som en strömkontakt som blinkar så har du problem.

Då får vi ta det sedan.
Den har två brytare, antar att du menar den på den här bilden

Om jag med elsladden borta (jag fricampar i Vik) bryter den och slår på igen ser displayen ut så här

Längst till höger har du en symbol på en kontakt, blinkar den när du slår på systemet så kan enheten vara programerad  för 230V.

Dom första paneler som kom programerade Alde för 230V då dom trodde att "alla" står på stolpe.

Och är det så att symbolen blinkar så kan din panel vara av just den första serien.

I instruktionen till den pannan när den kom så står det lite luddigt i manualen, speciellt att systemet är prioritarat för Elpatron och som "kan" betyda att systemet är programerat för just 230V.
[/quote]

Årsmodellen är 2006, men vagnen är tillverkad 2005, så den är väl den allra första kanske
[/quote]

Ingen elsymbol blinkar när jag bryter o slår på.
Hemma ikopplad på 230 vet jag att 230voltsymbolen var tänd. Utan att blinka
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#9
(2022-10-28, 11:10)Ljusne-Håkan Skrev: Hemma ikopplad på 230 vet jag att 230voltsymbolen var tänd. Utan att blinka.
Den 3010, med samma display, som jag har sitter i en vagn från 2008. Där visas symbolen med stickproppen när pannan har 230 V utifrån.

I min fungerar el/gasprioriteringen så att när pannans egen temperatur (som man kan kolla via diagnosmenyn) sjunker under börvärdet slår pannan till 1 kW elvärme. Sjunker temperaturen lite till slår den på 2 kW elvärme. Ytterligare lite ner och det blir 3 kW elvärme. Fortsätter den sjunka drar den på 2,5 kW gasolvärme också. Sjunker den ännu mer går den upp till full effekt på gasolen, 5,5 kW.
Finns ingen 230 V blir det förstås gasol direkt.
Man måste förstås ställa in att den ska köra på el med 3 kW och gasol för att det här ska fungera automatiskt. Annars blir det el eller gas, vilket man nu väljer. Väljer man inte något av det går pumpen, men det blir ingen värme, när temperaturen är under önskad sådan i vagnen.

På den här bilden är min inställd på enbart elvärme (3 kW). Då blir det aldrig någon gasoldrift.

   
Svara
#10
(2022-10-28, 11:10)Ljusne-Håkan Skrev:
(2022-10-28, 11:10)Ljusne-Håkan Skrev:
(2022-10-28, 11:10)Hagbard Skrev:
(2022-10-28, 10:10)Ljusne-Håkan Skrev: [quote pid="9246" dateline="1666947019"]
[quote pid="9245" dateline="1666941656"]


Förstår att du har läste manualen?

3010 som kom på marknaden 2006 var programerad för en liten speciell funktion och den "proriterade" Elpatron.

Förmodar du har den första "digitala" manöverpanelen som kom på marknaden då pannan kom ut.

Det man kan prova är att koppla bort elsladden (230 V) till vagnen och bryta huvudbrutaren (12 V) i vagnen.

Prova sedan att slå på huvudbrytateren (12 V) i vagnen (ingen yttre 230 V får då vara inkopplad till vagnen) och se när pannans display tänds upp. finns det en symbol i displayen som ser ut som en strömkontakt som blinkar så har du problem.

Då får vi ta det sedan.
Den har två brytare, antar att du menar den på den här bilden

Om jag med elsladden borta (jag fricampar i Vik) bryter den och slår på igen ser displayen ut så här

Längst till höger har du en symbol på en kontakt, blinkar den när du slår på systemet så kan enheten vara programerad  för 230V.

Dom första paneler som kom programerade Alde för 230V då dom trodde att "alla" står på stolpe.

Och är det så att symbolen blinkar så kan din panel vara av just den första serien.

I instruktionen till den pannan när den kom så står det lite luddigt i manualen, speciellt att systemet är prioritarat för Elpatron och som "kan" betyda att systemet är programerat för just 230V.

Årsmodellen är 2006, men vagnen är tillverkad 2005, så den är väl den allra första kanske
[/quote]

Ingen elsymbol blinkar när jag bryter o slår på.
Hemma ikopplad på 230 vet jag att 230voltsymbolen var tänd. Utan att blinka
[/quote]

Då provar vi nästa möjlighet...

Om 230V sladden är bortkopplad från vagnen och du kör enbard gasolpannan, visar den då symbolen längst till höger på displayen, endera fast eller blinkande eller ingen symbol alls?
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)