Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde Compact, funktion och problem
#51
Letade på nätet ang ojämn golvvärme på Solifer Artic 560, hittade faktiskt inget, men istället hittade jag denna manual för 2014 års vagnar. Min tanke om konstruktionsfel iom att den bakre golvslingan är så mkt kortare var nog rätt; på den här vagnen har dom satt två små kranar för att steglöst kunna ställa hur mkt som ska rinna igenom varje slinga. Och på så sätt rättat till konstruktionsmissen.
Den stora ventilen envisas dom fortfarande med att kalla shuntventil. De två små kallas kranar. Wink
Undrar vilken invändig diameter de smalare golvslangarna har? Jag tänker bums skaffa två stycken kranar.

http://80.68.113.73/files/general/file/165

   

   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#52
(2022-11-02, 17:11)Hagbard Skrev: Men håll med att en Alde typ 2923 är outstanding i alla lägen, bara går och går och inga krångliga manualer...  Rolleyes
Så är det definitivt inte. Klumpigare, krångligare att installera, mer manuell skötsel och en manual som snarare är krångligare än den till 3010.

Compact 3010 är en smidig panna med bra funktioner (med LCD-displayen). Sköter sig själv när man bara bestämt hur man vill den ska fungera. Mer avancerade funktioner, typ nattsänkning eller fjärrstart, kan aktiveras om man vill, men syns inte ens om man inte vill. Praktiskt att ha utetemperaturen visad i samma display som innetermperaturen.

Att något är annorlunda än det man lärt sig tidigare innebär inte automatiskt att det är sämre.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#53
(2022-11-02, 23:11)Ljusne-Håkan Skrev: Min tanke om konstruktionsfel iom att den bakre golvslingan är så mkt kortare var nog rätt; på den här vagnen har dom satt två små kranar för att steglöst kunna ställa hur mkt som ska rinna igenom varje slinga.

Ja, det där verkar ju rimligare. Mycket kan man hitta på internet!

Hagbard skrev att systemtemperaturen brukar ligga på 50°C. Det stämmer bra med vad jag har sett på min också. Den går högre om den håller på att värma intensivt, typ när vagnen varit kall och ska upp i värme. Men sen ligger min ofta på strax över 50. Varmvattnet följer förstås med någorlunda, fast med lite fördröjning.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#54
(2022-11-03, 00:11)apersson850 Skrev:
(2022-11-02, 23:11)Ljusne-Håkan Skrev: Min tanke om konstruktionsfel iom att den bakre golvslingan är så mkt kortare var nog rätt; på den här vagnen har dom satt två små kranar för att steglöst kunna ställa hur mkt som ska rinna igenom varje slinga.

Ja, det där verkar ju rimligare. Mycket kan man hitta på internet!

Hagbard skrev att systemtemperaturen brukar ligga på 50°C. Det stämmer bra med vad jag har sett på min också. Den går högre om den håller på att värma intensivt, typ när vagnen varit kall och ska upp i värme. Men sen ligger min ofta på strax över 50. Varmvattnet följer förstås med någorlunda, fast med lite fördröjning.

Tänkte skaffa kulventiler o nipplar, finns på Biltema. Kanske det räcker att sätta på den bakre kortare slingan? Kranen till den 2,5 ggr längre främre slingan får väl ändå stå helt öppen för jämnan....?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#55
Rent allmänt verkar hela konstruktionen stollig. Man vill ju inte ha lika hög temperatur i golvvärmeslingan som i radiatorerna. 50°C i radiatorerna är inget problem, men du vill inte stå på ett golv som är 50°C. Även om du stryper flödet i golvslingan hindrar det inte att den blir lika varm som radiatorerna där golvslingan börjar. Sen svalnar den mer och mer ju längre vattnet färdats
i slingan, eftersom flödet inte är tillräckligt för att hålla värmen uppe hela vägen.

Normalt vill man istället ha ett tillräckligt högt flöde för att hålla någorlunda samma temperatur längs slingan, men istället blanda in svalare vatten, så det inte blir för hett.
Det verkar inte rimligt att det inte visste detta på Solifer, så det är nog en ettöresräknare som har dikterat vad de fick lov att sätta in, och vad de inte fick göra.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#56
(2022-11-04, 13:11)apersson850 Skrev: Rent allmänt verkar hela konstruktionen stollig. Man vill ju inte ha lika hög temperatur i golvvärmeslingan som i radiatorerna. 50°C i radiatorerna är inget problem, men du vill inte stå på ett golv som är 50°C. Även om du stryper flödet i golvslingan hindrar det inte att den blir lika varm som radiatorerna där golvslingan börjar. Sen svalnar den mer och mer ju längre vattnet färdats
i slingan, eftersom flödet inte är tillräckligt för att hålla värmen uppe hela vägen.

Normalt vill man istället ha ett tillräckligt högt flöde för att hålla någorlunda samma temperatur längs slingan, men istället blanda in svalare vatten, så det inte blir för hett.
Det verkar inte rimligt att det inte visste detta på Solifer, så det är nog en ettöresräknare som har dikterat vad de fick lov att sätta in, och vad de inte fick göra.

Finns det andra husvagnar (Kabe?) som enbart för golvvärmeslingorna har en riktig shunt som blandar in kallvatten i det varma? Och isåfall, när pannan varit igång ett dygn, var kommer då kallvattnet ifrån?

Jag tror det kommer att funka kanon nu med kranarna på plats, gjorde ett ryck o for t Biltema efter kranar, slangnipplar mm, sen gick jag till attack under babordssängen.
Provkör det hela nu, det känns väldigt lagom varmt överallt.
   
   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#57
Kallvattnet kommer från värmeslingan. Det svalnar ju när det pumpas runt där. Sen blandar man i lagom mycket varmvatten för att hålla temperaturen på rätt nivå.

Men jag vet inte vad som brukar finnas i husvagnar i den här vägen. Jag har elektrisk golvvärme.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400, Sokrates
Svara
#58
(2022-11-02, 23:11)Ljusne-Håkan Skrev:
(2022-11-02, 17:11)Hagbard Skrev:
(2022-11-02, 16:11)Ljusne-Håkan Skrev: Med nymonterade cirkpumsbrytaren är det inget problem längre. Upp med rumstermostaten några grader o slå av pumpen, då blir det snabbt hett så det ryker...
Lite mysko är att tappvattnet inte blir nämnvärt hett om jag låter cirkpumpen gå när jag med enbart gasolen värmer upp vagnen från bara 7 C.

Vad ligger systemteperaturen på?

3010 brukar ha som normal systemtemperatur runt 50 grader.


Ett bra sätt är att lära sig alla inställningar och sedan välja det som passar en själv.

En snabbgauid för lite att fundera med:

https://products.alde.se/storage/media/1...NC4wLjAuMA..

Men håll med att en Alde typ 2923 är outstanding i alla lägen, bara går och går och inga krångliga maualer...  Rolleyes

Jag tror displayen visade ungf 50 grader när jag rotade runt där. Ska kolla igen.

Jag hade inte samma tur med min Långe Jan, på Nibo bytte dom ut elpatron  kretskort, shuntkran mm, flera ggr.
Och på Caravan o marin i valbo några grejer i gasolpannan.

Kan inte låta bli men den ena pannan ca 34 år gammal och enkel i sin konstruktion mot den nyare med tekniskt modernt utvecklad krånglig konstruktion ca 14 år...

Undrar om den nyare om ca 20 år går lika bra som en från 1988?

Tror mera att en återgång till tidigare konstruktioner ligger i tiden då allt med modern elektronik över tid har en förmåga att fallera.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#59
Rent statistiskt lever elektronik längre än mekanik.
Svara
#60
(2023-02-28, 16:02)apersson850 Skrev: Rent statistiskt lever elektronik längre än mekanik.
Med all respekt, men det har jag svårt att tro

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)